Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret
Program for efteråret Aktionslæringsforløb på egen skole Sparringsmøder med faglige vejledere Kick-off onsdag den fællesmøder Tirsdag den 8/ Tirsdag den 29/ Mandag den 2/ Mandag den 30/ – Lokale aktioner/afprøvninger mellem møderne
Design undervisnings aktivitet Design en undervisningsaktivitet der inddrager læsning eller skrivning. Afgræns Fokus på observation. Hvorfor, hvad, hvem, hvordan og hvornår. Medbring data (observation og evt. konklusion og konsekvens) næste gang. Opgave fra sidste gang
Ny opgave Design undervisningsforløb – Formål – Læringsmål i forhold til de enkelte læringsaktiviteter Udarbejd en SOLO taksonomi i forhold til evaluering.
Progression i forhold til fællesmål Sorter udleverede færdigheds og vidensmål i – Formidling – Ordkendskab – Faglig læsning og skrivning Bliv enig om en progression Tjek med fælles mål
deltagelse-og-l%C3%A6ring
Tegn på læring deltagelse-og-l%C3%A6ring
Ny opgave Design undervisningsforløb – Formål – Læringsmål i forhold til de enkelte læringsaktiviteter Udarbejd en SOLO taksonomi i forhold til evaluering.
Del Præsenter jeres aktivitet/forløb for hinanden Aftal aktion!
Tak for i dag!
Pakning af informationer Fagtermer (rent faglige ord/ -hverdagssprog) Definitioner (Med det mener vi..) Førfaglige ord (Abstrakte ord /mht., konkludere Sammensatte ord Nominalisering (Verber til substantiver) Nedrangering af sætninger (Udfoldede sætninger til nominalgrupper) Passivformer (minus deltagere og synlige aktører Taksonomier (underordning og komposition) Multimodal repræsentation
Læsning og skrivning i naturfag Find argumenter for læsning og skrivning i naturfag. Del og kategoriser. Find barrierer i forhold til læsning og skrivning i naturfag. Del og kategoriser