Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret 2012-13 Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
NGG.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Folkeskole-reformen August 2014.
NGG.
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Skolereform august 2014………………
Studentereksamen - stx
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Skriftlighed og læring
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Hvordan søger man om optagelse?
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Folkeskolereformen på vores skole
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Valgfagsorientering 21. November 2011
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
IT som hjælpemiddel til at styrke mundtligheden i matematik og naturvidenskabelige fag Horsens Gymnasium.
Gymnasiet (Stx)
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Ny Fælles Naturfagsprøve
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Skrivefængsel Hvad siger bekendtgørelsen? –Bekendtgørelse om uddannelsen til Højere Handelseksamen BEK nr. 691, –§ 80 –Stk. 6. Skolens leder.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
STX og idræt. Naturvidenskabelige: Matematik A, Fysik A, Kemi A, Biologi A og Bioteknologi A, Dansk A, Historie A andre kulturfag Samfundsvidenskabelige:
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Ø VE PROJEKT I skal arbejde selv. I skal skrive et projekt på max 5 sider. I skal tage udgangspunkt i en case. I skal fremlægge for enten Claus eller Anne.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Studietid på Roskilde Gymnasium Liv Fernley Schoppe.
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Ledelse af helskoleprojekt Struktur – rammer - barrierer
Projekt Ny Skolehverdag EUC Nordvest
Det frie Gymnasium.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Præsentationens transcript:

Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og alle elever

Skemalagt elevtid - baggrund Proces - Før maj 2012: Forsøg med skriftlighed i 2 klasser – én lektion om ugen skemalagt til skriftlighed – deles mellem lærere. (koordination, svær kobling mdt/skr, risiko dekobling fra fag) Stigende fælles erkendelse af, at Skriftlighed rummer mange frustrationer – både hos lærere og elever: - Manglende/for sene afleveringer - Plagiering - Rettearbejde der ikke indgår i elevernes læring proportionelt med lærerindsatsen - Skriftlige eksamenskarakterer

Ansøgning for Maj 2012 UVM’s udviklingsprogram - inspiration -Præsentere for lærere – enighed om god idé med ”skemalagt” elevtid på holdene med Mål: Bedre læring ved øget samvær elever og lærere (her ved elevernes skriftlige arbejde) Ved  i højere grad at sammentænke fagenes mundtlighed og skriftlighed  at flytte fokus ved det skriftlige arbejde fra produkt til proces og vejledning  at forbedre kvaliteten af elevernes skriftlige opgaver  at mindske elevernes skriftlige fravær ved at elevernes arbejde med skriftlige produkter startes i skemalagte lektioner, hvor læreren er til stede.

Struktur Studietiden udmøntes konkret ved at ca. en tredjedel af den hidtidige elevtid i alle fag på alle klassetrin skemalægges sammen med den hidtidige uddannelsestid. Den enkelte lærer beslutter selv hvilke lektioner, der anvendes til skriftligt arbejde. Dog ”aftalt” at alle opgaver startes på skolen.

Studieretning med EN- Sa-Ma Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk A6610 Matematik B8810 Biologi C33 Fysik C33 Kemi C6 Samfundsfag B5 2. fremmedsprog610 Valgfag A10 Valgfag B5 I alt ekstra lektioner Ekstra per uge ca.1,521,61

Studieretning med BT- MA-Fy Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk B6610 Bioteknologi A3315 Matematik A Fysik B fremmedsprog610 I alt ekstra lektioner Ekstra per uge ca. 1,522,31

Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g grundforløb1g forår2g3g Dansk40,0%37,5%40,0%29,4% Engelsk B42,9%37,5%33,3% Matematik C32,0% Biologi C42,9%50,0% Fysik C42,9%50,0% 2. fremmedsprog 60,0% 33,3 %

Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g GF1g forår2g3g Engelsk A 40,0%29,4% Matematik B 20,0% Matematik A 27,3%18,2% Samfundsfag B 29,4% Samfundsfag A 33,3%27,3% Biologi/Fysik/Kemi B 42,9% Biologi A/Bioteknologi A 30,0%27,3% Kemi C 50,0%

Resultater og erfaringer – elevernes læring  elevernes tilbagemelding har vist stor tilfredshed med at skriftlige opgaver blev startet på skolen - trods de ekstra timer i det ugentlige skema.  eleverne kommer under vejledning og i samarbejde i gang med opgaveprocessen, og kan lettere individuelt arbejde videre på skolen eller hjemme.  et øget fokus på skriveprocessen, hvor eleverne bl.a. udveksler idéer, samarbejder og undervises i strukturen i de forskellige skrivegenrer  markant fald i manglende skriftlige afleveringer  snyd/plagiat af opgaver er et mindre opmærksomhedsområde hos lærerne.

Erfaringer og resultater - faglig pædagogisk/didaktisk  Nye opgavetyper og tilrettelæggelser  (screencast, ”spørg eksperterne”, grupper, par)  Videndeling og udvikling i faggrupperne og mellem faggrupperne  Pædagogiske møder for alle lærerne med udveksling af erfaringer: fx - vejledning af elever i skriveprocessen, - øget sammenhæng mellem mundtlig og skriftlig undervisning, - funktionel og fokuseret retning af skriftlige arbejder MEN fortsat fokus.  Lærerne skal – fortsat - arbejde med at ændre rettepraksis fra at have tid til ”gennemretning” af opgaverne til at rette funktionelt og fokuseret med de kompetencer der er særlige i hver stillet opgave.

Følgende skoleår Større skriftlige opgaver: -Vejledning før og under skriveproces med vejledningsdokumenter -Skrivecafé med lærertilknytning -Workshop ”hvordan skriver man” i hhv. hum, nat og mat

Skriftlighedskoordinator -Videndeling om tilrettelæggelse og stilladsering af skriftligt arbejde -Videndeling om rettestrategier /formativ evaluering -Efteruddannelsesindsatser -Opfølgning: hvad virker/tegn på virkning -Start med da, en, fy, ma -Dansk grundforløb

- Erkendelse af ”læring står ikke mål med indsatsen” -Ændring af struktur -Videndeling/faglig-didaktisk udvikling i faggrupper og plenum -Øget fokus på faglig- pædagogisk/didaktisk anvendelse af elevtiden/skriftligheden Skemalagt elevtid på Greve Gymnasium: Helskoleprojekt