MED-aftale forhandling Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Løn •Generelle lønstigninger i 2013: 0,70 % •Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % •Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % •Reguleringsordningen.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Værdigrundlaget i Greve
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
TRIOENS OPGAVER.
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE SUNDHEDSKARTELLETS FORLIG Overenskomstforhandlingerne.
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. TR-OMRÅDEMØDE 18. MARTS 2013 OK 13 REGIONAL.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Den gode forandringsproces
Tillid Temadag for AMIR
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
HR Løn og Personale Kim Wissendorff og Mads Vestergaard.
Ny medaftale 1/ Ny medstruktur = nyt lmu i Asgård området 1 Fælles personalemøde den 25/ Tema: Ny medaftale.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
”Sådan ville jeg gøre” Om MED-inddragelse i udbudsprocesser Direktør Birgit Plambeck, Viborg Kommune FOPS
Leder-souschef Temadage DLO
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Opmærksomhedspunkter til arbejdet med selskabsdannelser Det er vigtigt, at sikre så god tid som muligt til at kvalificere beslutningsgrundlaget for selskabsdannelsen.
Forlig med RLTN Den 20. februar 2015 OK-15. OK-15 Forlig - med RLTN / 20. februar Sikring af reallønnen De samlede generelle lønstigninger i overenskomst-
1 O.13 – baggrund for forhandlinger  Smal økonomisk ramme  Behov for omstilling og effektivisering  Reformer  Lærerarbejdstid  Bedre rammer for ledelse.
TR - Basiskursus Forhandler Foregangs m/k Konfliktløser Bindeled (medlemmer – IMAK) Bindeled (ledelse - medlemmer) Kontrollør Lovfortolker Formidler.
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
SU-oplæg , 1 Udvikling, samarbejde, medindflydelse og medbestemmelse gennem SU/samarbejdssystemet Ved gennemgang af formål, indhold.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Arbejdsmiljø i MED FOAs arbejdsmiljøtræf april 2012 Nyborg Strand.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Skal pædagoger være robuste?
Temadag for TR.
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
MED- systemet er dit – brug det!
Opmærksomhedspunkter
Indre By / Østerbro LokalMED
Velkommen til SL TR – MØDE
Overordnede bestemmelser
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Mere MOST - mindre fravær
DET SAMLEDE RESULTAT 2-årig aftale REGIONER
Centralforeningen for Stampersonel
OK18 Det statslige forlig - Chefer
MEDINDFLYDELSE OG MEDBESTEMMELSE WORKSHOP
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
Opmærksomhedspunkter
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
2. dag - Modul 1A Samarbejdssystem TR-spil Områdeopdeling kommunal / privat Frokost (kl ) Pause (kl ) Festmiddag (kl )
Arbejdsmiljøaftaler.
X OK15 resultatet.
Arbejdstid Kommunale område
Præsentationens transcript:

MED-aftale forhandling Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA 1

En guide til MED- forhandling Huskeliste og gode råd til jeres lokale MED-aftale forhandlinger

MED-aftalen har 3 niveauer De 3 procedureretningslinjer Den lokale MED-aftaleMED-rammeaftalen 3

Aftalegrundlaget for MED – hvem bestemmer hvad? Lokale procedureretningslinjer (aftaler) - indgås i hovedudvalget, i lokal-MED eller kan være en del af den lokale aftale - fortolkes af hovedudvalget og ved fortolkningsuenighed i hovedudvalget kan sagen rejses over for KL og KTO/ShK (MED §§ 9, 21 og 22) Den lokale MED-aftale - indgås af parterne i et forhandlingsorgan (LO, FTF og AC) - fortolkes af hovedudvalget og ved fortolkningsuenighed i hovedudvalget kan sagen rejses over for KL og KTO/ShK (MED §§ 9, 21 og 22) MED-rammeaftalen - indgås af KL og KTO/ShK - fortolkes af KL og KTO/ShK efter anmodning fra lokalt hovedudvalg (MED §§ 21 og 22) 4

Den danske model ForhandlingsrettenLedelsesretten Løn Arbejdstid MED-systemet FerieLedelsesrettens domæne minus personsager Arbejdstidsaftalernormeringer Barselsaftalen MED-aftalen Sammenhæng mellem arbejdsopgaver og ressourcer Det fagretligesystem Arbejdsretten/voldgift Arbejdets organisering TR-systemetTrivsel, stress, arbejdsmiljø osv. 5

Og sådan ser det ud, når der er møde i den blå blok… 6

3 spillere på banen Aftale systemetarbejdsmiljøloven MED-systemet

MED-rammeaftalen Den lokale MED-aftale – organisering af arbejdsmiljøarbejdet Løn Arbejdstid Ferie Det fagretlige system Det fagretlige system Arbejdsmiljøopgaverne Rettigheder Pligter Arbejdsgiver ansvar m.m straffeloven Arbejdsmiljøopgaver I henhold til loven Arbejdsmiljøopgaver, der ligger ud over lovens krav, og som er aftalt i den lokale MED-aftale. Tværgående arbejdsmiljøopgaver – trivsel, stress, vold mobning osv. Hovedudvalget

Der er 5 kapitler i MED- rammeaftalen 1. Kapitel 1 – er til de lokale forhandlinger (§§ 1,2,3,4 og (5)) 2. Kapitel 2 – er til MED-systemet (§§ (5), 6, 7, 8 og 9) 3. Kapitel 3 – er TR-reglerne 4. Kapitel 4 og 5 – er de centrale parter Resten er bilag, (Herunder et om MED-uddannelsen) Og så er der lige et forhandlingsprotokollat 9

§ 1. Hvem er omfattet af aftalen De selvejende institutioner…? § 60 selskaber? 10

§ 2. Formål  Alle medarbejdere skal have ret til medindflydelse og medbestemmelse  Hvad er det lokale formål?  Hvad er det lokale ledelsesgrundlag? 11

§ 3. lokale aftalemuligheder 12  Skal være i overensstemmelse med rammeaftalen  Skal omfatte hele kommunen/regionen  Opsiges med 9 mdrs. varsel  Minimumsbestemmelser og ufravigelige bestemmelse  Resten =

§ 4. Form og struktur  Tilgodese kommunens behov og styrke medarbejdernes indflydelse  Det skal matche ledelsesstrukturen  Skal tage hensyn til den enkelte arbejdsplads særlige forhold  Personalemøder mv. 13

§ 4. Form og struktur Repræsentationen tager udgangspunkt i Hovedorganisationerne og skal afspejle personalesammensætnin gen Valgte tillidsrepræsentanter som hovedregel Der skal være et Hovedudvalg 14

Sagen på rette niveau Der skal være et sammenhængende system… dette system skal matche ledelsesstrukturen (§ 4 stk. 2) Der skal kunne delegeres kompetence i MED- systemet, på tilsvarende vis som i ledelsessystemet (§ 4 stk. 2) Det er ufravigeligt at reglen om, at medindflydelse og medbestemmelse skal udøves inden for ledelsens kompetenceområde (§ 5) 15

Rette niveau § 5 Ham/hende med … i bukserne 16

Eksempel – organisering m. 5 niveauer Kommunaldirektør Fag-direktør Ældre, social og sundhed Fagchef Ældreplejen Områdechef Plejehjem Institutionsleder Plejehjem 1 Institutionsleder Plejehjem 2 Områdechef Hjemmepleje Institutionsleder Plejedistrikt 1 Institutionsleder Plejedistrikt 2 Fagchef Sundhed Fagchef Social Ledelsesniveau 1 Ledelsesniveau 2 Ledelsesniveau 3 Ledelsesniveau 4 Ledelsesniveau 5 Hovedudvalg MED-niveau 5: Institutionsniveau MED-niveau 2 MED-niveau 3 MED-niveau 4

Eksempel – organisering m. 2 niveauer Kommunaldirektør Fag-direktør for ældre, social og sundhed Fagchef for ældre Områdechef Plejehjem Institutionsleder Plejehjem 1 Institutionsleder Plejehjem 2 Områdechef Hjemmepleje Institutionsleder Plejedistrikt 1 Institutionsleder Plejedistrikt 2 Fagchef for sundhed Fagchef for social Ledelsesniveau 1 Ledelsesniveau 2 Ledelsesniveau 3 Ledelsesniveau 4 Ledelsesniveau 5 Hovedudvalg MED-udvalg på institutionsniveau / personalemøder m. MED-status

Eksempel – organisering m. 3 niveauer Kommunaldirektør Fag-direktør Ældre, social og sundhed Fagchef Ældreplejen Områdechef Plejehjem Institutionsleder Plejehjem 1 Institutionsleder Plejehjem 2 Områdechef Hjemmepleje Institutionsleder Plejedistrikt 1 Institutionsleder Plejedistrikt 2 Fagchef Sundhed Fagchef Social Ledelsesniveau 1 Ledelsesniveau 2 Ledelsesniveau 3 Ledelsesniveau 4 Ledelsesniveau 5 Hovedudvalg MED-niveau 2 MED-niveau 3

MED § 6 - Medindflydelse og medbestemmelse 20 MED-indflydelse:  Information og drøftelse  af alle forhold der har betydning for arbejds,- personale,- samarbejds- og arbejdsmiljøforhold MED-bestemmelse:  Ved fastlæggelse af retningslinjer for tilrettelæggelse  af arbejds,- personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold

Der er gensidig informationspligt! 21 Det er grundlaget for medindflydelse og medbestemmelse

Ansøgning om frikommune forsøg Vi skal have ny afdelingsstruktur Der skal spares 5 % på skoleområdet Materielgården skal udliciteres 22 Information og drøftelse § 7 stk. 4 a, b og c  Hvor alvorligt er det  Hvor meget tid tager det Skal være på rette niveau!

Det gule kort – og det røde 23 Det gule kort § 21 stk. 1 og 2 (§ 20 stk. 1 og 2 for regioner) Det røde kort § 21 stk. 3 (§ 20 stk. 3 for regioner)

§ 1 – gensidig informationspligt 2 – gode muligheder for drøftelse 3 – information fra kommunalbestyrelsen 4 – seneste udvikling, beskæftigelsen truet og betydelige ændringer 5 – forudgående forhandling 6 – ta’ en ven med 7 – alle forhold skal drøftes 24

26

Procedureretningslinjen Hvem gør hvad hvornår  Hvad besluttes (eller indstilles) på, hvilket ledelsesniveau  Hvornår  Hvordan inddrages de berørte (§ 8 stk. 3)

MED § 9 – Hovedudvalget Hovedudvalget er direktionen for MED-systemet og skal bl.a.: Fortolke lokale retningslinjer Fortolke den lokale MED-aftale Indbringe uoverensstemmelser og fortolkningsspørgsmål for de centrale parter Informere om og drøfte MED-relaterede forhold inden for HMU’s område Udføre opgaverne i bilag 2 til MED-rammeaftalen 28

29 Samspillet mellem MED- niveauerne 1. Tag altid udgangspunkt i ledelsesstrukturen og ledelseskompetencen (§§ 4 og 6) 2. Kommunikationen går i første omgang oppefra og ned (§§ 4 og 9) 3. Hvis man ikke selv kan løse sine problemer går det nedefra og op (§ 9) 4. Den vigtigste sammenhængskraft er kontaktudvalgene

MED- uddannelsen MED-aftalens § 9 stk. 2: ”Hvis der er enighed i hovedudvalget, kan der i en kommune udvikles en tilsvarende uddannelse som den, de centrale parter udbyder.” Protokollat om udd. p. C: ”Hvis der er enighed i hovedudvalget, kan en kommune  selv udvikle en tilsvarende uddannelse  anvende egne undervisere

På rette vej? 31