Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech September 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech September 2010."— Præsentationens transcript:

1 Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech www.aiban.dk September 2010

2 Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech www.aiban.dk September 2010

3 På Island okt. 2009 viste jeg følgende Glat føre uheld i Nordfyns kommune Vinter 2005/6 7 uheld Vinter 2006/7 5 uheld Præcisions spredning gennemføres på store veje Vinter 2007/8 1 uheld Vinter 2008/9 2 uheld – Med spørgsmålet Skal vi undersøge om tallene kan overføres til al vintertjeneste? Jens Kristian Fonnesbech, www.aiban.dk

4 Statistiks vurdering af trafikuheld Teoretisk er det kompliceret statistisk at arbejde med noget så tilfældigt som trafikuheld! Derfor er ”Det italienske flag” blevet udarbejdet til praktisk brug. Udleveres Jens Kristian Fonnesbech, www.aiban.dk

5

6 Før og efter! ”Efter” er nemt: 3 uheld (indberetning bruges altid) Men ”før” – 12 uheld (umiddelbart korrekt, men bør basseres på større data grundlag) Resultat hvis tallet bruges ”Markant mindre” Fyns Amts tal giver et bedre datagrundlag. Jens Kristian Fonnesbech, www.aiban.dk

7 Fyns amt Ca. 1000 km store veje. Optælling af uheld med glat føre. – 3 vintre, 2002-2005 – 1 årligt uheld med glat føre / 35 km vej På Nordfyn 150 km store veje (gl amtsvej) I to vintre (2*150 km / 35 km) Giver mellem 8 og 9 uheld Jens Kristian Fonnesbech, www.aiban.dk

8 Det Italienske flag Brug 8 uheld som ”Før” Hvis ”Efter” var på 4 uheld ville resultatet på 95% niveau være ”Markant mindre” ”Efter” var på 3 uheld! Jens Kristian Fonnesbech, www.aiban.dk

9 ”Markant mindre.” Mulige forklaringer. ”Naturlige svingninger i vinterens hårdhed”. Se Trafik og Veje, marts 2009. Udleveres Jens Kristian Fonnesbech, www.aiban.dk

10 Spredning med spredeskive er altid upræcis. Spredning med dyser kan være meget præcis. GPS styret spredning med dyser kan være utrolig præcis. Jens Kristian Fonnesbech, www.aiban.dk

11 Spredeskive Viden: ”Saltspredningsforsøg 2000, Århus lufthavn”: II alt 58 spredninger HHeraf gav 3 spredninger < 15 % af saltet i det ene spor! DDet er 70 % under planlagt/bestilt mængde! Direkte udregnet betyder det, at hvis vagten kun har bestilt 3 gange mere salt end nødvendigt, er der risiko for glatføre på 2,5 km, når du kører 100 km. Målinger i Fyns Amt viste det samme Også de nu kendte målinger her fra Bygholm.

12 Præcisions spredning Test dyser (Fyns Amt, 80 km/time). – +- 25% af planlagt/bestilt mængde pr. meter! – +- 20% pr spor! Daglig kontrol – Ved kørsel bag en dysespreder kan det tydelig ses hvor den enkelte dyse rammer vejen og at vandet bliver liggende!

13

14 Kan og vil I finde ruter hvor vi kan verificere resultatet. I Danmark er potentialet, mellem 15 og 26 dræbte hvert år? Jens Kristian Fonnesbech September 2010


Download ppt "Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech September 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google