Vestre skole d. 4.11.2013. Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Rullende indskoling på Skovbyskolen.
En ny skole.
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Præsentation af materialer på personalemøde
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Fremtidens folkeskole i Aalborg
kl i kantinen på Lyngholmskolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Forældremøde X årgang.
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Skolereformen – og vejen dertil…
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform - Egholmskolen
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Præsentation af materialer på personalemøde
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Vestre skole d

Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad skal der til for at elever kommer i skole - og bliver der - fordi det giver mening ?

Forventet udkomme Et antal billeder på en længere og mere varieret skoledag på Vestre skole Et antal afdelingsrelaterede prototyper/udviklingsprojekter Begge dele indgår i et digitalt katalog, der understøtter planlægningen af næste skoleår.

Proces “Drømmen” Konkretisering Prototype

Tidsplan Introduktion til dagen KT Billeder på en længere og mere varieret skoledag CØ Scenarieproduktion Frokost Videndeling Konkretisering / prototyper Præsentation og afrunding

Rules and Roles i dag I arbejder i afdelinger Præmissen er indhold før struktur Jeres input afgør udkomme af dagen - og er forudsætningen for optimal læring og trivsel for børn og voksne på Vestre skole

Udgangspunkt for reformen For mange børn “dropper”ud af skolesystemet for tidligt Forskningsresultater (Levin mfl. 2006) peger på, at den vigtigste indikator for sundhed, velstand og lykke senere i livet er antallet af de år, hvor man modtager undervisning De fleste elever træffer beslutning om at blive i skolen, når de er mellem 11 og 15 år gamle Skolen og læringsoplevelsen især på disse klassetrin må være produktive, udfordrende og engagerende

Tanker om fremtiden.. og nutiden At tage et kvantespring ind i en ny tid. At gøre op med det, der ikke har virket Vi har en historisk mulighed for :

Tænk hvis Vi kunne hjælpe hinanden ud af vanetænkningen Vi kunne hjælpe hinanden med at slippe det gamle tankegods Vi kunne hjælpe hinanden med at tage fordomsfrit imod nye ideer Vi kunne bygge konstruktivt videre på hinandens ideer Vi kunne blive virkelig nyskabende Vi i fællesskab kunne stille de gode spørgsmål og finde de gode svar

Tænk hvis.. Vi kunne fjerne ord som ”skema”, ”lektier”, ”frikvarterer”, ”undervisning”, ”enelærer”, ”klasselærer” og lignende fra vores ordforråd og ændre vores sprogbrug Vi kunne skabe en fleksibel og organisk skole, hvor undervisning er erstattet af læring, hvor de voksne ikke er undervisere, lærere og pædagoger, men vejledere, hjælpere og facilitatorer Vi kunne komme ud over faglige magtkampe mellem DLF og BUPL/FOA og sammen bringe de forskellige kompetencer i spil for at skabe optimale læringsbetingelser for alle elever

Og hvis Vi kunne blive endnu dygtigere til at skabe det professionelle pædagogiske råderum Vi kunne lægge en timeressource ud til det pædagogiske team, afpasset efter hvad der skal til for at tilfredsstille kravene og opfylde loven, og så give dem ansvaret for at tilrettelægge opgaverne med eleverne Vi blev vist den tillid, at når ledelsen har fordelt ressourcerne ud til de pædagogiske teams, så fagenes timetal er opfyldt, var den tilstrækkelige dokumentation på plads. Resten baseres på MÅL, som vi skal nå.

Afdelingerne i arbejdstøjet.. Realistiske drømmebilleder år 2017: Forestil jer, at I om 3 år træder ind på Vestre skole, hvad ser I? Hvordan er undervisningen organiseret? Hvordan er samarbejdet mellem lærere og pædagoger? Hvordan benyttes lokaler og udearealer? I hvilke inkluderende læringsfællesskaber arbejder børnene? Er der andre interessante ting I få r øje på?

Præsentationsformer

Frokost

Videndeling

Præsentation og afrunding.