Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisnings dag 20. februar 2018

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisnings dag 20. februar 2018"— Præsentationens transcript:

1 Undervisnings dag 20. februar 2018
Dagsorden: Velkomst og morgenmad Introduktion Resultatopgørelse 2017 Lov og rammeaftale Lidt om: Indberetning af takster 2019 Differentierede takster Opgørelse af takstreduktioner

2 Regnearket Er regnearket meget langsomt Slå automatisk beregning fra
Hjælpetekster Klik på linje 1 side 2

3 Regnearket – indtast resultater
Indtastning kolonne AH – AJ samt AM AH - Belægning AI - Indskrivning over 100% AJ - Særydelser – tillægstakster AM - Regnskab, som er tilbuddets udgifter i henhold til udgiftsregnskabet HUSK AH til AJ skal bruges til belægningsoversigt og opgørelse af tillægstakster! side 3

4 Takstindtægt I kolonne AK sker der følgende beregning:
(belægning + indskrivning over 100 %) = belægning (antal personer) + tillægsydelse (tdkk) Takstindtægten er = takst x belægning + tillæg Formlen i AK kan over skrives: Indtast den bogførte takstindtægt Kun hvis der er bogført med korrekt periodisering, og hvis der er afregnet for alle pladser Selvom der indtastes en bogført takstindtægt, så skal belægning og tillægsydelser også oplyses. side 4

5 Omkostninger Indtast tilbuddets direkte udgifter
Eventuelle fælles udgifter skal fordeles mellem tilbuddene Overheads beregnes automatisk Eventuelt kan tjenestemandsbidrag og rente/afskrivninger rettes i kolonne AN og AO side 5

6 Puljer – Hvordan skal de behandles
Bogføres udgifterne på de enkelte tilbud. Så er udgifter med i regnskabet på tilbuddet. Bogføres et bidrag til central pulje. Bidraget skrives som udgift for tilbuddet (en del af regnskabet). Udgiften i puljen skal ikke med. Bogføres udgifterne centralt. Udgifter i puljen skal manuelt fordeles på de relevante tilbud. side 6

7 Er der fejl i taksten ?? Kontroller takstberegningen. Rettelser
Hvis den angivne takst ikke er korrekt i forhold til den takst, der faktisk er opkrævet, så skal der korrigeres. Rettelser Ret selve taksten i kolonne AG. Hvis takstgrundlaget er forkert, skal det også rettes. Især kolonne T (tjenestemænd), U (rente/afskrivninger) og X (takstgrundlaget) er vigtige, idet disse tal anvendes i senere beregninger side 7

8 Lov og rammeaftale Ny bekendtgørelse Bek. 9,
§ 2. Driftsherren skal fastsætte takster for de enkelte ydelser, som driftsherren leverer. Stk. 2. Driftsherren kan desuden fastsætte takster for ydelsespakker. § 4. Kommunale og regionale driftsherrer skal i overensstemmelse med §§ 5-8 indregne tidligere års over- og underskud i taksten for ydelser og ydelsespakker  Stk. 2. Et over- eller underskud kan overføres i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens fastsatte retningslinjer herfor. Dog skal et underskud senest indregnes i taksten 2 år efter det år, underskuddet vedrører. § 5. Kommunale og regionale driftsherrer kan beslutte, at overskud på op til 5 % ikke indregnes i taksten men hensættes til senere brug. § 7. Underskud på op til 5 % kan for kommunale og regionale tilbud ikke indregnes i taksten, men dækkes ved effektivisering eller af tidligere overskud.  side 8

9 De første 5 % af over/underskud indregnes ikke i taksterne 2 år efter
Lov og rammeaftale Sagt med andre ord: De første 5 % af over/underskud indregnes ikke i taksterne 2 år efter Ingen udligningsgrupper Ingen akkumulering af over/underskud – Nu er der i stedet hensættelser side 9

10 Hensættelser mv. side 10

11 Resultatopgørelse Beregning af over-/underskud på taksten.
Eventuelle over-/underskud skal indregnes i taksten 2 år efter (dvs. i 2019-taksten). Det er kun over-/underskud på mere end 5 %, der skal indregnes i taksten. Resten går ind i en hensættelse. Hensættelsen skal bruges inden for 5 år. Til at dække underskud, effektivisere, kvalitetsudvikle eller lignende. side 11

12 Eksempel side 12

13 Hensættelser På fanen hensættelser opsummeres over-/underskud under 5%
Opdelt i indenfor og udenfor rammeaftalen Det er muligt at følge hensættelserne over årene Det kan dermed kontrolleres at de bliver brugt inden for 5 år side 13

14 Kæder og nøgler Tilbuddene er kædet sammen fra år til år
Dermed overføres over/underskud automatisk til to år efter Tilbuddets navn i kolonne C. Samme navn bruges til at kæde ”tilbud sammen” (eksempelvis med samme centerleder) Tilbuddets over/underskud opgøres pr. tilbud som tilbuddet er defineret i kolonne C Tilbuddets navn i kolonne C må IKKE gå på tværs af ydelser der er indenfor og udenfor rammeaftalen side 14

15 Kæder og nøgler Altid en unik nøgle i kolonne A !!
(ingen kontrol heraf) ALDRIG slette en række – Marker i stedet i kolonne AU Så skal sekretariatet nok slette rækkerne side 15

16 Kæder og nøgler Sæt aldrig nye rækker ind i mellem de andre linjer, brug i stedet de tomme linjer i bunden Eventuelle nye tilbud i 2017 skal også tilføjes fanebladene for 2018 og 2019 side 16

17 Overblik over tilbud Sammenhæng mellem årene Indtast nøgle side 17

18 Overblik over tilbud – pivot fanen
Der er oprettet en Pivot fane til hvert år Her er det muligt at få et overblik over hvilke tilbud der er Tænkt som en hjælp til kontrol og kvalitetssikring Er dermed interessant til både at kigge på sig selv og andre side 18

19 Ledelsesinformation Takstfilen skal bruges til ledelsesinformation
Derfor er det vigtigt at data er rigtig Paragraf Dag/Døgn/Timer – HUSK timer Målgruppe Rammeaftale Sand/falsk Belægning Kan kvalitetstjekkes via Pivot fanen Notat om kvalitetssikring af data side 19

20 Resultatopgørelse Regnskab indberettes til 1. maj, og rettes i forbindelse med indberetning af takster. I takstgruppe i maj I DASSOS i august Belægning og takstindtægt bruges til ledelsesinformation, så det er vigtigt at det er rigtigt side 20

21 Indberetning af takster 2019
Tilbud fra 2018 Fortrykt med tilbud, navn, pladstal, kapitalomkostninger, tjenestemænd og regulering fra tidligere år. Ret og suppler med budgetoplysninger. Tal i de grå kolonner (L til Q) fordeles mellem tilbuddene indenfor samme institutionen ud fra institutionsnavnet. Satser for beregning af administration kan ændres på fanen ”Lister”. Nye tilbud i 2019 skrives i de tomme linjer i bunden Husk at angive unik nøgle. Overflødige tilbud slettes via angivelse i kolonne AV side 21

22 Egenbetaling Budgettet skal være netto. Altså eksklusiv den omkostning som egenbetalingen skal dække. Egenbetalingen skal være et positivt beløb. Summen af budget til og med egenbetaling udgør takstgrundlaget. Dette er således et brutto beløb. TakstEgenbetaling er den del af taksten der dækker egenbetalingen. Ved differentierede takster er denne fordelt lige mellem tilbuddene. TakstEgenbetaling er en del af BasisTakst. side 22

23 Differentiering af takster
Det er muligt at opdele det enkelte tilbud i ydelsesniveauer med forskellig takst – Differentierede takster Der er lavet en makro knap dertil Idet det er en makro kan det give sikkerhedsadvarsler Makroen spørger til to ting: Nøglen på tilbuddet der skal differentieres. Antal differentieringsniveauer. side 23

24 Differentiering af takster
Økonomien indtastes på tilbuddet. Pladser og vægte indtastes på ydelsesniveauerne. Basisbeløb er et beløb som udgør en lige stor andel af taksten på de enkelte ydelsesniveauer. Det kan eksempelvis være en nattevagt eller renter og afskrivninger mv. som ikke variere afhængigt af hvor tung borgeren er. Det er frivilligt om man vil bruge basisbeløb/basistakst. side 24

25 Opgørelse af takstreduktioner
NY AFTALE???? side 25

26 Opgørelse af takstreduktioner
Beregning sker i fanen Sum2019 Beregningen omfatter kun tilbud der er omfattet af rammeaftalen i 2019 Beregningsgrundlaget er takstgrundlaget minus rente og afskrivninger Beregning af takstreduktioner er slettet i takstfilen for at gøre den hurtigere. Hvis man har brug for at se beregningen, så kan man kopiere formlerne i øverste linje i kolonne BG – BI i faneblad 2018 kolonne BA – BG i faneblad 2019 side 26

27 Opgørelse af takstreduktioner
Takstudviklingen beregnes for de videreførte pladser Dvs. hvis et tilbud opsplittes eller sammenlægges beregnes det ikke korrekt i takstfilen. Det skal man selv korrigere i Sum2019 fanen. Hvornår er et tilbud opsplittet/sammenlagt, og hvornår er det nedlagt/oprettet? Som udgangspunkt kan der kigges på, hvor borgerne går hen. Hvis den nye tilbudsorganisering reelt omfatter de samme borgere og de samme ydelser, så er det en opsplitning/sammenlægning. Hvis det derimod er andre borgere eller nye ydelsestyper, så vil det være en nedlæggelse af det gamle tilbud og oprettelse af et nyt, også selvom det måske er i samme bygningsmæssige ramme. side 27

28 Opgørelse af takstreduktioner
Der er udarbejdet et hjælpeværktøj til dette som findes på sekretariatets hjemmeside. I hjælpeværktøjet indtastes oplysninger om tilbuddene i 2018 og i 2019 (pladser, takstgrundlag mv.) samt de pladser der videreføres Herefter giver hjælpeværktøjet de oplysninger der skal tastes i Sum2019 fanen side 28

29 Opgørelse af takstreduktioner
Hvis der er linjer i takstfilen som egentlig er ydelsesniveauer i en differentieret takststruktur, skal flytning af pladser mellem niveauerne indgå i takstudviklingsberegningen Enten anvendes hjælpeværktøjet til dette Ellers anvendes ”NøgleDifferentiering” kolonnen (findes i kolonne BH) Dette gøres ved at give linjerne samme nøgle i NøgleDifferentiering kolonnen i både 2018 og 2019. Forudsætter at nøglen findes i 2018 Forudsætter at alle linjer har samme nøgler i både 2018 og De der ikke har samme nøgler falder ud af beregningen side 29

30 Opgørelse af takstreduktioner
Sørg for at følgende er korrekt: Rammeaftale sand/falsk Tilbud slettet Pladser Takstgrundlaget, herunder renter og afskrivninger Kan kvalitetstjekkes via Pivot fanen side 30

31 Opgørelse af takstreduktioner
P&L vil først være endelig efter juni 2018. Det var det ikke i første version af takstfilen PL er pt 2,5% men vil sikkert bliver ændret Gøres i fanen Lister, og celle N111 Har kun betydning for beregning af takstreduktioner side 31

32 Opgørelse af takstreduktioner
Hvornår: Idet takstreduktioner beregnes ud fra de indtastede takster, kendes denne del af takstreduktionerne altså den 15. november Herefter har den enkelte driftsherre indtil den XX. december 2018 til at kommentere. Dvs. udfylde felterne D, J, M og P i sum beregningen Resultatet kvalificeres af takstgruppen på takstgruppemødet i januar 2019 Resultatet forventes præsenteret for DASSOS/FU på deres møde i februar 2019 side 32

33 Hvornår skal takster indberettes
Takster for tilbud i Region Midtjylland skal være indberettet den 15. november. Takstgruppen besluttede at sætte fristen for indberetning af takster til den 15. november Herefter har sekretariatet fire uger til at få takstfilen klar med de nye takster Der var konsensus omkring en fælles forståelse af at de aftalte tidsfrister skal overholdes side 33


Download ppt "Undervisnings dag 20. februar 2018"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google