Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve 021115 Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
1 ▪ Møde for danske partnere Viborg 25. januar 2011.
Velkommen til fyraftensmøde Dalgas- og Rønbjergafdelingen.
Målorienteret og differentieret undervisning
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Årsplan – en kort en lang
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Sprogbaseret læring i naturfag
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
FFM og årsplaner Vemmedrup
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Dagens og ugens program - uge 6
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Dagens program – ugens program
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Kommunikation i naturfagene
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
LÆRING, DER SES!.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Lærere og team arbejder videre
Lektion 6: Rollespil Formålet med denne lektion er:
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt.
Velkommen til fagligt samspil
Lærerkursus CFU v/ Anette Vestergaard Nielsen
Progression sprogbaseret undervisning
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Kickoff praktik 3 - dag 3 At modtage og vejlede elever på avanceret niveau på social- og sundhedsassistentuddannelsen Uddannelse / Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Faglige begreber – faglige redskaber, fra hverdagssprog til fagsprog
Præsentationens transcript:

Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret

Program for efteråret Aktionslæringsforløb på egen skole Sparringsmøder med faglige vejledere Kick-off onsdag den fællesmøder Tirsdag den 8/ Tirsdag den 29/ Mandag den 2/ Mandag den 30/ – Lokale aktioner/afprøvninger mellem møderne

Design undervisnings aktivitet Design en undervisningsaktivitet der inddrager læsning eller skrivning. Afgræns Fokus på observation. Hvorfor, hvad, hvem, hvordan og hvornår. Medbring data (observation og evt. konklusion og konsekvens) næste gang. Opgave fra sidste gang

Ny opgave Design undervisningsforløb – Formål – Læringsmål i forhold til de enkelte læringsaktiviteter Udarbejd en SOLO taksonomi i forhold til evaluering.

Progression i forhold til fællesmål Sorter udleverede færdigheds og vidensmål i – Formidling – Ordkendskab – Faglig læsning og skrivning Bliv enig om en progression Tjek med fælles mål

deltagelse-og-l%C3%A6ring

Tegn på læring deltagelse-og-l%C3%A6ring

Ny opgave Design undervisningsforløb – Formål – Læringsmål i forhold til de enkelte læringsaktiviteter Udarbejd en SOLO taksonomi i forhold til evaluering.

Del Præsenter jeres aktivitet/forløb for hinanden Aftal aktion!

Tak for i dag!

Pakning af informationer Fagtermer (rent faglige ord/ -hverdagssprog) Definitioner (Med det mener vi..) Førfaglige ord (Abstrakte ord /mht., konkludere Sammensatte ord Nominalisering (Verber til substantiver) Nedrangering af sætninger (Udfoldede sætninger til nominalgrupper) Passivformer (minus deltagere og synlige aktører Taksonomier (underordning og komposition) Multimodal repræsentation

Læsning og skrivning i naturfag Find argumenter for læsning og skrivning i naturfag. Del og kategoriser. Find barrierer i forhold til læsning og skrivning i naturfag. Del og kategoriser