Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B 2006. at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
PC1 Lad os komme i gang…..
Har du aldrig brugt Excel, bør du starte her.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Forældre fremmer fællesskabet
Innovation og iværksætteri
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Praktikprojekt 2008 Historie
Kvantitative metoder
Aabenraa Friskole Tilsyn i ord og billeder April 2008 Birgitte Boelt
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.

IT i undervisningen.
Matematik i 4 klasse.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Læring i bevægelse Motivation
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Mundtlig matematik eksamen
Gem et dokument Følg numrene osv..
Kl.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8:30-10:00Intro til Økonomi RenteformelOpsparingLånGruppe- video-opgave 10:15-11:45Penge Excel & Geogebra Tips & Tricks.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Videregående pc-vejledning
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Statistik med computeren Et undervisningsforløb i 6. klasse.
Programmering 1 Java/C#
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Interaktion og usability
Matematikkens dag Andreas mogensen.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
1. Trin – Problemstilling
Introduktion af PowerPoint 2007
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B 2006

at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab til, hvordan deres familie er bygget op at de får forståelse for, at familien har en vigtig funktion både på det følelsesmæssige og det arbejdsmæssige plan at de får indsigt i, at de betyder noget, og at deres arbejde gør en forskel Emnet er et delemne i et større projekt omkring emnet: Familien FORMÅL:

Matematik-faglige mål antalsbestemmelse via computer kende eksempler på problemstillinger, der løses via addition vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen indsamle og behandle data via computer arbejde med informationer fra hverdagen, der indeholder matematikfaglige udtryk anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer samarbejde med andre om at løse problemer, hvor matematik benyttes

IT-faglige mål at kunne åbne computeren at kunne gemme dokumenter at kunne lukke computeren at kunne finde og gemme deres arbejde i dokumenter i deres egne mapper at kunne anvende regneark til lettere databehandling (formler for addition og lave forskellige diagrammer)

Brainstorm Hvilke ”tal” er der i familien? Hvad kan vi tælle derhjemme?

Undervisningsplan Hvert modul er på 90 min. Eleverne arbejder parvis enten ved stationær eller bærbar computer 1.Modul Regnearksøvelser Ideer fra REGNEARKTAK for klasse s Modul Øvelser med åbn, gem i egen mappe, print og luk Regnearksøvelser fra Matematrix Excel 2a+2b 3.Modul Regnearksarbejde med optællinger fra ”Tæl legetøj”* 4.Modul Regnearksarbejde med optællinger fra ”Familiens fødselsdage”* 5.Modul Regnearksarbejde med optællinger fra ”Søvn” og ”Skridt”* 6.Modul Fremlæggelse og evaluering * Der er udarbejdet skema til indsamling af data fra hjemmet

Øvelser i regneark på papir Fra REGNE- ARKTAK for kl.

Fuld koncentration

Øvelse med regneark på papir

Hvordan finder jeg de rigtige felter?

Øvelser fra Matematrix- regneark Rigtig gode til nybegyndere

Arbejde på klassen med bærbar computer Der arbejdes med to hænder!

Fødselsdage i familien tastes ind Er det snart min tur? Det er svært at vente!

Så mange timer sover vi om ugen!

Sådan laves diagrammer ”Det er faktisk ikke så svært”

Udtalelser fra elever: Lært hvordan man regner på regneark Sjovt at lave diagrammer, men svært i starten Hurtigt at se hvem der har sovet mest, når man laver diagrammer Lært at føre tal ind i regneark Lært at åbne, finde egen mappe, gemme og lukke Lært at få maskinen til at regne hurtigt med Autosum Lært at lave formler Sjovt at bruge skridttæller Forældrene ville gerne hjælpe Svært i starten at finde de rigtige celler, senere nemmere Bedst at arbejde på bærbar computer pga. tastaturet og forskellige måder at bruge markøren på Der er et blødere tastatur på bærbar Nemmere at arbejde sammen to og to Godt at hjælpe hinanden Har lært hinanden bedre at kende

Anvendt litteratur: Fælles mål – Matematik - Faghæfte 12, Undervisningsministeriet, 2003 Matematrix Excel 2a og 2b, Alinea 2004 Matematiktak, Regnearktak for klasse, Alinea

Ansvarlige lærere: Betty Pedersen og Kirsten Birkelund Brørup skole