Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Brugervenlighed på selvbetjenings- løsninger
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Reagér på bivirkninger ved medicin - Og hjælp med at gøre medicin mere sikker for alle Lægemiddelstyrelsens nationale indsats over for plejepersonale
Titeldias med kant Indsæt TITEL og EMNE 1. Klik på fanen INDSÆT i topmenuen 2. Klik på Sidehoved og Sidefod 3. Dobbeltklik i feltet med INDSÆT TITEL og.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
AAUMap Præsentation af kort applikation fra PortalTeamet ©Copyright 2008, Kristian Bødker Licenseret under
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Lægedebatten 2013 Introduktion til Lægedebatten. Lægedebatten 2013 Nemmere adgang Du kan benytte Lægedebatten fra din pc, din smartphone og din tablet.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
19.4 Grønne regnskaber 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
5. marts 2008 Tiltag på bivirkningsområdet i 2008 Eva Astrup, Kommunikationsmedarbejder Nina Vucina Pedersen, Kommunikationsmedarbejder.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Dyreforsøgstilsynet Præsentation af AIRD Bispebjerg Hospital
Kliniske forsøg services på DKMAnet
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Vejledning: selvbetjeningssystem
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
servicemedarbejdere har ikke det fulde overblik over
Din kreative online praksis!
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Læring gennem registrering og indberetning
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Den Nationale Guideline for Organdonation
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Uddannelse af samtaleholdere vedr. E-rekruttering
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Patientens virtuelle navigationsredskab
Introsidernes betydning
Varmetillæg Folkepension.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Medarbejderaktier TDC
Northwind Traders Hvem er vi?
SIKKERHED ONLINE.
Velkomstmøde i MA
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
Krav til informationsformidling
Det gode arrangement Forklaringer og baggrunds-viden til konsulenter
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Titel på kursuspræsentation
30 minutters oplæg, en times arbejdssession
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Statusrapport – bilag til dagsorden på styregruppemøde
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Undervisning i brug af SBS for budgetansvarlige
Præsentationens transcript:

Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds

Agenda Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Skema til patienter og pårørende Skema til sundhedsprofessionelle Opsummering og gode råd

Brugeren skal være motiveret for at indberette Ingen brugere udfylder indberetninger for indberetningens skyld Man indberetter med et bestemt formål Indberetning af data til Skat – alvorlige økonomiske konsekvenser Men selv den motiverede bruger synes ikke, at det er interessant at udfylde skemaer Derfor er det afgørende, at indberetningen er: Let at finde Nem at udfylde

Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Brugerne skal vide, at de kan indberette Det skal være let at finde indberetningen Det skal være let at gennemføre indberetningen

Manglende viden er en barriere Påstand: Få private brugere kender muligheden for selv at indberette bivirkninger Flere portaler oplyser om og linker til muligheden. Eksempelvis: Sundhed.dk Borger.dk Netdoktor.dk Brugeren skal dog lede aktivt efter disse informationer

Let at søge sig frem til indberetning Hvis brugeren kender til muligheden, er det let at søge sig frem til indberetningen Søgning på ’bivirkninger’ giver en god placering i Google (nr 2) Herfra er der direkte adgang til indberetning

Svært at navigere sig frem til indberetning Tydelig adgang til ’Bivirkninger’ i toppen Alternativt kan man gå via ’Forbrugere’ og ’Læger’ I området ’Bivirkninger’ er det uklart, hvilken indgang man skal vælge i venstremenuen Vejledning om og link til at melde en bivirkning forsvinder i introduktionsteksten I stedet for et direkte link henvises der til den uoverskuelige venstremenu

Teksttung indgang til indberetning Efter 2-3 klik kommer brugeren til en meget teksttung side Link til indberetning indeholder unødigt meget tekst – og ligner en overskrift Tekst bør være kortere og signalere et link Positivt med motiverende tekst, men den er ikke tilstrækkelig tydelig. Budskaberne overses nemt – og er adskilt fra linket med linjer Undgå redundante link i højre spalte

Agenda Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Skema til patienter og pårørende Skema til sundhedsprofessionelle Opsummering og gode råd

Indledende information mangler Det er positivt, at man får et overblik over forløbet af indberetningen Fint at forklare ”Hvad bruger vi dine oplysninger til?” Skaber tillid hos brugeren Men der er ingen information om: Hvor længe personlige oplysninger bliver gemt Hvorvidt man er anonym i databasen Hvilke oplysninger man skal have klar: fx medicinens navn, producent etc. Det kan være en god idé at have medicinen ved hånden Hvor lang tid det cirka tager at udfylde Hvorvidt alle felter er obligatoriske at udfylde

Ingen vejledning eller hjælp Ikoner er ikke ledsaget af forklarende tekst og overses nemt ved denne placering Især ’Hjælp’ er et vigtigt ikon Vigtig information er gemt nederst – kvittering Ingen vejledning er tilgængelig – denne bør vises ved de punkter, hvor hjælp eller vejledning er nødvendig til mere uerfarne brugere

Gør det hurtigere at udfylde indberetningen Kontaktoplysninger kan udfyldes ved hjælp af telefonnummer Sparer tid, så man ikke skal udfylde alle kontaktinformationer Det er ikke angivet, hvorvidt alle felter skal udfyldes Fx er alternativt telefonnummer frivilligt Man kan desuden forklare, hvorfor adresse skal anvendes (til kvittering) I øvrigt lang ventetid ved validering af data

Brug og genbrug data Skemaet anvender i nogle områder de tidligere indtastede oplysninger – man kan udnytte disse bedre Valget af medicinbruger eller pårørende afgør overskriften på den efterfølgende side – men længere nede anvendes der både ’du/personen’ Valg af medicintyper bør vise tilsvarende antal felter. Desuden bør brugeren tilbydes mulighed for at tilvælge skemaer Brugeren bliver til sidst bedt om at indtaste sin adresse igen – hvorfor kan denne ikke være automatisk udfyldt? Positivt at skemaet er dynamisk og tilpasser sig brugerens svar Fx at ja/nej giver flere muligheder Dette anvendes dog ikke konsekvent

Hjælp brugeren med at udfylde skemaet Drop down bokse hjælper brugeren til at indtaste data i korrekt format Hvorfor er der ikke drop down bokse ved indtastning af vægt/højde Medicin har ofte svære og lange navne – hjælp brugeren med at udfylde disse Hjælp (fx med forslag) til at udfylde medicinnavn og producent Medicinnavn kan også suppleres af et billede af produktet

Kvittering mangler kontaktoplysninger Positivt med en kvittering med kontaktinformation samt information om hvad oplysningerne bliver brugt til Disse oplysninger manglede i starten indeholder ingen kontaktoplysninger, og disse står heller ikke i det vedhæftede skema

Agenda Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Skema til patienter og pårørende Skema til sundhedsprofessionelle Opsummering og gode råd

Processen fremstår uoverskuelig og lang Igen er det positivt med en oversigt over indberetningsprocessen De mange faser i sammenpresset grafik forringer dog overblikket Man kan med fordel gruppere faserne ’Er patienten blevet undersøgt’ vises som et særskilt menupunkt, men består kun af et spørgsmål. Se fx den tidligere version for gruppering

Gør det lettere at udfylde skemaet Positivt, at det her er angivet, hvilke felter, der er obligatoriske Men inkonsekvent brug af * forvirrer Dynamisk visning i forhold til svarmuligheder er ikke konsekvent anvendt Nogle kategorier starter med ’Hvis ja …’ Man kan vælge både ’Ja’ og ’Nej’ Man kan vælge ’Ingen’ sammen med andre valg Positivt med mulighed for at til-/fravælge flere medicintyper Denne mulighed mangler i skemaet til private Oplysninger om lægen og patienten burde kunne genereres elektronisk

Agenda Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Skema til patienter og pårørende Skema til sundhedsprofessionelle Opsummering og gode råd

Opsummering: Det kan gøres lettere at indberette Gør flere brugere opmærksom på indberetning af bivirkninger med links fra flere sites og portaler Det er let at søge indberetning via Google – men svært at finde indberetning via navigation på Lægemiddelstyrelsens site Det kan gøres lettere og dermed hurtigere at finde indberetning De eksisterende skemaer kan optimeres Introduktion til skemaet skal give flere informationer – og dermed styrke brugerens tillid og motivation til at indberette Gør skemaet så præcist og kortfattet som muligt – jo kortere og enklere, jo større er chancen for, at brugeren gennemfører indberetningen Hjælp brugeren med at udfylde data, fx automatisk udfyldning af kontaktoplysninger samt hjælp til medicinnavn og producent Test indberetning på brugerne og lav en evaluering af datakvaliteten

Udnyt digitaliseringen En fremtidig indberetningsløsning bør udnytte, at mange data om medicinbrugeren og medicinen er digitaliserede. Eksempelvis via: Lægens systemer Elektronisk patientjournal (Sundhed.dk) ’Medicinskabet’ (Apoteket.dk) Indberetning af bivirkninger bør være tilgængelig fra disse løsninger Medicinbrugere og sundhedsprofessionelle vil kunne nøjes med at beskrive bivirkningerne, da alle andre data er tilgængelige Desuden vil det være lettere at vurdere bivirkningerne i forhold til sygdomshistorie og interaktion med anden medicin

Kontakt Anja Thrane Userminds Tordenskjoldsgade 25 DK-1055 København K T: