Strategi til implementering af forandring - At vælge den rigtige strategi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

LEAN Akademy.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Oxygen Challenge O-løb på MARS. Mission 1.Find så mange poster som muligt på Mars 2.Brug mindst mulig ilt på turen (stay alive)
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Arbejdsmiljøcertificering
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Fælles forældremøde Thurø
Risici for SAPA-projektet
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Fra innovation til projektudvikling
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
Forældre- og fødselsforberedelse
Den strategiske forretningsplan – hvordan
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
VISION HVAD vil vi stræbe efter: HVORDAN når vi frem: HVILKE ‘områder er relevante: Oprettelser af projektorganisation – de overordnede rammer STRATEGI.
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Den Regionale LEAN Enhed
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Den regionale Lean enhed
KIGO og kommunernes opgaver
Undervisningsministeriet
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
til implementering af retningslinjer i almen praksis
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Implementering af strategi
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelsesgrundlag Et projekt om udvikling i tillid & dialog.
Mål- og resultatstyring
Temaopgaver Undervisningsministeriet Opgaver til SIP2.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Fusioner og forandringsledelse: The real thing, 1. akt Thomas Fredenslund, SKAT.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Nye retningslinjer for Handicappuljen
SUF - gevinstrealisering
Planlægning og forberedelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Princip for kontaktforældre
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Statens HR – Implementeringskoncept
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Strategi til implementering af forandring - At vælge den rigtige strategi

2 Kompasretninger i relation til forandring Teori vedrørende implementering/ forandring Principper for forandringsimplementering Implementeringstaktik Konkrete værktøjer til implementering af forandring

3 Implementeringstaktik Big BangDomino Små skridtKaskade Organisationen er opdelt Opgaven er opdelt

4 Implementeringstaktik - Karakteristika, styrker og opmærksomhedspunkter Karakteristika Alle enheder implementeres samme dag Styrker Alle er opmærksomme på emnet Kort tidsramme Opmærksomhedspunkter Komplekse opgaver Ens kvalifikationer Reduceret effektivitet (3-4 måneder) Opfølgning og fejlretning Karakteristika Hybrid. Implementering af hele forandringen i en enhed ad gangen Styrker Egnet til komplekse opgaver Forandringsformidlere Opmærksomhedspunkter Tidskrævende (opstartsfaser) Påvirkning af de næste enheder Timing af uddannelse og kommunikation Karakteristika Hele organisationen tager små skridt i en bestemt rækkefølge Styrker Komplekse opgaver Slutbrugerne kan følge med Opmærksomhedspunkter Tidskrævende (introduktion til hvert skridt) Metaltræthed (modtager/projekt) Metode og tempo tilpasses løbende Forståelse af det samlede resultat Karakteristika Målet er kendt, men rækkefølgen er fast- lagt under implementeringen (erfaringer) Styrker Ændringer af planen/tilpasning i takt med erfaringer Modstand kan forventes Uforudsigelig effekt af delresultatet Opmærksomhedspunkter Tidskrævende (vejen er ukendt) Ledelse og improvisation … ellers målløs eller forvirrende opgave

5 Designdilemmaer ved planlægning af strategiske forandringsprojekter Det er godt at lave en interessentanalyse, men vi må ikke nå dertil, at vi blot “tilpasser målgruppen” … Med hensyn til ”effektive” beslutninger ønsker vi en Lean projektorganisation … men hvor vil der blive taget beslutninger? Jo mere vi planlægger i forvejen, jo mere får vi imod forandringer … (da det er et tegn på dårlig forberedelse)