Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Oplæg om Habermas og demokrati
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Systemrelationer Om polariseringen mellem den medicinske og den sociale tilgang til stofmisbrugsbehandling - og et bud på en vej ud af modsætningerne.
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Bateson’s læringsbegreber
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Hvad er en diskurs Diskurser fastlægger betydningen indenfor et bestemt domæne , og ukrystaliseres omkring nordalpunkter Nordalpunkter er er et privilegeret.
Sociologi – Individ og samfund
Mediesociologi 9.1 Pierre Bourdieu om journalistikkens felt
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Inklusion - vision eller modebegreb i den pædagogiske debat Lone Beyer SIKON 2009.
Organisation og omverden
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Den inkluderende skole
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Børn og pædagoger i en digital verden
Design af organisationen
Illustrationer til undervisningsbrug
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Inklusion og inkluderende processer
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
28. februar 2007Organisationskultur i Praktikkenside 1 Organisationer Struktur og kultur - for praktikanterne under RUC’s praktikordning
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Forstyrrelser og forskelle
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Ledere mellem profession, management og demokrati
DET GRÆNSELØSE ARBEJDSLIV 7 MINUTTER OM GRÆNSELØSHED.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Socialisering Kapitel 5.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Sanne Lorentzen Status, NLS Lederforum Folkeskolereformen Flere undervisningstimer i skolen Mindre tid i fritidstilbud Pædagoger deltage i undervisningen.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Udviklingshæmmede og seksualforbrydelser Den farlige seksualitet
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?

Systemteori Niklas Luhmann

Systemteori System: familie, institution, organisation, samfund (=sociale systemer). Et individ (bio/psyk) Systemteori: En beskrivelse af systemets karakteristika ved undersøgelse af bestemte fænomener, bør betragte dem som del af helhed. Delenes relationer er af stor betydning for helhedens natur og funktion (nyt psykologisk leksikon 1994)

Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup

Iværksætterkulturen Økonomisk og idé-mæssig magt hos en person Lederen er suveræn Uformel styring Enkle situationer med dynamik Overvågning Traditionsbestemt kontakt mellem leder/ansatte

Den mekaniske kultur Formelle styringssystemer Bureaukrati Hierarki Standardisering af arbejdet Orientering mod daglig drift og budget Ledelsesstil er ”telling” Medarbejderansvar er snævert fagligt Ringe forandringsevne Økonomisk kontrakt mellem virks/medarbej.

Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling Lederen er motiverende Medarbejderansvar ifht. sig selv eller arb. Gruppe Værdier svinger mellem faglige ambitioner og livskvalitet Psykologisk kontrakt mellem virksh/medarb.

Den dynamisk samstemte kultur Styring: samarbejde, fælles værdier Situationer: dynamiske og komplekse Lederen er ”det hele menneske” Ledelse: delegering/koordinering-synlig/vision Medarbejderansvar ifht. Samfundsmæss. udvkl. Værdier: livskvalitet selvrealisering-helt menneske Værdistyret kulturel kontrakt medarb/ledelse

En organisation /et system kan rumme træk fra alle fire kulturer.

Systemteori- Begreber Kompleksitet i samfundet reduceres for at kunne arbejde målrettet. (Luhmann) Pædagogisk paradoks: arbejde med det hele menneske (bruger) i modsætning til en organisation/institutions reducerede fokus.

Mening gennem kommunikation Moderne systemteori er socialkonstruktivistisk: Systemet skabes gennem kommunikation. Der tillægges mening til sociale processer.

Indre ydre kompleksitet Indre kompleksitet: Tilstand hvor systemet består af så mange elementer at de ikke kan forholde sig til hinanden. Svært at erkende hinandens værdier. Ydre kompleksitet: En institution kan have vanskeligt ved at forholde sig til omverdenens komplekse krav.

Styringsmedier Kommunikationen kan styres omkring koder / symbolsk generaliserede medier: Penge Magt Sandhed Effektivitet Ret Kærlighed

Pædagogfaglige perspektiver Marginalisering hvis man mangler evne for: Omstilling Fleksibilitet Selvstændighed Effektivitet Kommunikation

Pædagogfaglige perspektiver Luhmanns systemteori beskriver en verden med omfattende relativisme. Den ene sandhed kan være lige så god som en anden. Pædagogens opgave: Deltage i kommunikationen, synliggøre pædagogiske værdiers langsigtede og kvalitative fordele

Opsamling 5 Samfundet består at sideordnede specialiserede systemer (pædagogisk kultur, økonomisk kultur, politisk kultur. mm) med hver sine: styringsmedier, koder for adfærd, kommunikation, normer, Virkelighed Systemerne konkurrerer om samfundsmæssig indflydelse

Systemteori- Begreber Åbne og lukkede systemer. Systemer er lukkede, autonome og på samme tid åbne over for kommunikation med omverden. Autopoiesis (selvproduktion) Systemer skaber sig selv. Selvreference: mening skabes ved at referere til sig selv. Noget er inde og noget er ude.