Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB
Strækninger, faciliteter, materiel og ejendomme Februar Strækninger DSB materielEjendomme Danmark DSB leverer årligt 200 mio. togrejser på mere end km spor mellem 300 stationer Udland Upptåget udløber dec Odenwaldbahn/Rheingau i samarbejde med RATH Group Odenwaldbahn udløb dec Rheingau m/udløb dec værksteder 19 klargøringssteder 22 depoter En gradvist tilpasset infrastruktur med faciliteter i hele Danmark: Forskellige sammensætninger af togtyper på forskellige faciliteter Nogle faciliteter er store og kombinerer både opstilling, klargøring og vedligehold for dele af flåden, mens andre blot har en forsyningsvæg og opstilling DSB råder i dag over mere end 600 togsæt fordelt på 13 forskelige typer, hvoraf hovedparten er dieseldrevet IC3: 96 togsæt IC4: 82 togsæt IC2: 23 togsæt MR: 53 togsæt Desiro: 20 togsæt ICE-TD: 13 togsæt DD (B/BK/ABS): 62/36/25 togsæt ME: 35 lokomotiver EA: 6 lokomotiver SA (S-tog): 194 togsæt SE (S-tog): 31 togsæt IR4: 44 togsæt ET: 34 togsæt DSB har en af Danmarks største, mest varierede og unikke ejendomsporteføljer 735 bygninger/ m2 850 grundarealer/ m lejekontrakter, heraf ca. 700 eksterne 24 fredede stationer 95 bevaringsværdige stationer Totalt drifter vi: lokaler stationstekniske installationer tekniske anlæg %-fordeling, m² alle bygninger Faciliteter Transportpolitisk netværk
Februar 2016Den kollektive trafik i Region Sjælland3 Region Sjælland er vigtig og kompleks for DSB Fjern-, regional- og lokaltog på Sjælland (ekskl. Kystbane/Øresund) leverer personrejser om ugen Fløjten lyder gange om ugen fra en station på Sjælland Sjælland betjenes af tog om ugen - ca. 30% af DSBs tog Togene kommer til tiden i 75-86% af tilfældene** Fakta om regionaltrafikken* * Inkluderer også regionaltrafik serviceret af fjerntog og lokaltog, men ikke S-tog; Baseret på 2015 ** Afhængig af strækning
Februar 2016Den kollektive trafik i Region Sjælland4 Store infrastrukturopgraderinger på vej til Region Sjællands regionaltrafik
Februar 2016Den kollektive trafik i Region Sjælland5 Med disse forbedringer kan DSB levere markante forbedringer på regionaltrafikken i 2019 Mulige forbedringer i K19 Forbedrede rejsetider og drift Ca. 10 minutter hurtigere fra Nykøbing F. til København H med hurtigtoget og driften udvides fra 13 til 19 timer i døgnet minutter hurtigere fra Haslev til København H Nye og forbedrede forbindelser Regionaltog København-Næstved over Køge IC-tog fra Køge Nord til Ringsted, Fyn og Jylland Nye direkte forbindelser fra bl.a. Haslev til København H Nye stationer kobles på regionaltrafikken Ny station Køge Nord Ny station Kalundborg Øst
Februar 2016Den kollektive trafik i Region Sjælland6 Levering af driftsforbedringer afhænger af leverancer på infrastrukturprojekterne Centrale forudsætninger for driftsforbedringer på Sjælland Levering af ny bane København-Ringsted: Klar til drift senest december 2018 Færdiggørelse af signalprogram: Signalsystem og ombygning af materiel til kørsel på ny bane er klar til drift senest december 2018 Elektrificeringen Køge-Næstved Station Forudsætning for generelt kvalitetsløft er indkøb af nyt materiel hvilket kræver at elektrificering i hele Danmark gennemføres som forudsat
Mødetitel 7 Bagside