CHRISTINE SESTOFT, KONSULENT (PÆD.ENHED) EFTERSKOLE – UDDANNELSESPARAT.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Advertisements

”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
På vej mod ungdomsuddannelse
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 9. klasse
Markedsføring En fælles kommunikations -ramme. Hvorfor? Gøre det lettere for de enkelte kommuner at udbrede kendskabet Skabe en fælles synlig ramme.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Forældremøde 7. klasse.
UU vejleder Lene Skovgaard.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
Status på implementeringen af vejledningsreformen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Uddannelses- og erhvervsvejledning Vingsted, september 2011.
Firmaidrættens prioritering af aktiviteter og ressourcer Resultater af spørgeskemaundersøgelserne Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Præsentation af den nye uddannelsesparathedsvurdering i Optagelse.dk.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Efterskoleforeningen Kursus for nye forstandere Liselund 2014 Anette Ingemansen Vicedirektør Nye forstandere 2014.
UU 10. maj Program Årets ansøgningsrunde Årets udfordringer Kommende initiativer.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Har du talt med din politiker i dag! Hvad gør vi frem til næste Folketingsvalg?
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Forældremøde i 9. klasse
Efterskoleforeningen
Lis Brok-Jørgensen -én af konsulenterne
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Dagens program Du skal have kendskab til:
Kursus for nye efterskolelærere
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Nye elevgrupper Kursus for sekretærer
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
eVejledning – hvor er vi nu?
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Tilmelding til uddannelse 2018
Tilmelding til uddannelse 2018
Forældremøde.
Nyt fra ministeriet Billeddias
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

CHRISTINE SESTOFT, KONSULENT (PÆD.ENHED) EFTERSKOLE – UDDANNELSESPARAT

MODELLER FOR ARBEJDE MED UDDANNELSESPARATHED Efterskolens udfordringer og muligheder Lidt status på feltet og internt i skoleformen Nye tanker, samarbejder og elevgrupper ‘produktudvikling Uddannelsesparathed – samarbejde m. UU’erne Susanne Knudsen, Bisnapgård Efterskole

BAGGRUND Uddannet etnolog. Speciale: den politiske forbruger Ph.d. i forbrugeradfærd og politisk forbrug Været i Efterskoleforeningen i godt 1 år Bæredygtig Efterskole Strategi og analyse Uddannelsesparathed – ”produktudvikling” Tidl… Udviklingskonsulent i Dansk Folkeoplysnings Samråd Forsker og underviser på CBS, Inst. For Marketing Projektleder på Inst. For Fremtidsforsning Projektleder på analyseinstitut – i dag: Catinét Research

DET LAVER EFTERSKOLEFORENINGEN §2 Foreningens formål Foreningens formål er: at udbrede kendskabet til skoleformens frie idégrundlag og dens folkelige og kulturelle muligheder og betydning. at skabe de bedste og frieste vilkår for elever, medarbejdere, skoler og skolekredse. Dagligdag: Puljemidler/udviklingsprojekter, rådgivning, vejledning, bisidder, lobby, markedsføring af skoleformen, ajourføring af love og regler, kommunikation til/kontakt med skolerne, samarbejde med relevante myndigheder o.a., egne projekter/indsatser… Indsatser: Vejledning, To-sprogede elever, mønsterbrud/sårbare unge, bæredygtig efterskole, uddannelsesparathed, mv.

9. OG 10. KL. TILMELDINGER TIL UNGDOMSUDDANNELSERNE FORDELT PÅ TILMELDINGSUDD. OG PARATHEDSVURDERING (FTU) Antal elever Ikke paratParatTotal 9. klasse Erhvervsudd annelser Gymnasiale uddannelser Total klasse Erhvervsudd annelser Gymnasiale uddannelser Total Total Kilde: UVM, 2011

OMKRING HVER TREDJE UNG, DER STARTER PÅ EN ERHVERVSUDDANNELSE FALDER FRA Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 2. august ,4 7,4 Procent

RELATIVT FÅ UNGE GENNEMFØRER DERES ERHVERVSUDD. PÅ NORMERET TID 30,9% Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 2. august 2011

SKOLEVILKÅR: ELEVTAL VED SKOLESTART KlassetrinAntalAndel** 2009/102010/112011/122009/102010/112011/12 8. klasse ,6 %5,1 % 4,7 % 9. klasse ,8 %35,9 % 34,6 % 10. klasse Inkl. takst ,7 % 57,0 %58,5 % 59,0 % 60,8 % 60,1 % Takst 1* Takst 2 * Totalt elevtal Ændring ,8 % -3.3 % Ledige pladser ,5 %3,5 % 6,1 % Total kapacitet ,9 %-0,7 % Kilde: Efterskoleforeningen, august 2011

…SKOLEVILKÅR FORTSAT, REGIONALT Antal ledige pladserAndel af skolerne 2009/102010/112011/12 Ingen ledige pladser 57 %59 % 43 % 1-4 pladser 24 %18 % 21 % 5-9 pladser 8 %6 % 9 % pladser 8 %9 % 12 % pladser 3 %6 % 8 % Over 30 pladser½ %2 %7 % 2009/10 -start 09/10 ledig 2010/11 -start 10/11 ledig 2011/12 -start 10/11 ledig Ændring 10/11->11/12 Nordjylland Vestjylland Østjylland Vejle Syd- og Sdr.Jyl Fyn Sjælland Landsplan Kilde: Efterskoleforeningen, august 2011

ELEVVILKÅR 2004/052005/062006/072007/082008/092009/102010/112011/12 Egenbetaling Udvikling i egenbetaling målt i årets priser 2004/05 til 2011/12, UVM tal 2004/052005/062006/072007/082008/092009/102010/112011/12 Gennemsnit Udvikling i indkomstgrundlag 2004/05 til 2010/11, UVM tal Kilde: Efterskoleforeningen, august 2011

KVALITETS- OG PRODUKTUDVIKLING… EFTERSKOLEFORENINGENS MULIGHEDER Trendsættere og frontløbere : Formidling af innovative skolers arbejde: Blad, web, nyhedsbrev og ‘face-to-face’ Best practice : Rådgivning og vejledning og puljemidler Forskning og analyser (vejledningsprojekt (Vejledning i Samspil), Capacent, Dannelse der Virker) Udviklingsarbejde : Samarbejde mellem forening og skoler Fx kortere kurser og moduler: