Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for almene efterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl Vrigsted 27. maj kl og Nyborg 1. juni kl og Bjergsnæs 3. juni kl V. Anette Ingemansen og Ole Bjerring, Efterskoleforeningen Orienteringsmøder om SPS
Indhold Efterskolernes elevgruppe Baggrund og historik Efterskoleforeningens rolle Gennemgang af det nye lovgrundlag Indfasning af taxametertilskud Perspektiver og overvejelser Andre lovændringer Orienteringsmøder om SPS2
Efterskolens elevgruppe Orienteringsmøder om SPS3 Skoleformen og den enkelte skole Værdigrundlag Indholdsplan Inklusionspolitik Lærerkompetencer Skolens rammer
Folkeskolens inklusionslov Vedtaget april 2012 Virksom fra skoleåret 2012/13 Fra lovbemærkninger: ”Den foreslåede ændring af afgrænsningen af folkeskolens specialundervisning har afledte konsekvenser for specialundervisningen på frie grundskoler og frie kostskoler” Orienteringsmøder om SPS4
Folkeskolens begreber Definition af inklusionselever Definition af specialundervisningselever Afledte konsekvenser for efterskoler Støtte efter kategorier som §25,1 (”Specialundervisning”) og §25,2 (”Svært handikappede”) afskaffes Orienteringsmøder om SPS5
Folkeskolens specialundervisningsbegreb Til børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives der specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt Orienteringsmøder om SPS6
Efterskolernes inklusionslov, 1 Vedtaget dec og virksom fra august Orienteringsmøder om SPS7 § 3a. Efterskoler skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af under- visningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning. § 24 a. Staten yder til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilskud til støtte til elever, der er omfattet af § 3 a, til inklusion af disse elever i den almindelige undervisning.
Efterskolernes inklusionslov, Orienteringsmøder om SPS8 Vigtige principper og betingelser: Taxameter Forenkling Ikke cpr-baseret tilskud Udgiftsstyring/loft Accountability PPR’s rolle
Efterskoleforeningens rolle Orienteringsmøder om SPS9 Overordnet målsætning at sikre efterskolen som et tilbud til flest mulige unge at bevare og videreudvikle efterskolernes specialpædagogiske miljøer Samspil med UVM generelt i forløbet Ikke forvaltningsopgaver Baggrundsgruppe
Ny lovgivning - skoletype Orienteringsmøder om SPS10 Godkendelse af efterskole som specialefterskole/”Samlet særligt tilbud” er løftet op fra § 25 stk. 1 til lovens § 1. ”§1 stk. 4. En skole godkendt efter stk. 1, kan af undervisningsministeren godkendes som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud. Godkendelse af en skole med et samlet særligt undervisningstilbud sker på grundlag af skolens indholdsplan, jf. § 17, stk. 2. Skolens godkendelse som skole med et samlet særligt undervisningstilbud skal fremgå af skolens vedtægt, jf. § 6, stk. 2, 4 og 5, og af skolens hjemmeside.«
Ny lovgivning - skoletype Orienteringsmøder om SPS11 Betydning for specialefterskoler: -Ingen ændring af praksis for godkendelse -Indføres i vedtægter ved første lejlighed -Ny § 26 Stk. 7. ”Skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. § 1, stk. 4, kan alene modtage tilskud til kurser omfattet af den enkelte skoles godkendelse efter § 1, stk. 4, og kan ikke modtage tilskud efter bestemmelserne i § 24 a og i § 25, stk. 1.” -
Ny lovgivning - skoletype Orienteringsmøder om SPS12 Fra lovbemærkningerne: Ministerens beføjelse til at også fremover at kunne fastsætte et maksimum for det antal elever, der ydes tilskud til på det enkelte kursus på en skole, jf. den nugældende § 25, stk. 1, sidste pkt. videreføres uændret. Hjemmelen er ikke udnyttet for efterskoler og frie fagskoler, men foreslås videreført, da den sikrer mulighed for at sikre afgrænsningen til skoler med et samlet særligt undervisningstilbud og dermed også sidstnævnte skolers karakteristika.
SPS-midler - i alt ca. 236 mio. kr. til efterskolerne SB-skoler104,5 OB-skoler43,5 Inklusion, almene45,0 SPS, almene38,0 Medhjælp + midler5, Orienteringsmøder om SPS13
Tilskudsgrupper – mulig fordeling Elevgruppe ->”Almene”Inklusion Grundtakst SST-skoler Specialudv.I alt Særlig beh. Efterskoler (575+75) Ordblindeefterskoler Almene efterskoler Alle efterskoler Orienteringsmøder om SPS Inklusionstilskud SPS-tilskud på almene efterskoler, én takst SPS-tilskud på efterskoler godkendt med samlet, særligt tilbud (SST) Grundtakst + evt. specialundervisningstakst 1 eller 2 14
Tilskud, almene Orienteringsmøder om SPS15 Ny § 25 stk. 2: Der ydes en takst pr. årselev, der opfylder nærmere bestemte betingelser Grundlaget er antal årselever i skoleåret, der slutter i året før finansåret Årselevtal for skoler, der ikke har et beregningsgrundlag, fastsættes individuelt af UVM (udbygges nedenfor)
Tilskud, almene - betingelser, Orienteringsmøder om SPS16 Ny § 25 stk. 3: Eleven kan indgår i beregningsgrundlaget, hvis 1.Eleven har modtaget specialundervisning 2.Aktuel PPR-udtalelse om at elevens støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer 3.Skriftlig plan underskrevet af forældre Stk. 4: Systematisk og løbende evaluering
Tilskud, almene - betingelser, Orienteringsmøder om SPS17 Stk. 5. Skolen skal have en aktuel aktivitet ”Det er en betingelse for at en skole kan modtage tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf. stk. 1, at skolen i finansåret samlet set har haft mindst 0,25 årselev, der opfylder betingelserne i stk. 3.” Og: ”Skolen redegør særskilt for tilskuddets anvendelse i ledelsesberetningen i årsrapporten.” OBS. Betingelsen på 0,25 årselev (= 10 elevuger) dækker altså en periode på to halve skoleår!
Redegørelse til årsrapport. - som inklusion? 18 Tjekliste: Tilskudsbeløb - finansår Årselevtal vedr. aktiviteten – finansår, evt. opgjort i skoleår Foranstaltninger Aktiviteternes organisering Evaluering -Omfang: Ca. en halv side. En kvart kan være nok! Orienteringsmøder om SPS
Skriftlig plan Orienteringsmøder om SPS19 Ikke krav om at bruge et bestemt skema, men forslag Data om elev, forældre, skole og skoleår Underskrives af forældre og skole (Fx leder + lærer) Beskrivelse af elevens behov Hvad er inddraget af dokumentation? Hvad er målsætningen er for eleven? Særlige tiltag, inklusionstilbud i forhold til eleven Omfanget af støtten Hvordan evalueres? Hent inspiration fra skriftlig plan vedr. inklusion
Særlige tilfælde Orienteringsmøder om SPS20 ”For skoler, der ikke har et beregningsgrundlag, fastsætter undervisningsministeren beregningsgrundlaget individuelt.” Udbygges i lovbemærkningerne således: ”For nyoprettede skoler, for skoler som i året, der slutter i året før finansåret ikke har haft specialundervisningsaktivitet og for skoler, der ikke tidligere har haft specialundervisnings- elever, beregnes tilskuddet individuelt. Der kan fastsættes nærmere regler herom.”
Indfasning, almene, Orienteringsmøder om SPS21 Skoleåret 2015/16 Hidtidig ordning for elever med støttebehov på mindst 9 timer. Efter ansøgning på CPR-nr. Tilskud til elever med støttebehov på under 9 timer: Åe for inklusionselever i skoleåret 2013/14 * takst 2015 i efteråret 2015 og åe for inklusionselever i skoleåret 2014/15 * takst 2016 i foråret OBS. For PPR-betjening af skolerne se UVM’ s skrivelser til PPR og skoler fra 15. januar 2015!
Indfasning, almene, 2 a Orienteringsmøder om SPS22 August til december 2016, overgangsordning Tilskud – samme beløb – som givet til den enkelte skole i perioden august til december 2015 i § 25,2 lærertimer. Opregnet til 2016-priser. Forventeligt som fem rater. Ikke krav om minimumsaktivitet på 0,25 åe i efteråret 2016 Tilskud til elever med støttebehov på under 9 timer (inklusion): Årselevtallet for inklusionselever i skoleåret 2014/15 * takst for inklusion 2016
Indfasning, almene, 2 b Orienteringsmøder om SPS23 Elevoptagelse og bestemmelse af tilskud fra august 2016 og skoleårene derefter. Specialundervisningselever: Der skal ikke søges i UVM. Der skal foreligge en PPR-udtalelse, men ikke nødvendigvis med timetal, blot mindst 9. Udtalelsen skal være aktuel = rettet mod det pågældende skoleår Inklusions elever: Uændret, - skolen etablerer selv beslutningsgrundlag og dokumentation.
Indfasning, almene, Orienteringsmøder om SPS24 Finansåret 2017 Tilskud beregnes således: Åe for elever, der er bevilget lærertimer efter § 25,2 i hele skoleåret 2015/16 * takst for specialundervisning i Krav om minimumsaktivitet på 0,25 åe i finansåret. Endeligt tilskud i 12 rater – ingen regulering Taksten beregnes fra statens side som den samlede bevilling til § 25,2 lærertimer på almene efterskoler i skolåret 2015/16 opregnet til 2017 Der kan evt. ydes supplerede tilskud. Inklusion: Åe for inklusion i 2015/16 * 2017
Indfasning, almene, Orienteringsmøder om SPS25 Finansåret 2018 Tilskud beregnes således: Åe for elever, der er specialundervisningselever i skoleåret 2016/17 * takst for specialundervisning i 2018 Endeligt tilskud i 12 rater – ingen regulering. Krav om minimumsaktivitet på 0,25 åe i finansåret. Taksten beregnes fra statens side som den samlede bevilling til § 25,2 lærertimer på almene efterskoler i skolåret 2015/16 opregnet til 2018 Der kan evt. ydes supplerede tilskud. Inklusion: Åe for inklusion i 2016/17 * 2018
Antal årselever - på Lillekøbing Efterskole Orienteringsmøder om SPS26 Altid afsluttede, hele kursusuger! Eleven skal have modtaget special- undervisning eller have deltaget i skolens inklusionstilbud for at tælle med i et af disse to årselevtal. Specialundervisningselever 2016/17 Simon, Ali, Sørine á 42 uger = 126 uger Jasper 24 uger Cirkeline 5 uger I alt 155 uger/40 = 3,875 åe Inklusionselever 2016/17 Kim, Bastian, Rune, Max, Sille, Ane á 42 uger = 252 uger Jasper 18 uger David 27 uger I alt 297 uger/40 = 7,425 åe
Tilskudsberegning på Lillekøbing Efterskole Orienteringsmøder om SPS27 Takstbeløbene er tænkte eksempler, hvor taksten for specialunder- visning er sat til kr og for inklusion til kr Takster fastsættes på den enkelte finanslove! Tilskud til specialundervisning 3,875 årselever á kr. = kr. Pr. måned fra januar kr. Tilskud til inklusion 7,425 årselever á kr. = kr. Pr. måned fra januar kr.
§ 25 a Orienteringsmøder om SPS 28 § 25 a. Staten yder tilskud til dækning af ekstraudgifter, der er godkendt af undervisningsministeren, til personlig assistance, jf. § 3 a, 2. pkt., og hjælpemidler til elever i tilfælde, hvor der er et særligt behov herfor. Fortsat 1.Ansøges der til den konkrete elev 2.Tilskuddet tilgår skolen, mens eleven er på skole 3.Der kan søges til alle elever uanset støttebehov. (Ikke et krav, at eleven skal have et behov på mindst 9 timers støtte for at der kan ydes tilskud)
Revisor kan f.eks. interessere sig for Orienteringsmøder om SPS 29 Skriftlig plan PPR-udtalelser for specialundervisning Beregning af årselevtal Redegørelse til årsrapport Hjemmeside Indholdsplan
Perspektiver Orienteringsmøder om SPS 30 Inklusionspolitik Undervisning og samvær Frihed og selvforvaltning Grænsedragning mellem tilskud til specialunder- visning og kommunalt tilskud til samværsdelen.
Andre lovændringer Orienteringsmøder om SPS 31 Nye forsøgsmuligheder til specialefterskolerne: Skoler med samlet særligt tilbud har mulighed for at iværksætte forsøg, hvor de udelukkende tilbyder eleverne prøve i dansk og matematik Mulighederne på de almene skoler: Her er det fortsat et ”enten – eller” Dog er der stadig mulighed for at blive fritaget for prøve i historie og kristendom. Omlagt tilsyn med historieprøvefrie skoler.