WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Regler og lovmæssigheder i matematik
Advertisements

Velkommen til workshoppen
Heraki for de forskellige regnearter
Struktur: ”Quiz og byt”
Når lærere samarbejder med forældre
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Ligninger af første grad i en variabel
Funktioners parametre Beviser
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Forebyggelse af matematikvanskeligheder
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Karl Henrik Flyums model
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Mdl. eksamen Emilie & Emil.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Præsentation af materialer på personalemøde
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Eksamen.
Uligheder.
Skrivning i de store formater
Årsplan – en kort en lang
FFM og årsplaner Vemmedrup
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Den sproglige læreplan
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
WORKSHOP 2C, DLF-kursus, Krogerup, 20. oktober 2015.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
John Hattie.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Begynd med at åbne
Naturfag.
Forenklede Fælles Mål Matematik
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen til fagligt samspil
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Simulering af binomialforsøg
Parameterfremstilling og punktmængde
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015

At I får  overblik over algebra som fagområde i folkeskolen  indblik i didaktiske forskeres anbefalinger til undervisningen i algebra  konkrete ideer til undervisning i algebra.

 Et par opgaver  Hvad er algebra, og hvordan er progressionen i FFM?  Hvad er svært, og hvad siger forskningen?  Undervisningsideer til alle klassetrin

Prøv i det ene talkryds at beregne produktet af de to røde tal og produktet af de to blå tal. Beregn derefter forskellen mellem de to produkter. Prøv det samme i det andet talkryds. Hvad opdager I? Gælder jeres opdagelse for ethvert talkryds i taltavlen? Kan I bevise det?

Beskriv et mønster, du kan se i kube-bygningerne. Brug dit mønster til at udtrykke antallet af kuber i den n´te kube-bygning. Ide knyttet til: Professional-Development/Principles-to-Actions-Toolkit/The- Case-of-Peter-Dubno-and-the-Counting-Cubes-Task/ Professional-Development/Principles-to-Actions-Toolkit/The- Case-of-Peter-Dubno-and-the-Counting-Cubes-Task/

Algebra kan være  at generalisere mønstre og sammenhænge  at beskrive sammenhænge mellem talstørrelser (funktioner og ligninger)  et ”matematiksprog”, der kan anvendes i formler og modeller  omskrivninger af bogstavudtryk.

TrinStikord Indskoling Opdage og beskrive mønstre og sammenhænge Mellemtrin Løse (enkle) ligninger Bruge formler Beskrive sammenhænge (funktioner) Udskoling Løse ligninger Brug formler og omskrive algebraiske udtryk Anvende funktioner

Hoppe på tallinjer Hop efter (hemmelige) regler (fx 2-hop, 3-hop, 5-hop)… Hvilket tal er det næste? Vil hun nogensinde lande på…? Hvor mange hop skal han bruge til at lande på…? generalisere

Hvordan vokser det? beskrive sammenhænge

Løse ligninger Fra: Beck, H.J., Jørgensen, A., Kaas, T. og Petersen, L.Ø. (2008): Matematik for lærere: Arbejdskort 1A: Undersøge, argumentere og konstruere. København: Gyldendal.

Taltrylleri Tænk på et tal. Læg 5 til tallet. Gang resultatet med 2. Træk nu 2 fra. Divider med 2. Træk 4 fra.  Hvad opdagede du i forrige opgave? Prøv med et andet tal. Går det altid på samme måde? Hvorfor?  Prøv at skrive på ”matematiksprog” (med variable), hvad der sker i ”taltrylleriet”. omskrive algebraiske udtryk

(I 9. kl. 6 ud af 22, Blomhøj, 1997) Hvad kan du sige, om x i forhold til y? Fra: Schou, J. m.fl. (2013): Matematik for lærerstuderende. Tal, algebra og funktioner. Forlaget Samfundslitteratur.

2) At udvikle begrebsmæssig forståelse for variable, ligninger, funktioner (jf. Teksten ”Funktioner i skolens ældste klasser” fra reviewet)

Fra: Schou, J. m.fl. (2013): Matematik for lærerstuderende. Tal, algebra og funktioner. Forlaget Samfundslitteratur.

Overvej, hvilke sider af algebralæring der er særligt udfordrende for dine egne elever.

Fokus på at koble den mere færdighedsprægede del med fundamentale forståelser, fx  Dialoger og (andre) aktiviteter der søger at udfordre elevers begrebsforståelse med henblik på at støtte tilegnelsen af begrebernes betydninger. ( Lighedstegnets betydning i ligninger, variables forskellige betydninger, arbejde med symbolbehandling i sammenhæng med andre repræsentationer)

Løs opgaven om blomsterbedet i opgavesamlingen. Overvej, hvilke forskellige roller variable kan komme til at spille i elevers arbejde med opgaven. Fra: Schou, J. m.fl. (2013): Matematik for lærerstuderende. Tal, algebra og funktioner. Forlaget Samfundslitteratur.

Udvælg opgaveideer fra opgavesamlingen, som kan være relevante for dig.  Løs de opgaver, du vælger.  Overvej for hver opgave, hvilke(t) konkret(e) læringsmål, der kunne knyttes til den.  Overvej for hver opgave, om den kan justeres/ videreudvikles, så den passer til din klasse – og måske ”går i andre retninger”.

Over dit/jeres indlæg til Folkeskolen.dk Det kan være  En opgaveidé med tilhørende læringsmål.  En overvejelse om undervisning/læring i…  Et synspunkt om…  … 

At I får  overblik over algebra som fagområde i folkeskolen  indblik i didaktiske forskeres anbefalinger til undervisningen i algebra  konkrete ideer til undervisning i algebra.