Møde i aftagerpanel Institut for Psykologi Syddansk Universitet Marts, 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Optagelse på kandidatuddannelse - ansøgning
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Udvikling af sygeplejeprofessionen
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Åbent Hus – 3. marts 2010.
Universitetets formål
Introduktion til fagligheden på kandidatuddannelsen ved IVA
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
TATIONpRÆSEN 8. OKTOBER 2010 AARHUS UNIVERSITET Uddannelse og job inden for fødevaresektoren.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
Politik/ Administation og Samfundsfag
TYSKSTUDIER VED AALBORG UNIVERSITET TYSK TIRSDAG TIRSDAG D. 19. MARTS LASSE BRUNØ.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Orientering for 3. semester 2007 Velkommen til Politik & Administration og Samfundsfag.
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 9. februar 2010.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 16. MARTS 2016 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Studielivet på økonomi 21. oktober. Agenda 1.MIG! 2.STUDIET! 3.DET SOCIALE LIV! 4.KARRIERE! 5.ADGANGSKRAV!
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Ny visuel identitet på SDU. Nyt tilrettet logo 2 Fælles udtryk styrker SDU som brand Understøtter oplevelsen af fælles identitet.
Det regionale projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” - Status november 2013.
ER DER OGSÅ EN KARRIERE AT PLEJE FOR HK’ERE I DAG? FAGFESTIVAL 20. MAJ 2014
Nyt inden for uddannelsesområdet – aktuelle temaer Møde med studiesekretariaterne Oktober 2015 Prodekan Lars Grassmé Binderup.
Informationsmøde om 3. semester på BA i Teatervidenskab.
Tilfredshedsundersøgelse 2012 Professionshøjskolen Metropol - Professionshøjskoler samlet Professionshøjskolen Metropol Svarprocent: 42% (3824/9031)
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
INFORMATION OM FORBEREDELSESKURSUS FOR INDVANDRERE OG FLYGTNINGE
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Studieretningsprojektet
Global Refugee Studies
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Studieretningsprojektet
Uddannelsesplanen.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Introoplæg – tilvalg i samfundsfag
Økonomisk Institut Studievejledningen bor i
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne

MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
Det rette tilbud fra første kontakt.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Procesplan for ændringer på erhvervsområdet
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Teopæd og den afsluttende opgave
Tids- og procesplan 8.okt 15: Drøftelse på Lederforum i forhold til modeller og proces Nedsættelse af arbejdsgruppe, der skal udfolde modeller 29.okt.
Master i Projekt- og Innovationsledelse
Kommunikationsstrategi
Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold
INTEGREREDE KARRIEREFORLØB PÅ AALBORG UNIVERSITET
Introoplæg – tilvalget i samfundsfag
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Præsentationens transcript:

Møde i aftagerpanel Institut for Psykologi Syddansk Universitet Marts, 2015

Dagens program  Optag  Opbygning af uddannelsen  Nedslag i uddannelsen  Metodesporet  Sidefagsuddannelsen  Fagligt studiestartsforløb  Translokation  Punkter til debat  Obs (?) 2

Optag  Bacheloruddannelsen:  100 bachelorstuderende/året (+ overbelægning)  Heraf 75% ved kvote 1 (karakterkvotient i 2014: 10,7), og 25 % optages via kvote 2 (MCQ og MMI)  MMI (2013): etik, kritisk tænkning, kommunikative evner, samarbejdsevner, viden om sundhedssystemet, og engelsk  Kandidatuddannelsen:  100 kandidatstuderende/året (+ overbelægning)  Heraf kommer 90% fra bacheloruddannelsen på SDU  Sidefag:  Stigende (op til 70 i 2017) 3

Opbygning - bachelor Bac helo r- plan 1. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal 1.år Modul 1 (15 ECTS) Introduktion til psykologien, inkl. studieteknik- BINKO*. Modul 2 (15 ECTS) Kognitiv psykologi, inkl. metode 1 Modul 3 (15 ECTS) Udviklingspsykologi, inkl. metode 2 Modul 4 (15 ECTS) Personligheds- og socialpsykologi, inkl. metode 3 1.år Modul 5 (15 ECTS) Biologi, fysiologi og adfærd, inkl. metode 4 Modul 6 (15 ECTS) Psychology og Health & Counsellilng Psychology, inkl. metode 5 Modul 7 (15 ECTS) Klinisk psykologi, inkl. metode 6 Modul 8 (15 ECTS) Pædagogisk psykologi, inkl. test- og undersøgelsesmetode (a) - børn og unge 1.år Modul 9 (15 ECTS) Arbejds- og organisationspsykologi, inkl. test- og undersøgelsesmetode (b) – voksne Modul 11 (10 ECTS) Psykologi-valgfag, inkl. studieteknik- VINKO* Modul 12 (20 ECTS) Bachelorprojekt Modul 10. (15 ECTS) Nonpsykologiske valgmoduler *BINKO og VINKO betyder basal og videregående informationskompetence 4

Opbygning - kandidat kvartal K01. Klinisk psykologi, inkl. test og undersøgelsesmetode (c) (15 ECTS) K02. Færdighedstrænin g: Den professionelle samtale (5 ECTS) K03. Sundhedspsykologi og medicinsk psykologi (10 ECTS) 3+4 kvartal Praktik: K04 praktikophold /returdage (10 ECTS) (2,5 ECTS) K05 lovgivning og etik 1, del (2,5 ECTS) K06. Anvendt psykologi i sundhedsperspektiv (15 ECTS) 5+6 kvartal Praktik: K04 praktikophold /returdage (15 ECTS) (2,5 ECTS) K05 lovgivning og etik 2 del (2,5 ECTS) K07. Valgfag: Anvendt metode (10 ECTS) 7+8 kvartal K08. Speciale (30 ECTS)

Opbygning - sidefag 6 1. kvartal, efterår 2. kvartal, efterår 3. kvartal, forår 4. kvartal, forår Modul 1: PSY-SF-B01 (5 ECTS) Introduktion til psykologi Modul 2: PSY-SF-B02 (10 ECTS) Kognitiv psykologi Modul 3: PSY-SF-B03 (15 ECTS) Udviklings- psykologi, inkl. metode 2 Modul 4: PSY-SF-B04 (15 ECTS) Personligheds- og socialpsykologi, inkl. metode 3 45 ECTS i alt 1. kvartal, efterår 2. kvartal, efterår 3. kvartal, forår 4. kvartal, forår 45 ECTSPSY-SF-K05 (10 ECTS) Biologi, fysiologi og adfærd PSY-SF-K06 (15 ECTS) The Psychology of Health and Counselling Psychology, inklusiv metode 5 PSY-SF-K07 (10 ECTS) Klinisk psykologi PSY-SF-K08 (10 ECTS) Pædagogisk psykologi 30 ECTS PSY-SF-K09 (10 ECTS) Gymnasiepraktik PSY-SF-K10 (20 ECTS) Sidefagsopgave 75 ECTS i alt

Nedslag i uddannelsen  Non-psykologisk valgfag  test og undersøgelsesmetode  Konkret værktøj (fx diplom) (?)  Vurderet behov – inkl. forslag til konkrete test (?)  Praktikforløb – status og udfordringer  Anvendt metode (to spor)  Et (godt) eksempel  Kobling imellem praksis og metode – behov (?)  Kandidatspecialet  Teoretisk og/eller empirisk  I forlængelse af anvendt metode/praktikforløb (?) 7

Metodesporet  Underliggende metodespor på hele uddannelsen  Metodesporet følger grundfagene  Metode eksemplificeret som:  Forskningsmetode (kvantitativ og kvalitativ metode)  Statistik (forstå + udføre)  Test og undersøgelse  Aktuelle drøftelser:  Opgradering af metode – evt. som afkoblet spor (?)  Test og undersøgelse - evt. som eget spor (?) 8

Fagligt studiestartsforløb  Principper for studiestart ved SDU  Første forløb i efteråret 2014  Seks grupper med tilkoblet faglig tutor  Alle faglige tutorer gennemgår et uddannelsesforløb  Ugentlige skemalagte timer det første semester  Proces snarere end undervisning  Eksempler på indholdssiden:  Studieteknik og eksamenshåndtering  Akademisk integritet og redelighed  MEN, hvor meget skal vi tage de studerende i hånden (?) 9

Translokation  Struktureret specialeforløb  fælles afslutning  Første nye kuld af kandidater i sommeren 2015  Translokation d. 28. august kl –  Program er under udarbejdelse  Input til indslag/nye traditioner (?)  Aftagerpanelets deltagelse (?) 10

Punkter til debat (?)  Samarbejdskompetencer – på studiet og i klinisk praksis (?)  Andre kompetencer som efterspørges (?)  Evt. (?) 11