Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Arkitekten og innovationen ? -Hvornår går det godt -hvornår går det skidt -og hvorfor er det nu det gør det Er der for arkitekter en modsætning - fx mellem.
Set i forældreperspektiv
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Illustrationer til undervisningsbrug
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Nybyggeri og arbejdsmiljø
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Når effektmåling rammer organisationen
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Risici for SAPA-projektet
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
HelsingørModellen var nøglen
Den regionale Lean enhed
Ledelse i forskellige retninger
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Lederkonferencen 9. juni 2010
at få sund fornuft til sund adfærd….
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
2. NOVEMBER KAPITALBØRSEN  Kapitalfremskaffelse  Alternativ finansiering  Vi har sat os ind i mulighederne  Vi dækker Danmark geografisk  Vi.
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Velkommen til Round Table
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Gevinstrealisering og fastholdelse
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Implementering og dokumentation
Hvordan får jeg indflydelse?
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Fra anledning til udvikling
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent Ole P. Nielsen

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) UDFORDRINGEN………… Hvordan sikrer vi, at de medarbejdere, der skal bruge nye systemer også tager dem til sig, så systemerne bliver en hjælp og ikke en sten i skoen?

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Succes afhænger af din indsats! Engagement Vilje til at lykkes Tro Udstråling

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) MÅLET (typisk) Effektivisering Reduktion af gennemløbstider Bedre kvalitet Lavere stykomkostninger Ofte styret af spørgsmålene: Hvad har vi råd til, eller hvad vil kunden betale?

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) KRÆVER FORANDRINGER Maskiner Organisation Metoder Medarbejdere Processen Don’t work harder, but smarter….

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) I UDVIKLINGSFASEN Tænk implementering ind i projektet allerede i udviklingsfasen Lav en grundig interessentanalyse Kør med høj grad af brugerinvolvering i udviklingsforløbet (arbejdsgrupper, sparringsgrupper, workshops). Tag ”kunderne” med på rejsen Placér IT-folk og forretningsfolk i samme lokale i udviklingsfasen. Den tætte, daglige dialog begrænser misforståelser og bureaukrati Forpligt de ledelser, der skal ”overtage og leve med” løsningen (via styregruppe, referencegruppe) Involvér de faglige organisationer, hvis det er relevant (via referencegruppe, følgegruppe). Etablér gerne et partnerskab på en brændende platform Sluk for gamle systemer, så man ikke kan ”falde tilbage” Forpligt projekterne til af levere nøglefærdige, velfungerende løsninger inkl. implementering (i stedet for bare at ”stille løsningen i nogle papkasser i porten”). Byg så vidt muligt videre på kendte begreber/metoder/processer, så ”alt det gamle” ikke skal smides ud. Sørg for grundig test og høj datakvalitet, inden løsningen ”slippes løs”. Dårlig datakvalitet og øvrige fejl i løsningen er alvorlige projekt-killere. Giver brugerne alibi for at afstøde løsningen En god løsning øger chancen for en succesfuld implementering!

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) I IMPLEMENTERINGSFASEN Prøv løsningen af i nogle pilot-områder (eksemplets magt) Sørg for grundig kommunikation gennem hele forløbet Ban gerne vejen for implementeringen med en ledelseskaskade, hvor de lokale ledelser selv hopper op på ølkassen og laver storytelling om projektet Gennemfør grundig uddannelse i ”det nye” inkl. holdninger, adfærd og ”hands on”. Gerne lokalt på medarbejdernes hjemmebane. Så tæt på idriftsætning som muligt for at undgå videntab. Følg gerne op med træningssessioner. Etablér mulighed for brugersupport i en længere periode efter idriftsætning (3-6 måneder) Mobilisér riiiigeligt med implementeringsressourcer og giv fasen max fokus. Definér nogle indikatorer, der viser om løsningen reelt bruges og fungerer, og om ledere/medarbejdere har taget forandringen til sig. Monitorér på indikatorerne og kør PDCA Hold jævnlige opfølgningsmøder med basisorganisationen, hvor problemer og frustrationer kan (og skal!!) behandles Selv den bedste løsning kan ende i vindueskarmen, hvis den ikke bliver implementeret ordentligt.

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) HOVEDKONKLUSSION Konstant og bred ledelsesopbakning – fra top til bund (signalere ”vi mener det”) Involvering af interessenter (det forpligter) Fokus på fakta – væk med ”synsninger”! Forventningsafstemme ved at: –informere (hvad ved vi og hvad ved vi ikke) –italesætte (hvad kan ændres og hvad ligger fast) –stille krav til brugerne (uddanne/instruere) Screene for problemer og gribe ind inden de bliver til modstand Vedholdenhed og opfølgning Fasthold standarder

Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) ERKENDELSER Vis engagement og tro Ikke alle kan gøres tilfredse Fokuser på det, du kan gøre noget ved Vedholdenhed – det tager tid, at få nye vaner