Undervisningsdag 2015 Undervisningsdag den 25. august 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Udkast til rammeaftale på det specialiserede socialområde for Specialkonsulent, Hilde E. Thun Holst Politiske visioner Faglig udviklingsstrategi.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Videregående pc-vejledning
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Udviklingsplaner Sønderborg
Undervisningsdag 2014 Undervisningsdag den 18. juni og 3. september 2014.
Takstfilen ▪ DriftsherreLeverandørYdelse Målgruppe jf. Rammeaftale 2011 Dag / DøgnForanstaltningsparagraf.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Udarbejdet af Britt Stissing OP2, august, 2011, (version 1)
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Betaling og matchning Temadag om takstberegning Tirsdag d. 27 feb Danhostel, Herning.
Tilbudsportal & Socialportal
HR Løn og Personale Mads Vestergaard
MSB Aarhus Kommune Takstberegning RAMMEAFTALE 2012.
Århus KommuneSocialforvaltningen Resultatopgørelse +/- 5 % RAMMEAFTALE 2008.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Calc.
Optagelse.dk for forældre og elever i grundskolen
Det første ark i regnearket:
Over-/underskudsopgørelse 2009 samt Rammeaftale 2011 Carsten Tinggaard Nielsen, Koncernøkonomi.
Velkommen til region Midtjyllands takstundervisningsdag.
Handel med korn mellem landmænd
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
MSB Aarhus Kommune Undervisningsdag august 2015.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Finansiering af innovativ Virksomhed Kapitel 5 11Finansiering af innovativ Virksomhed.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Teknikmøde EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Mandag den kl
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Gennemgang af Boligsikringsløsning i Winformatik Den 1. december 2015
Forårsrengøring med Fabrikam
Principperne ved trigonometrisk nivellement
Undervisningsdag den 25. august 2015
Skabelon for rammeaftalen
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Nye forstandere på efterskoler
Statistik niveau E og F Lars A. Clark.
Undervisnings dag 20. februar 2018
Undervisnings dag 23. august 2018
Undervisnings dag 19. februar 2019
Prisindsamling med HP iPAQ 214.
Høring af forslag til Budget
Undervisning i brug af SBS for budgetansvarlige
Præsentationens transcript:

Undervisningsdag 2015 Undervisningsdag den 25. august 2015

side 2 Dagsorden Velkomst og morgenmad Indberetning af resultatopgørelse for 2014 Indberetning af takster for 2016 Differentiering af takster Opgørelse af takstreduktioner Eventuelt Frokost

Indberetning af takster for 2016 Tilbud fra 2015 Fortrykt med navn, pladstal, kapitalomkostninger, tjenestemænd og regulering fra tidligere år Ret og suppler med budgetoplysninger Tal i de grå kolonner (K til P) fordeles mellem tilbuddene indenfor samme institutionen ud fra institutionsnavnet (Tjenestemænd og Rente og afskrivninger) Satser for beregning af administration kan ændres på fanen ”Lister” Nye tilbud i 2016 skrives i de tomme linjer i bunden Husk at angive unik nøgle Husk at sætte regnearket til automatisk beregning inden nøglen tastes side 3

Indberetning af takster for 2016 Slet overflødige tilbud Rækken kan ikke slettes, men der kan angives, at tilbuddet skal slettes Forudsætning for oversigt over antal pladser Rammeaftale sand/falsk Målgruppe Dag/Døgn/Timer – (husk timer) Paragraf HUSK disse oplysninger er vigtige idet de bruges til at lave analyser til DASSOS side 4

Differentiering af takster Det er muligt at opdele det enkelte tilbud i ydelsesniveauer med forskellig takst – Differentierede takster Der er lavet en makro knap dertil Idet det er en makro kan det give sikkerhedsadvarsler Makroen spørger til to ting: Nøglen på tilbuddet der skal differentieres Antal differentieringsniveauer side 5

Differentiering af takster Økonomien indtastes på tilbuddet Pladser og vægte indtastes på ydelsesniveauerne Basisbeløb er et beløb som udgør en lige stor andel af taksten på de enkelte ydelsesniveauer Det kan eksempelvis være en nattevagt eller renter og afskrivninger mv. som ikke variere afhængigt af hvor tung borgeren er Det er frivilligt om man vil bruge basisbeløb/basistakst side 6

Differentiering af takster Hvis mere end et tilbud skal lægges sammen og have samme differentieringsniveauer/ydelsestakster Vælg et ”hovedtilbud” som der differentieres Det/de øvrige tilbud gives samme nøgle i NøgleDifferentiering kolonnen Der bør vælges et ”hovedtilbud” som også eksistere i 2015 side 7

Differentiering af takster Takstudviklingen for differentierede takster beregnes på tilbudsniveau Er flere tilbud lagt sammen i samme ydelsesniveauer via NøgleDifferentiering kolonnen beregnes takstudviklingen som summen af tilbud der har samme NøgleDifferentiering Forudsætter at ”hovedtilbuddet” findes i 2015 Forudsætter at alle tilbud har samme nøgler i både 2015 og De der ikke har samme nøgler falder ud af beregningen side 8

Opgørelse af takstreduktioner Det er aftalt at hver driftsherre skal reducerer taksterne fra 2015 til 2018 med 3% I 2016 skal der altså ikke reduceres med en bestemt procent i forhold til 2015 Og at der er mulighed for at medregne reduktionen fra 2014 til 2015 Gøres under punkt O i beregningen Procenten 2014 til 2015 fratrækkes 0,7% idet PL er ændret fra 2,0% til 1,3% Takstreduktionen skal ses som et gennemsnit af den enkelte driftsherres samlede tilbud omfattet af rammeaftalen side 9

Opgørelse af takstreduktioner Beregning sker i fanen Sum2016 kolonne T til W Beregningen omfatter kun tilbud der er omfattet af rammeaftalen i 2016 Beregningsgrundlaget er takstgrundlaget minus rente og afskrivninger HUSK at få taksterne for 2015 reduceret grundet ændret lønfremskrivning, idet taksterne for 2015 er grundlaget for beregningen Gennemsnitstakst skal stå i kolonne AC, og gammel og ny takst i BP og BQ side 10

Opgørelse af takstreduktioner Takstudviklingen beregnes for de videreførte pladser Videreførte pladser er pladser der eksistere både i 2015 og 2016 på samme nøgle i takstfilen. Dvs. hvis et tilbud opsplittes eller sammenlægges beregnes det ikke korrekt i takstfilen. Det skal man selv korrigere i Sum2016 fanen Hvornår er et tilbud opsplittet/sammenlagt, og hvornår er det nedlagt/oprettet? Som udgangspunkt kan der kigges på om borgeren er kommet hjem eller er flyttet til et andet tilbud. side 11

Opgørelse af takstreduktioner Der er udarbejdet et hjælpeværktøj til dette som findes på sekretariatets hjemmeside I hjælpeværktøjet indtastes oplysninger om tilbuddene i 2015 og i 2016 (pladser, takstgrundlag mv.) samt de pladser der videreføres Herefter giver hjælpeværktøjet de oplysninger der skal tastes i Sum2016 fanen side 12

Opgørelse af takstreduktioner Hvis der er linjer i takstfilen som egentlig er ydelsesniveauer i en differentieret takststruktur, skal flytning af pladser mellem niveauerne indgå i takstudviklingsberegningen Enten anvendes hjælpeværktøjet til dette Ellers anvendes ”NøgleDifferentiering” kolonnen (findes i BM i 2015 og BJ i 2016) Dette gøres ved at give linjerne samme nøgle i NøgleDifferentiering kolonnen i både 2015 og Forudsætter at nøglen findes i 2015 Forudsætter at alle linjer har samme nøgler i både 2015 og De der ikke har samme nøgler falder ud af beregningen side 13

Opgørelse af takstreduktioner Sørg for at følgende er korrekt: Rammeaftale sand/falsk Tilbud slettet Pladser Takstgrundlaget, herunder renter og afskrivninger Hvis flere tilbud differentieres sammen, så sørg for at NøgleDifferentiering er valgt til et tilbud der findes i både 2015 og 2016 side 14

Opgørelse af takstreduktioner P&L er endelig. Det var det ikke i version 1.1 af takstfilen PL er ændret fra 1,8% til 1,6% Gøres i fanen Lister, og celle K109 Har kun betydning for beregning af takstreduktioner side 15

Opgørelse af takstreduktioner Hvornår: Idet takstreduktioner beregnes ud fra de indtastede takster, kendes denne del af takstreduktionerne altså den 1. november Herefter har den enkelte driftsherre indtil den 11. december 2015 til at kommentere. Dvs. udfylde felterne D, J, M og P i sum beregningen Resultatet kvalificeres af takstgruppen på takstgruppemødet i januar 2016 Resultatet forventes præsenteret for DASSOS/FU på deres møde i februar 2016 side 16

Eventuelt Takster for tilbud i Region Midtjylland skal være færdige den 1. november, hvorfor frist for indberetning er den 26. oktober Sekretariatet har altså 4 dage til at samle indberetningerne Herefter er der en retteperiode på 14 dage side 17