Photo: Hans Henrik Knoop, 2007. Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
-En lærerig arena for alle aldre
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Undervisningsplanlægning
Fra integration til inklusion
Lærerprofessionen.
2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Jeg støtter barnet ved:
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Måltidet – lyst og fællesskab
Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen
Positivitet og Performance
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
- Hvad kan I forvente som forældre?
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Sundhedsfremme i skolehaver?
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Den inkluderende skole
Hans Henrik Knoop 2008 Science Centers and the Citizens of the Future: Do citizens need basic scientific knowledge in order to participate in a modern.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Læringskultur og elevinddragelse
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Om livsglæde og relationer
Mere bevægelse i hverdagen
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE
Relations kompetencer
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Aspekter af gode læringsmiljøer 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Barnesyn og børneperspektiv
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Photo: Hans Henrik Knoop, 2007

Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet, 2011

2006 Hans Henrik Knoop

RÆSONNEREN System 2 PROCES Begrebsmæssige repræsentationer Fortid, nutid og fremtid Kan udløses af sproget (Daniel Kahneman i: Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik, Lyhne & Knoop, 2008) PROCES OG INDHOLD I KOGNITIVE SYSTEMER Hurtig Parallel Automatisk Ubesværet Associerende Langsomt indlærende Emotionelt Langsom Seriel Kontrolleret Indsatskrævende Regelstyret Fleksibel Neutralt Percepter Aktuel stimulation Stimulusbunden INDHOLD PERCEPTION / INTUITION System 1

LYSTEN TIL AT LÆRE OVERLEVER MØDET MED FAGLIGHEDEN Faciliteter og metoder som både er attraktive i sig selv (så deltagerne generelt får lyst til mere) og effektive som afsæt for disciplineret faglig aktivitet (så deltagerne får lyst til mere) Kobling af praksis og teori Mere fagligt disciplineret og mere kreativt Mindre fagligt disciplineret og mindre kreativt Fysik Kemi Biologi Psykologi Teknologi Sundhed Intuitiv forståelse: Stærke sanse-motoriske oplevelser Dybere videnskabelig forståelse: stærke fagligt-disciplinerede oplevelser Dybere videnskabelig forståelse: stærke fagligt-disciplinerede oplevelser Hans Henrik Knoop, 2010

Photo: Hans Henrik Knoop, 2007 Stabilitet og bevægelse – Samtidig !

© Photo: Hans Henrik Knoop, 2006 Stabilitet og bevægelse – Samtidig !

∞ Angst HøjA3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed 0 0LavKompetenceHøj ∞ (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991) Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet, 2010

Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Fleksible muligheder for at afstemme udfordringer og kompetencer Umiddelbar, tydelig og ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig (, 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet, 2010

Photo: Hans Henrik Knoop, 2008 Calm, yet full of life - Simultaneously !

Hans Henrik Knoop 2008 Calm, yet full of life - Simultaneously !

Resultat: Forøget kompetence Oplevelse: Spontant motiverede positive emotioner Resultat: Forøget kreativitet Oplevelse: Spontant motiveret mening Oplevelse: Spontant motiveret engagement Oplevelse: Spontant motiverede sociale relationer Forudsætninger: God æstetik og funktionel indretning Forudsætninger: Betryggende medspil og oplevelsesrigt modspil Forudsætninger: Frihedsgrader, energigivende mål, få gode regler, fleksibel sværhedsgrad, berigende evaluering og mulighed for fordybelse Forudsætninger: Brugbarhed Gode begrundelser Oplevelse: Potentiel energi i form af nysgerrighed og foretagsomhed Trivsel, læring og kreativitet: forudsætninger, oplevelser og resultater Basis: Udfoldelse af individuelle styrker i hverdagen Proces: læring og kreativitet Lyst til at lære mere Lyst til at skabe mere

ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SPONTANT SELVORGANISERENDE Hans Henrik Knoop, 2010

ALLE LEVENDE ORGANISMER ER UNDERLAGT… …TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER Hans Henrik Knoop, 2010

ALLE LEVENDE ORGANISMER ER SÅLEDES AFHÆNGIGE AF AT KUNNE… …SELVORGANISERE UNDER TVINGENDE OMSTÆNDIGHEDER Hans Henrik Knoop, 2010

Økonomi - Videnskab - Politik Krav om at lære Lyst til at lære Natur - Psykologi - Samfund/Kultur Forudsætter viden Forudsætter kontakt Forudsætter ledelse Forudsætter LIGE MEGET hensyn til folks forskellighed OG til folks fællesskaber Mødet mellem krav og lyst Meningsfuldt engagement Hans Henrik Knoop, 2010

Hvis kravene om at lære kvæler lysten til at lære, betyder det bl.a., at man får en uinspirerende hverdag, lærer langsommere, glemmer hurtigere, bliver mindre kreativ, bliver mindre ansvarlig og får mindre lyst til videre uddannelse. Til ingen verdens nytte  Alle taber herved !

Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag.Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug.Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund.Når lysten til at lære overlever mødet med skolen Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Creativity, Wisdom and Trusteeship Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass.Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University.Good Work in a Complex World Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag.Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk ForlagKognition & Pædagogik Test dine karakterstyrker her: Test din positivitetsratio her: Min hjemmeside på DPU / Århus Universitet: 5th European Conference on Positive Psychology: UDVALGTE PUBLIKATIONER OG LINKS

PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET