Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil: 4025 4780.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Temadag om unge og stofmisbrug
Den 16.august 2010 Regionsgården
Inddrag nu Kick-off møde
Vi står midt i en ny tid!!! Åbenhed, en vilje til at afprøve nye arbejdsformer og styrke til forandring. Jaana Castella Psykiatritopmøde 6. oktober 2012.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Anerkendende refleksion
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen.
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Potentielle effektivitetsgevinster i den aktive arbejdsmarkedspolitik Michael Rosholm, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Ikke alt afspejler nødvendigvis.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Støvring den 11. september 2007
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Misbrugsbehandling i et ungdomsperspektiv -
Den inkluderende skole
Ib Hansen - sept Hvad gør vi? FAB-Ungeafdelingen ”Grundstene”  Helhedsorienteret  Udgangspunkt i den enkelte  Frivillighed.
Dan Zielke og 1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Århus Amts Misbrugscenter 1 Behandling af stofmisbrugere Den nødvendige kvalitet… De nødvendige kompetencer.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Stress En folkesygdom?.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
1 Faglige og praktiske kompetencer Dårlig skolegang, ofte ikke folkeskolen afgangseks. Personlige kompetencer Rastløse – svært ved at indordne sig ift.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
…………Skal blive så dygtige som de kan
At motivere til forandring
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Personlig stof- og alkoholpolitik
Mere MOST - mindre fravær
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:

Ib Hansen Unge & rusmidler ”Alt virkeligt liv er et møde” (Martin Buber)

Ib Hansen Unge & rusmidler ”Udsigt”

Ib Hansen Unge & rusmidler ”Hvad ser jeg?” En positiv udvikling, hvor vigtigheden af at være nuanceret i forståelsen af - samt aktiv og nytænkende i tilgangen til fænomenet unge og rusmidler - er erkendt.

Ib Hansen Unge & rusmidler ”Hvad ser jeg?”  Antallet af unge i behandling er øget  Misbrugsmønstre ændret  nye behandlingsmetoder taget i brug  Tydeligere hvem der er i risikozonen  Øget dokumentation og indberetning  Økonomi styrer

Ib Hansen Unge & rusmidler Virkeligheden  Rusmidler eksisterer – let tilgængelige  Rusmidler er attraktive  Unge eksperimenterer

Ib Hansen Unge & rusmidler Mødet opvækst Mødet med rusmidler brug misbrug

Ib Hansen Unge & rusmidler Sense of coherence  SENSE OF COHERENCE ********* meningsfuld forståelighåndterbar SEMIOTISK KOMPETENCE

Ib Hansen Unge & rusmidler BILLEDE AF UNGE ( fokus på illegale rusmidler) ”WEEKEND- NARKOMANER”

Ib Hansen Unge & rusmidler ”Den ung der lugter af hest – lugter ikke af hash!”

Ib Hansen Unge & rusmidler Brug - misbrug  Brug det normale – misbrug socialt afvigende  Brug af rusmidler indebærer risici - høj/lav ~ ”risikogruppen

Ib Hansen Unge & rusmidler Brug - misbrug  Det gælder derfor om, at minimere skader i forbindelse med unges brug af rusmidler

Ib Hansen Unge & rusmidler Rusmiddelkompetence  Rusmiddelkompetence …evner, viden og forståelse der gør dig i stand til at omgås rusmidler uden at komme til skade

Ib Hansen Unge & rusmidler Forståelse Bruger rusmidler for:  At få det godt  At få det bedre/mindre dårligt

Ib Hansen Unge & rusmidler Forståelse Risikofaktorer  OPVÆKSTBETINGEDE skilsmisse, misbrug, psykisk sygdom, omsorg/tryghed, vold, incest, mv.  SKOLE – ARBEJDE – FRITID socialisering  PSYKOLOGISKE EGENSKABER robusthed, selvværd/selvforståelse, depressivitet, introvert/extrovert, mv.  FORBRUG AF RUSMIDLER debutalder, sociale sammenhænge, mønstre, tilgængelighed i nære samfund, normer, mv.  KRIMINALITET sociale sammenhænge, normer, vaner, gruppe/bande, sensation-seeking, mv.

Ib Hansen Unge & rusmidler Forståelse En simpel udviklingspsykologisk model TILSYN STIMULI -socialt intellektuelt TILKNYTNING

Ib Hansen Unge & rusmidler Behandling Relationen ”Alt virkeligt liv er et møde” (Martin Buber)

Ib Hansen Unge & rusmidler Professionelle Personlige Klient/bruger Personlige Den traditionelle opfattelse af den professionelle ”relation” Private

Ib Hansen Unge & rusmidler Det professionelle Det personlige Livserfaring - Udvikling Det private Klient/bruger Ikke niveauopdelt Det personlige og private er genstandsfeltet for undersøgelse, vurdering og udvikling Legitimering af (i princippet) enhver intervention Teori Uddannel se Viden

Ib Hansen Unge & rusmidler Behandler Bruger Den professionelle Brugeren/klient en

Ib Hansen Unge & rusmidler Behandling Relationen Den behandlingsbærende relation  Interesse/nysgerrighed  Kærlighed/anerkendelse/respekt  Vedholdenhed  Tillid  Skaber et sikkert rum!

Ib Hansen Unge & rusmidler Behandling Behandlerens rolle i praksis Nysgerrig, undrende Reflekterende Udtrykke/anvende egne forudsætninger og erfaringer/oplevelser Perspektivere Åben og påvirkelig for klientens meninger Ikke-dømmende/moraliserende Undgå at påføre skam og skyld ~ ”skuffet” Undgå tabe-vinde situationer Styrke klienten via anerkendelse og accept Skabe plads (rum) til forandring Ikke forstå for hurtigt ÷ løsninger og gode råd

Ib Hansen Unge & rusmidler Behandling faldgruber  Identifikation / indlevelse  Ansvar / ansvarlighed  ”problem” – problematikken  Ambitioner / fejle  ”Det gode hjerte”  Kende sin begrænsning

Ib Hansen Unge & rusmidler Hvad virker?  BEHANDLING GØR EN FORSKEL  Skal modsvare behovet (hos den enkelte  Ej rettet mod ét bestemt stof  Fokus på hele den unge  BEHANDLINGSMETODE UNDERORDNET  Metoder med dokumenteret effekt  USPECIFIKKE GENERELLE ELEMENTER ER VIGTIGE:  Ledelse  Organisering  Ressourcer  Uddannelse  Holdninger