Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Problembehandling – hvad er det? ”matematiske spørgsmål, der ikke kan besvares udelukkende med rutinemetoder” (Læseplan for faget matematik, side 4) Problembehandling: at opstille og løse matematiske problemer at finde ”løsningsvejen” er en del af opgaven
En lille øvelse To grupper – en gruppe med 9 personer og en gruppe med 8 personer. Kan I inddele jer i mindre grupper, så summen af jeres tal bliver 9? 12? 15?
Problembehandling – hvordan? Det kan nogen gange lade sig gøre, men ikke altid! Hvad er der i ”matematikerens værktøjskasse”? Brug bogstaver i stedet for tal Generalisere
Eksempler på ”værktøj” Prøve med mindre tal, forenkle problemet Systematisk undersøgelse Opstille en hypotese Struktureret opstilling Bruge kendt matematisk viden De er usynlige. Vi må gøre eleverne bevidste om dem.
Problembehandling – hvorfor? Centralt i forhold til at udvikle matematisk kompetence. Hvis læringsmålene er dyb matematisk forståelse, peger forskning på problemløsning som kerneaktiviteten – ikke et supplement til den øvrige undervisning. Det kræver ikke særlige ”specielle problemer”, men at tillade, at de problemer, eleverne undervises i, får lov til at være problemer.
Forskningen peger på … Hvis elever forstår hvordan og hvorfor, en procedure virker, vil de sandsynligvis huske den bedre og vil være i stand til at justere den i forbindelse med løsning af nye problemer. Større fleksibilitet. Elever kan tilegne sig færdigheder, mens de udvikle dem i forbindelse med problemløsning.
Litteratur Forskningsbaseret viden om matematikForskningsbaseret viden om matematik. Rambøll Management Consulting m.fl. Mason, John (2012) Undersøgelser som en måde at studere matematik på. Liv i skolen 4, 2012 (særnummer om matematik)Undersøgelser som en måde at studere matematik påLiv i skolen 4, 2012 Niss, Mogens og Jensen, Tomas Højgaard (red., 2001) Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet.Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark Undervisningsministeriet (u.å.) Læseplan for faget matematik.Læseplan for faget matematik