Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference

Et væksthus for børn og voksne
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Mødeledelse og deltagelse
Observation af din/andres undervisning –
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle børn er alles ansvar
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Læringskultur og elevinddragelse
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
DATA OG OVERVEJELSER OPLÆG OM LEKTIER. DEFINITION AF LEKTIER Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placeret.
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Hvad ved vi? Canada: Delstaten Ontario  Høje elevresultater. Reduceret forskel mellem de stærkeste og de svageste.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Program for kurset: Lektier, lærebogen og arbejdsformer 2.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Indledende spørgsmål Hvornår møder I som ledere spørgsmålet om lektier?
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.


Hvordan motiverer vi de unge?
Små glade ben i tal.

Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Parameterfremstilling og punktmængde
Præsentationens transcript:

Oplæg om lektier Data og overvejelser

Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere udenfor skoletiden og for hvilket den lærende har det primære ansvar. (Hallam 2004: 5)

1. Udviklingsprojekt 1 (2004): Lektieundersøgelsen Empiri: Surveyundersøgelse, skoledagbøger 2. Udviklingsprojekt 2 (2005): Læremiddelundersøgelsen Empiri: Fokusgruppeinterviews med elever, interviews med lærere, logbøger fra lærere og klasserumsobservationer 3. Læringsundersøgelsen (2006) Empiri: re-interviews med elever, som skrev skoledagbog 2½ år tidligere. 4. Projekt på fem VUC 'er i Midtjylland (2011 – 2013) 4 projekter i min forskning

Konklusion i min ph.d afhandling Den didaktiske forståelse af elevernes lektiearbejde er ikke i overensstemmelse med den didaktiske forståelse af undervisningen. Arbejdsformerne i skolen er varierede, mere differentierede og mere fantasirige end lektiearbejdet Lektier underminerer frem for støtter interessen for skolen. (Warton 2004)

Hvorfor lektier?  Samfundsmoral  Økonomisk rationalitet  Elevernes medansvar  Metodetræning  Læringssyn. (Kilde: Professionshøjskolen Metropol: Lektier i en moderne gymnasieskole, maj 2010)

Hvorfor lektieintegreret undervisning?  Frafaldet bliver mindre og karakteren højere  Eleverne møder undervisningen med større glæde og lyst: En bedre klasserumskultur.  Man sparer tid i undervisningen idet eleverne er mere aktive og bedre kan vidensdele  Undervisningen er lighedsskabende  Undervisningen ændrer lærerens rolle fra formidler til konsulent  Undervisningen øger lærerens opmærksomhed på den enkelte elevs læring  Undervisningen øger den didaktiske refleksion

Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)  Randers HF og VUC (afsluttet juni 2011)  Udviklingsprojekt: ”Næsten lektiefri undervisning” (Region Midtjylland)  ”Skrivefængsel” (fynske gymnasier)  Lektiepolitik (folkeskoler)  Lektiefri skole (Søhusskolen på Fyn)  Københavnsk folkeskole  VUC Sønderjylland (lektieintegreret undervisning)

Danske lærere og lektier Dansk lektieundersøgelse viser (Adam Valeur Hansen): 1) at læreren sjældent reflekterer og diskuterer anskuelser og meninger omkring lektier. 2) at der er klare forskelle i opfattelserne af, hvordan og hvornår lektier skal anvendes 2) at danske lærere sjældent differentierer lektiernes sværhedsgrad

Læremiddel/stof ArbejdsformLektier ir Hvordan er det at lave lektier? Det kommer an på…… Elevernes erfaringer med lektielæsning Forholdet mellem lektie, og aktiviteterne i skolen Elevernes anvendelse af lærebogen i lektiearbejdet.

Lektiers effekt Den tid, eleven bruger på lektier, har ikke direkte indflydelse på elevens faglige udbytte af lektiearbejdet Elever har mest fagligt udbytte af lektieopgaver, der indeholder udfordrende problemstillinger Lærerfeedback på elevens lektier har stor indflydelse på elevens udbytte af lektiearbejdet

Lektiernes mængde vs. Lektiernes form  Lektier, der engagerer eleverne i aktiv læring er en effektiv metode til at øge elevernes præstationer  derfor handler det mere om arten af elevens indsats og ikke mængden af lektier eller tiden anvendt til lektier, der øger elevens præstation. (Review fra Canadian Council on Learning 2009)

Manglende lektier Lektier tynger i hverdagen  lektiearbejdet er kedeligt sammenlignet med undervisningen  eleverne er ”getting lost” i læsningen  elevernes lektiearbejde afhænger af deres opfattelse af, og syn på en opgave, og  elevernes lektiearbejde afhænger af deres forventninger om succes ved at løse en opgave. (Ryan 2006 )

Hvorfor laver elever lektier og hvorfor gør de ikke? Grunde til ikke at lave lektier?  træthed  kedeligt fag eller lektie Grunde til at lave lektier?  mere ud af uv  pligt og samvittighed  tage sig sammen  ansvar overfor gruppen

Hvad betyder ”mening” for eleverne? Relevans, brugbar, nødvendig forudsigelse af arbejdsform forudsigelse af lærerens forventninger Forudsigelse af egen aktivitet afgørende for prioritering af lektier

Hvordan kan lektier blive meningsfulde?  Ved at gøre elevernes lektiearbejde nødvendigt for at kunne forstå og perspektivere et fagligt indhold. Og  ved at lærerne ekspliciterer krav til lektien og dens anvendelse i undervisningen.

Læringsopfattelser Reproduktionsorienteret læringsforståelse Meningsorienteret læringsforståelse 1. øgning af viden 4. forståelse 2. reproduktion af viden 5. ændring af synsvinkel/forståelse 3. anvendelse af viden (mekanisk) 6. personlig forandring OverfladelæringDybdelæring

Vidensformer Reproduktionsorienterede Lære udenad Manglende tid Svært ved at danne overordnede billeder af detaljer Følger lærers eller lærebogs rækkefølge Forholder sig ukritisk Overfladisk eller undladt lektiearbejde Overfladestrategi Meningsorienterede Overføring af viden Undersøger meningen i teksten Perspektiverer teksten Nysgerrig for at få større viden om emnet Grundigt lektiearbejde Dybdestrategi

Anvendelsen af lektien ved reproduktionsorienteret vidensform  Mekanisk anvendelse er. Manglende mening med lektien ”Slavisk” og ensformig gennemgang af lektien Rutinepræget anvendelse af lektien Ingen anvendelse af lektiear- bejdet Kan følge med uden at have lavet lektier Manglende hjælp og respons fra læreren Lærernes manglende planlægning og koordinering

Anvendelsen af lektien ved meningsorienteret vidensform  Dynamisk anvendelse er: Aktivitet i timen Engageret i undervisningen Interessant læsning og anvendelse af det læste Overordnet gennemgang i timen Varieret anvendelse Udfordrende krav

Hvor stor betydning har det for dig, at du læser lektier i skolen?

Er din aktivitet højere, når lektierne er integreret i undervisningen?

Hvor meget betyder det for dig, at du kan få hjælp fra lærerne, når du læser lektier i skolen?

I hvor høj grad har lektielæsning i skolen indflydelse på din lyst til at gå skole?

Hvad er sammenhængen?  Lektieintegreret undervisning  Elev- og lærerroller  Arbejdsformer  Elevaktivitet og differentiering

To modeller for undervisning, der vender undervisningen om  Den omvendte undervisningsmodel (The Flipped Classroom)  Lektien ses på læreproduceret video og manifest-823.phphttp:// manifest-823.php  Den opgaveorienterede undervisningsmodel  Læsningen af ny tekst er integreret i undervisningen og opgaver laves i forlængelse heraf