Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den 19.09.2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til workshoppen
Advertisements

KIE-modellen på museum
Når lærere samarbejder med forældre
Baggrunden for indførelsen af PALS
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
International Linje.
KOMpetenceMål i PraksIS
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Matematik i 4 klasse.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Matematik HHX Tina Nørrelykke
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Hvordan lettes overgangen relevant
Gymnasietime Matematik.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
® Edlund A/S, 21. maj All rights reserved. Fra Ivy League til Actulus John Olsen, Edlund A/S Fremtidens matematik, 21. maj John Olsen.
Sunds skole Evaluering
Helhedsorientering & Tværfaglighed
FFM og årsplaner Vemmedrup
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Mundtlig matematik eksamen
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Som gymnasielærer underviser du elever på STX (studentereksamen) HF HHX (højere handelseksamen) HTX (højere teknisk eksamen) Studenterkursus.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
De seks bedste billeder fra gruppen
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Aktiviteter i forbindelse med undervisning af elever med specifikke matematikvanskeligheder Jens Brandt Peter Vilhelm Højgaard Jensen VUC&hf Nordjylland.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
John Hattie.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Hvad peger forskningen på?
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
It i folkeskolens matematikundervisning
Vejlednings- og netværksdag – Aarhus Matematikworkshop
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
1. Trin – Problemstilling
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Regneark.
Innovation i Naturfaglige fag
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den

Problembehandling – hvad er det? ”matematiske spørgsmål, der ikke kan besvares udelukkende med rutinemetoder” (Læseplan for faget matematik, side 4) Problembehandling: at opstille og løse matematiske problemer at finde ”løsningsvejen” er en del af opgaven

En lille øvelse To grupper – en gruppe med 9 personer og en gruppe med 8 personer. Kan I inddele jer i mindre grupper, så summen af jeres tal bliver 9? 12? 15?

Problembehandling – hvordan? Det kan nogen gange lade sig gøre, men ikke altid! Hvad er der i ”matematikerens værktøjskasse”? Brug bogstaver i stedet for tal Generalisere

Eksempler på ”værktøj” Prøve med mindre tal, forenkle problemet Systematisk undersøgelse Opstille en hypotese Struktureret opstilling Bruge kendt matematisk viden De er usynlige. Vi må gøre eleverne bevidste om dem.

Problembehandling – hvorfor? Centralt i forhold til at udvikle matematisk kompetence. Hvis læringsmålene er dyb matematisk forståelse, peger forskning på problemløsning som kerneaktiviteten – ikke et supplement til den øvrige undervisning. Det kræver ikke særlige ”specielle problemer”, men at tillade, at de problemer, eleverne undervises i, får lov til at være problemer.

Forskningen peger på … Hvis elever forstår hvordan og hvorfor, en procedure virker, vil de sandsynligvis huske den bedre og vil være i stand til at justere den i forbindelse med løsning af nye problemer. Større fleksibilitet. Elever kan tilegne sig færdigheder, mens de udvikle dem i forbindelse med problemløsning.

Litteratur Forskningsbaseret viden om matematikForskningsbaseret viden om matematik. Rambøll Management Consulting m.fl. Mason, John (2012) Undersøgelser som en måde at studere matematik på. Liv i skolen 4, 2012 (særnummer om matematik)Undersøgelser som en måde at studere matematik påLiv i skolen 4, 2012 Niss, Mogens og Jensen, Tomas Højgaard (red., 2001) Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspi­ration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet.Kompetencer og matematiklæring: ideer og inspi­ration til udvikling af matematikundervisning i Danmark Undervisningsministeriet (u.å.) Læseplan for faget matematik.Læseplan for faget matematik