Harald Herdal Novellen Kolonihaven 1933.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Intet” af Janne Teller
Advertisements

Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Sigrid .
?. Globale børn - ta’r en tørn   Udvikle handlekompetence i forhold til børn og   unge i andre lande   At eleverne samarbejder på tværs og lærer.
Kommunikation i projekter
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Spilleregler.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Engelbert H – og den sidste chance
Analyse af praksis.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Kønsfillosofiprojekt
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Henrik Pontoppidan og Martin Andersen Nexø
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Eksamen.
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Uligheder.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Udvikling af fiktionskompetence
Erik Skammelsøn.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Synopsis.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
DANSK Intro Dagens program.
Martin Andersen Nexø Forfatter..
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Zakæus Luk 19,1-10. Zakæus deler ud. Jesus forandrer mennesker.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
KNÆK KODEN.
Titel – Forfatter - Årstal
Brikker til litteraturhistorien
Teoretisk pædagogikum
Den analyserende Artikel
Novelleanalyse introduktion.
Fotoklubben Kronborg Vores vinderbilleder 2016.
Flerfagligt Forløb 4/SRO
Årsplan for [arbejdspladsens navn]
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Harald Herdal Novellen Kolonihaven 1933

Plan for timen Den første halve time: Den ene halvdel af klassen arbejder uden for klassen efter denne plan: a. Alle - individuelt: Skriv et fortolkende resume af novellen (10 min) b. lige nr.: Giv en karakteristik af novellens personer og miljø (15 min) c. ulige nr. Lav en kompositionsanalyse af teksten (15 min): Hvilket mønster er novellen bygget op efter? Prøv at finde nogle overordnede træk. Indled evt. med at sammenligne indledning og slutning d. Alle- individuelt: Overvej hvilke andre forhold ved teksten, det kunne være relevant at komme ind på (5. min)

Plan for timen Den første halve time: Den anden halvdel sidder i rundkreds med bogen – og Bodil  - og tager fat på de samme spørgsmål mundtligt. Den næste halve time: I bytter pladser Denne gang arbejde begge halvdele med fortællerforhold og et selvvagt tema. 3. De sidste 20 min: Vi samler op og sammenligner Kolonihaven af Herdal med Pelle Erobreren af Martin Andersen Nexø.

Komparativ analyse Nexø: Pelle Erobreren Herdal: Kolonihaven Forskelle: Ligheder: