Informations- og dialogmøde 23.august 2010 om start af EUX på tømreruddannelsen på KTS – Hvad? Hvorfor ? og Hvordan? Hvad? Ny fireårig uddannelseslinje kombinerer en HF-eksamen med en erhvervsuddannelse Adgangsgivende til en række videregående uddannelser – f.eks.: a)Diplombygningsingeniør (mat. A) b)Civilingeniør indenfor bygge og anlæg (mat.A) c)Arkitekt d)Folkeskolelærer e)Socialrådgiver f)Politibetjent g)Pædagog Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Informations- og dialogmøde 23.august 2010 om start af EUX på tømreruddannelsen på KTS – Hvad? Hvorfor ? og Hvordan? Hvad? 40 ugers grundforløb med : a)Fagene fra det ordinære tømrergrundforløb a)EUD-grundfag på C-niveau: dansk, matematik, engelsk, fysik, samfundsfag og teknologi C (nyt EUD-grundfag) Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Informations- og dialogmøde 23.august 2010 om start af EUX på tømreruddannelsen på KTS – Hvad? Hvorfor ? og Hvordan? Hvad? 40 ugers Hovedforløb med : a)Fagene fra det ordinære tømrer-hovedforløb a)Gymnasiale fag på A-niveau: Dansk (og eventuelt matematik) a)Gymnasiale fag på B-niveau: Engelsk, matematik, fysik, teknikfag og byggeteknologi a)Gymnasiale fag på C-niveau: Samfundsfag, erhvervsøkonomi og kemi Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Informations- og dialogmøde 23.august 2010 om start af EUX på tømreruddannelsen på KTS – Hvad? Hvorfor ? og Hvordan? Hvorfor? ”EUX er et fantastisk tilbud og nyskabelse – det bliver en stor motorvej” – (Undervisningsminister Tina Nedergaard på Christiansborg-høring, 6.maj 2010) Mindst 10% af en ungdomsårgang tager både en erhvervsuddannelse og en studentereksamen – med en EUX kan det ske med løn på omtrent den halve tid (Jf. Undervisningsministeriets profilmodel) Tak fra LO-Storkøbenhavn viser, at kun ca. 50% af nyuddannede tømrere stadig er i deres erhverv fem år efter afslutningen af deres faglige uddannelse Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Informations- og dialogmøde 23.august 2010 om start af EUX på tømreruddannelsen på KTS – Hvad? Hvorfor ? og Hvordan? Hvorfor? Dansk Byggeri ønsker flere ingeniører, teknikere og ledere med en faglig baggrund og forpligter sig til aktivt at bidrage til at EUX-eleverne på KTS får praktikplads EUX-modellen er helt i tråd fokusområderne i KTS2012: ”Differentierede tilbud til alle, som kan og vil” og ” Skabe større værdi i uddannelsen – vi give dine ben drømme at gå på” Det bliver sjovere at være tømrer-faglærer på KTS Vi vil løfte image på erhvervsuddannelserne og få nye elev-rollemodeller som formentlig vil styrke gennemførelsen - også hos de svage elever KTS er landets største bygge og anlægsskole – adel forpligter! Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Informations- og dialogmøde 23.august 2010 om start af EUX på tømreruddannelsen på KTS – Hvad? Hvorfor ? og Hvordan? Hvordan? Kommunikationsafdelingen udvikler hurtigst muligt et informationsmateriale til tømrergrundforløbseleverne og deres forældre Lærere og vejledere opmuntrer egnede elever til at søge optagelse på EUX-linjen senest 10.september – ingen formelle adgangskrav, men ikke under middelniveau i afgangskaraktererne fra folkeskolen i dansk og matematik formentlig næppe tilstrækkelig til gennemførelse Kontakt-personer er følgende vejledere fra de tre skoleområder: Morten Aagaard (Rebslagervej), Maibrit Inga Schmidt (Grostrup/Herlev) og Thomas Gudmand Høyer (Tæbyvej) Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Informations- og dialogmøde 23.august 2010 om start af EUX på tømreruddannelsen på KTS – Hvad? Hvorfor ? og Hvordan? Hvordan? 10.september oplyser skoleområderne (inspektørerne) direktionen om antallet af EUX-egnede tømrer-grundforløbselever på de tre skoleområder og indstiller medarbejdere til det følgende EUX-udviklingsarbejde Direktionen beslutter hvor og i givet fald hvor mange skoleområder, der opretter en EUX-linje Direktionen nedsætter en EUX-udviklingsgruppe under ledelse af en inspektør og deltagelse fra stab 1, som detailplanlæger resten af grundforløbet med sigte på start oktober/november Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Fortsat implementering af eux på KTS Tømrer-eux-klasse oprettet september 2010 med 27 elever – 21 tilbage maj 2011 Arbejdsgruppe med lærere og ledere fra skolens HTX-afdeling og EUD- skoleområdet nedsat til udarbejdelse af undervisningsplan for eux- grundforløbet - finansieret via skolens egne udviklingsmidler KTS deltagelse i eux-forsøgsstyregruppe i regi af Byggeriets Uddannelser Sondering gennemført med organisationer indenfor øvrige uddannelser – eksempelvis i regi af DI Brochuremateriale udviklet og distribueret på møder med UU-vejlederne fra de seks regionale UU-centre i januar 2011 – bl.a. med oplysning om tilmeldingsprocedure Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Fortsat implementering af eux på KTS Artikler udarbejdet /pressekontakt til Politiken og ”Licitationen” i august og oktober 2010 Åbenthus-arrangementer gennemført i seks forskellige skoleområder i januar-februar 2011 Overordnet eux-markedsføringsplan udarbejdet marts 2011: a)Film/video-produktion distribueres via stregkoder til smartphones i uge b)Løbende information til de seks regionale UU-centre c)Produktion og distribution af nye foldfere til unge, deres forældre g mestrene d)Virksomhedskonsulenter på jagt efter praktikpladser i foråret 2011 Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n
Fortsat implementering af eux på KTS Intern styregruppe på inspektør og direktionsniveau nedsat marts 2011 Arbejdsgruppe med de driftsansvarlige uddannelsesledere nedsat marts 2011 Aktuelt 60 tilmeldinger til eux fordelt på seks adresser på KTS – skolens direktion træffer afgørelse om klasseoprettelser ultimo maj 2011 Skolens eux-styregruppe har ansvar for at drøfte og beslutte gennemførelse af eux-hovedforløbet Mest presserende problem p.t. er manglen på praktikpladser til de eksisterende eux-elever Alle 15-17årige skal følge deres uddanelsesplan Kommunerne skal vurdere uddannelsesparathed blandt de unge Kommunale tilbud for årige, som ikke er uddannelsesparate 10.klasse på erhvervsskolerne Bortfald af krav om deltagelse i introkurser i 8.klasse Reduceret brobygning i 10.klasse n