Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Hvordan bruger vi hans og sin?
At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Omskrivning med ”to do”
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Morfemer mvni-selandia.
Læringsstile og lektier
Introforløb i grammatik
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Sofies dejlige dag.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Substantiver Navneord.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Komma Sådan sætter du komma.
Hans eller sin?.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
SÆTNINGSANALYSE.
Står i stedet for et navn
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Relationer – børn og voksne
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Kommunikativ sprogfærdighed
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Ordklasser.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Ordklasser.
Læsning.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Forvægt og bagvægt i sætningen
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Medlemsseminar.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
At bruge disse to ord rigtigt
Optrappende og afspændende sprog
Få styr på ordklasserne
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Salgstrappen Jan Christiansen KUU
Mormor og morfar Da jeg havde fået ferie kom min mormor og
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Fra anledning til udvikling
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Terminologi Dansk E & D - Next

1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11 Kongruens 12 Konjunktion 13 Konjunktiv 14 Modalverbum 15 Objekt 16 Ordinaltal 17 Ortografi 18 Passiv 19 Perfektum 20 Pluralis 21 Pluskvam- perfektum 22 Pronomen 23 Prosa 24 Præfiks 25 Præsens 26 Præteritum 27 Subjekt 28 Substantiv 29 Suffiks 30 Syntaks

1. Adjektiv Tillægsord. Beskrivende eller vurderende. En lykkelig mand. Et interessant skuespil.

2. Adverbium Biord. Fortæller på hvilken måde noget sker. Biord kan også be­skri­ve nærmere hvor, hvordan og hvornår en tilstand, bevægelse eller forandring sker. Biord kan lægge sig til et udsagnsord, et tillægsord, et andet biord eller en hel sætning. Han sang dårligt. Børnene vågnede tidligt om morgenen.

3. Akkusativ Direkte objekt. Hun forærede drengen en bog.

4. Dativ Indirekte objekt, hensynsled. Hun forærede drengen en bog.

5. Futurum Fremtid. Næste år vil han ikke have flere penge tilbage.

6. Genitiv Ejefald. Det var pigens cykel. Det var pigernes cykler.

7. Infinitiv Navnemåde. At skrive. At tænke. At triumfere.

8. Intonation Tonefald. En persons måde at tale på, som regel i en bestemt situation og som udtryk for en bestemt følelse.

9. Inversion Omvendt ordstilling. Ligefrem ordstilling: Frederik fortalte en masse interessant om emnet. Omvendt ordstilling: Det var rigtigt spændende, fortalte Frederik.

10. Kardinaltal Mængdetal. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, osv…

11. Kongruens Overensstemmelse mellem to eller flere ord i en sætning. En stor bygning. Fem store bygninger.

12. Konjunktion Ord, som forbinder ord, led og sætninger. Eksempelvis: og, at, mens…..

13. Konjunktiv Forestillende måde. Han ville være fyldt 100 år i år.

14. Modalverbum Mådeudsagnsord adskiller sig fra de øvrige udsagnsord ved, at de står som hjælpeudsagnsord og det efterfølgende udsagnsord er i navnemåde. Mådesudsagnsord fortæller også om måden noget foregår på. Eksempelvis: Jens kan ikke komme. Vi bør stoppe om lidt.

15. Objekt Genstandsled. (Se også akkusativ) Hun forærede drengen en bog

16. Ordinaltal Ordenstal. 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., ….

17. Ortografi Retstavning.

18. Passiv Lideform. Aktiv: Løven æder giraffen. Passiv: Giraffen ædes af løven.

19. Perfektum Førnutid. Jeg har spist frokost. Susanne er gået hjem.

20. Pluralis Flertal. En bog, to bøger. Et hus, fire huse.

21. Pluskvamperfektum Førdatid. Jeg havde spist frokost, da jeg ankom. Susanne var gået hjem, da opringningen kom..

22. Pronomen Stedord. Eksempelvis: Min mor = hun. Hr. Frandsens bil = hans bil. Vi gav pengene til Sofie = vi gav hende pengene.

23. Prosa Ubunden skrivestil. Dvs. ikke afhængig af rim, rytme m.m.

24. Præfiks Forstavelse. Eksempel: Indiskutabelt Disharmoni Ekskæreste

25. Præsens Nutid. Jeg læser bogen. Jeg går en tur.

26. Præteritum Datid. Jeg læste bogen sidste år. Jeg gik en tur i formiddag.

27. Subjekt Grundled. Jeg går på teknisk skole. Idéen er god.

28. Substantiv Navneord: navne på steder, personer, ting og begreber, som er konkrete eller abstrakte. Fugl. Fantasi. Formiddag.

29. Suffiks Afledningsendelse. Eksempelvis: Kærlighed. Undervisning.

30. Syntaks Sætningslære. En sætning kan f.eks. deles op i verballed, subjekt og objekt. Solen skinner på græsset.