Nordsjællands Vej-Politi- seminar, 17-09-2015 Morten Klintø, fagkoordinator, Vejdirektoratet, PLA-VM-PMN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Beplantning i åbent land
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Kørekort og højresving
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Dataindsamling og kildebearbejdning
Autoværn.
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Baggrund for etablering af infosystem
Forbedringstavlen – er et must
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Valg af kryds Geometrisk vejprojektering
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Trafiksikkerhedspolitik Ringkøbing-Skjern Kommunes køretøjer Forsikringskonsulent Conny Høy – Forsikringskonsulent.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Diverse vejændringer anlægsbevilling Sagsnr.: G
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Afmærkning af vejarbejder - Vejen som arbejdsplads Præsentation af ny vejregel for AMU-faglærere på erhvervsskolerne Scandic Hotel Roskilde, 12. december.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Borgermøde den 19. marts 2009 om Støjhandlingsplan for Ballerup Kommune
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
NORTEK DK om vejafmærkning
Sneplovsbeslag Reglerne er nu ændret, så der kan anvendes sneplovsbeslag i perioden 15. september til den 15. maj: Bil kan i perioden fra den 15. september.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Vejen som arbejdsplads
Udbudsforskrifter (UF) Vintertjeneste
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Trafikafvikling og kapacitet, dankap
Den kriminelle fødekæde i bander og
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Pressemøde Region Midtjylland
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
Typiske ulykkessituationer
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Nordsjællands Vej-Politi- seminar, Morten Klintø, fagkoordinator, Vejdirektoratet, PLA-VM-PMN

Håndbogen for effekter af vejtekniske virkemidler Analysen ”2 minus 1 veje” Forsøg med cykelbokse Reklamer og trafikfare Alternativ til dynamiske tavler ved hastighedsnedsættelser ved skole i bestemte tidsrum Trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet har intet nyt herom i Danmark. Tids-/årstidsdifferentieret hastighedsbegrænsning findes i Norden. 2.

Lidt reklame for VD I øvrigt er I naturligvis også altid velkomne til at kontakte medarbejderne i Næstved. Trafiksikkerhed Birgitte Jørgensen, Arne Ulvskov Jørgensen, Morten Klintø, 3.

Håndbog for effekter af vejtekniske virkemidler

Håndbog, Trafiksikkerhed Ny 2. udgave i juni 2014 som erstatning for håndbog fra

Ny håndbog – hvorfor og hvordan? Ny handlingsplan i 2013 fra Færdselssikkerhedskommissionen 10 fokusområder Faktaark med beskrivelser af over 70 tiltag

Fokusområderne Fokusområde 1- 4: Trafikantadfærd 1.For høj hastighed 2.Spiritus, narkotika og medicin 3.Uopmærksomhed 4.Manglende sele- og hjelmbrug Fokusområde 5 – 7: Trafikantgrupper 5.Ulykker med fodgængere 6. Ulykker med cyklister og knallertførere 7.Ulykker med unge bilister (op til 24 år) Fokusområde 8 – 10: Ulykkestyper 8. Mødeulykker 9. Eneulykker 10.Ulykker i kryds i åbent land

Faktaark Lovgivning, sanktion og kontrol 11 tiltag Undervisning og kommunikation 15 tiltag Vejene 30 tiltag Køretøjerne 13 tiltag Øvrige tiltag og forskningsemner +2 tiltag

Faktaark – de vejtekniske tiltag Generelle tiltag (6) Trafiksikkerhedsrevision Trafiksikkerhedsinspektion Systematisk vejteknisk ulykkesbekæmpelse Kommunale handlingsplaner Lokale hastighedsplaner Selvforklarende veje Specifikke tiltag (24) Hastighedsdæmpende tiltag – f.eks. variable hastighedstavler, vejbump Krydstiltag – f.eks. venstresvingskanalisering, rundkørsler, overkørsler Strækningstiltag i åbent land – f.eks. rumleriller, midterareal i kurver Sikre sideområder – f.eks. autoværn, fjernelse af faste genstande

Faktaark – de vejtekniske tiltag De 24 specifikke tiltag Hastighedsdæmpende foranstaltninger Reduktion af distraktorer uden for bilen Forbedrede krydsningsfaciliteter for fodgængere Overkørsler i vigepligtsregulerede kryds Tilbagetrukket stoplinje i kryds Afkortede cykelstier i kryds Signaltekniske forbedringer Bedre mulighed for etablering af hastighedszoner Rumleriller på veje i åbent land* Midterautoværn på større veje Midterudvidelse i kurver Afmærkning i kurver Sanering af rabatter* Etablering af sikkerhedszone* Autoværn i vejsiden langs større veje i det åbne land* Etablering af ”2 minus 1 veje” i åbent land Lokal hastighedsbegrænsning i kryds i åbent land* Variable hastighedstavler ”Din fart” tavler Vejlukninger Etablering af rundkørsler Venstresvingskanalisering i vigepligtsregulerede kryds i åbent land Cykelstier i åbent land Separering af cyklister og motorkøretøjer i rundkørsler 10.

Opfølgning i Vejdirektoratet Potentialet for de 24 vejtekniske tiltag er blevet vurderet for statsvejnettet. 12 tiltag er blevet prioriteret 1-3 ud fra lønsomhed og detailanalyser for opstilling af skalerbare projektlister for de 5* mest lønsomme tiltag er under afslutning. De øvrige 12 tiltag er enten ikke relevante som massetiltag eller er allerede implementeret på statsvejnettet. 11.

Fra faktaark til håndbog – tiltag Fakta-ark 24 specifikke tiltag 5 tiltag medtages ikke i håndbog distraktorer mulighed for hastighedszoner vejlukninger separering i rundkørsler midterareal i kurver Ny håndbog 32 tiltag 25 opdaterede (2 slået sammen) 8 nye tiltag veldokumenterede

Effekthåndbog – nye tiltag 8 specifikke tiltag er nye Afmærkning i kurver 2-1 veje i åbent land Hastighedsdæmpende foranstaltninger Forsætning af F-kryds Hastighedsbegrænsning i kryds i åbent land Variable hastighedstavler Afkortede cykelstier Dobbeltrettede stier og sidevejskryds

Ny effekthåndbog – opbygning Forord Læsevejledning Tiltag – emneopdelt Variabel skiltning og belysning Tiltag for lette trafikanter Strækninger i åbent land Strækninger og områder i by Kryds (åbent land og by) Bilag

15.

Fra faktaark til håndbog – indhold Tiltag i faktaark Fokusområder Beskrivelse Formål og virkning Effekt og potentiale Besparelser og investeringer Effektoverlap og sammenhæng med andre tiltag Ansvarlig for gennemførelse Referencer Tiltag i håndbog Funktion og udformning Effekt Øvrige forhold Referencer

Eksempel på et tiltag i håndbog Funktion og udformningEffekt 17.

Øvrige forhold og referencer 18.

Effekter, 2-1 veje i åbent land Husk tiltaget bør kombineres med hastighedsdæmpende tiltag for at få den ønskede effekt. Husk endvidere at effekten alt andet lige vil være mindre i byer og ”blå byer” på grund af i forvejen lavere hastigheder her.

Hvordan kan håndbogen bruges ? I det stedbundne, ulykkesbekæmpende arbejde Hvad virker på hvilke ulykker, og hvilken effekt kan vi forvente? Hvilke forudsætninger skal man være opmærksom på? I handlingsplanarbejde (de ti fokusområder) Inspiration til tiltagspakker for massetiltag Hvor er det største potentiale for vores kommune? Husk at der også er andre tiltag end de 32 i håndbogen

Analysen ”2 minus 1 veje”

Formål med 2-1 veje Trafiksikkerhed Ændret trafikantadfærd, fokus på at køre efter forholdene Mere opmærksomhed på de andre trafikanter Reducere hastighed Mere afstand til vejens sidearealer Cykelfremme Give plads til de lette trafikanter Øge tryghed Anlæg af f.eks. cykelsti eller sideudvidelse af en smal vej er en meget dyrere løsning og er kun realistisk på en mindre del af vejnettet. 22.

Hvad er en 2-1 vej? ”2-1 veje er veje med ét kørespor, der kan anvendes af trafik i begge retninger. På hver side af kørebanen er der en bred kantbane, hvor biltrafikken kan trække ud, når to biler skal passere hinanden…” Vejregel, Håndbog for Tværprofiler i åbent land, juni

24.

Andre krav og anbefalinger Kantbanen skal være minimum 0,9 m bred inklusiv kantlinje. Det anbefales, at kantbanen ikke er bredere end 1,5 m for ikke at blive opfattet som et kørespor. For at opnå bedst effekt af 2-1 vejen, bør der ikke vælges minimumsbredder for alle mål i tværsnittet. 25.

fortsat Der skal være mødesigt på 2-1 veje svarende til planlægningshastighed. Vejregel, Håndbog for Grundlag for udformning af trafikarealer, oktober 2012 Mødesigten er vigtig for, at modkørende kan nå at vige for hinanden. Undertavle ”smal vej” kan eventuelt anvendes. 26.

fortsat Spidstimetrafikken bør ikke overskride 300 køretøjer, og årsdøgntrafikken bør ikke være højere end køretøjer. Strækningerne bør suppleres med hastighedsdæmpende foranstaltninger i en udformning og indbyrdes afstand svarende til vejreglernes anbefalinger. Det er fordelagtigt at starte 2-1 strækninger med en hastighedsdæmpende foranstaltning. Busstoppesteder kan - især på byveje - etableres i 1-sporet indsnævring med f.eks. kantsten og steler, hvor cyklister og fodgængere ledes uden om indsnævringen. Hastighed bør være maks. 40 km/h. Se mere i bl.a. Vejregel, Håndbog for Fartdæmpere, maj 2013 Foran 1-sporet indsnævring bør overvejes E16 ”Vognbaneforløb”, især ved risiko for relativ høje tilkørselshastigheder. Fysiske fartdæmpere bør belyses for ikke at komme overraskende for trafikanterne. De skal altid udformes som ikke-påkørselsfarlige. 27.

fortsat Før 2-1 strækningen bør der afmærkes med A43 ”Indsnævret vej”, især hvor indsnævring af kørebane ikke er tydelig på tilstrækkelig afstand. Undertavle ”smal vej” kan anvendes til at tydeliggøre vejtype. Vejregel, Afmærkning på kørebanen, Hæfte 7. Eksempler, juli veje bør ikke etableres på veje med stort parkeringsbehov, idet der her er risiko for uhensigtsmæssig parkering på kantbanerne. Overvej eventuelt afmærkning af parkerings- eller standsningsforbud. 28.

fortsat Etablering af 2-1 veje bør ledsages af information og kampagner, der fortæller om formål, og hvordan trafikanterne skal færdes på strækningerne. Her kan hentes inspiration fra bl.a. Silkeborg Kommune

2 minus 1 veje, erfaringsopsamling Vejdirektoratet udgav i 2013 en erfaringsopsamling om brugen af 2-1 veje i kommuner i Østdanmark. Denne erfaringsopsamling er nu blevet opdateret og udvidet til at omfatte kommuner i hele landet. COWI har assisteret Vejdirektoratet med begge projekter. 30.

2 minus 1 veje, erfaringsopsamling Følgende spørgsmål er søgt besvaret: Hvor stor er udbredelsen af 2-1 veje i Danmark? Hvordan anlægger kommunerne i Danmark deres 2-1 veje? Hvordan afmærkes og skiltes vejene? Hvor store trafikmængder afvikles der på vejene, herunder tung trafik? Hvilke generelle erfaringer har kommunerne med 2-1 veje, herunder: Ændringer i hastighed? Ændringer i generel trafikantadfærd? Ændringer i ulykkesbillede? Reaktioner fra borgere? Hvad er kommunernes primære formål med at etablere vejene, og har vejene fungeret efter hensigten? 31.

2 minus 1 veje, erfaringsopsamling Metode Internetbaseret spørgeskema Interview med kommuner Resultater Eksempelsamling Bilag med spørgeskema, interviewguide og notat om anvendelse af 2-1 veje i Vejle Kommune (Sidstnævnte notat er udarbejdet af Rambøll). 32.

2 minus 1 veje, erfaringsopsamling Internetbaseret spørgeskema Spørgeskema sendt til alle kommuner i Jylland, på Fyn og Bornholm (kommuner på Sjælland fik spørgeskema i 2012) Interview med kommuner Alle kommuner, der i nærværende undersøgelses spørgeskema har svaret, at de har 2-1 veje, er blevet kontaktet til uddybende telefoninterview. Der er ligeledes foretaget opfølgende interview med de kommuner i Østdanmark, der i 2012 svarede ja til, at de har 2-1 veje. 33.

2 minus 1 veje, erfaringsopsamling Resultater Mange kommuner har p.t. ingen 2-1 veje. De øvrige kommuner har typisk kun én 2-1 vej. De fleste 2-1 veje er etableret i perioden fra 2010 og frem. De fleste etablerede 2-1 veje er i by eller landsby, med km/h. Belagt bredde, kørebaneafmærkning og skiltning varierer. 34.

2 minus 1 veje, erfaringsopsamling Resultater, fortsat Halvdelen af 2-1 vejene er udført med hastighedsdæmpende foranstaltninger. Flere kommuner har tilført fartdæmpere efter åbning af 2-1 vejen. Trafikmængden er oftest lav, gennemsnitlig ÅDT på køretøjer. Mange kommuner har benyttet Silkeborg kommunes materiale til information og kampagner i forbindelse med etablering af 2-1 veje. Kampagnefolderen fra Silkeborg kan findes her: Kommunen har ligeledes plakatskabeloner, der kan bruges af andre. 35.

2 minus 1 veje, erfaringsopsamling Resultater, fortsat Der er kun udarbejdet få egentlige før/efter undersøgelser af udvikling i ulykker, hastighed, trafiktal og –sammensætning. På de fleste 2-1 veje er der ikke registreret ulykker før eller efter åbning. Vejdirektoratet er i gang med at udarbejde en før/efter analyse af antal ulykker på 2-1 veje i Danmark. Analysen forventes at ligge klar i efteråret ÅDT for biltrafik ser ud til at være faldet efter åbning, mens cykeltrafik er steget. Der er dog kun oplysninger herom ganske få steder. Der er hastighedsmålinger fra i alt veje. På 17 af disse er gennemsnitshastigheden faldet, typisk 0-5 km/h. Det bemærkes hertil, at hastighedsbegrænsningen kan være ændret i forbindelse med etableringen af 2-1 vejen. Samtidig er hastigheden flere steder stadig højere end fartgrænsen. Kommunerne etablerer typisk 2-1 veje for at nedbringe hastigheden og øge trygheden for de lette trafikanter. Kommunerne og trafikanterne er generelt tilfredse med 2-1 vejene. Der er brug for en tilvænningsperiode for ændring af trafikantadfærd efter åbning. 36.

2 minus 1 veje, erfaringsopsamling Der er 9 eksempler på etablerede 2-1 veje i erfaringsopsamlingen. For hvert eksempel beskrives placering, formål, ændringer, ve- og trafikdata samt kommunens erfaringer. Eksemplerne lever ikke nødvendigvis op til regler og anbefalinger for 2-1 veje. 37.

Læs mere om anvendelse og udformning af 2-1 veje i bl.a.: Vejregel, Håndbog for tværprofiler i åbent land, juni 2013 Vejregel, Idekatalog for Hastighedstilpasning i åbent land, november 2014 Håndbog for Effekter af vejtekniske virkemidler, juni 2014 og Erfaringsopsamling for 2 minus 1 veje, COWI, xx Sidstnævnte rapport er endnu ikke offentliggjort. 38.

Andet

Forsøg med cykelbokse Højresvingsulykker Orienteringsbrev sendt i juli 2015 til kommunerne om pulje for forsøg med cykelbokse. 40.

Baggrund: Initiativet til cykelbokspuljen udspringer af ”Strategi for forebyggelse af højresvingsulykker”. Stigning i ulykker med højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister i Strategien indeholder en række initiativer til forebyggelse af sådanne ulykker, et af disse er: Storskalaforsøg med cykelbokse i partnerskab med kommunerne. Forligskredsen bag den grønne transportpulje bevilgede i mio. kr. til indsats mod højresvingsulykker med cyklister og lastbiler i perioden Pengene skal bruges til cykelbokse og videnformidling. 41.

Status for Vejdirektoratets indsats Vejtekniske foranstaltninger: Målrettet forbedring af bestemte kryds på statsvejnettet. Mindre forbedringer i forbindelse med andre ombygninger, f.eks. ved belægningsarbejder. Cykelbokse og videndeling: Pjecen ”Undgå højresvingsulykker” er distribueret til alle kommuner. Kommunikationsindsats med udvalgte kommuner for at sikre interessetilkendegivelser. Bekendtgørelse om ”Pulje til cykelbokse”, høring er sat i gang, se her 42.

Planlagte aktiviteter Forventer at åbne for ansøgninger til puljen ultimo september. Puljen giver mulighed for mindst 100 cykelbokse. Kommunikationsindsats målrettet trafikanter, hvor der installeres cykelbokse. Videndeling med kommuner om højresvingsulykker faciliteres via 3 informationsdage i løbet af efteråret og vinteren. 43.

Cykelbokse –krav til udformning For at kommunerne skal få støtte, stiller VD krav til placering og udformning: Signalregulerede kryds i bymæssig bebyggelse. Cykelsti/bane op til stoplinjen (dvs ikke afkortet cykelsti) Boksen placeres foran højresvingsbane i et spor (men det kan også være i et T-kryds). Kan ikke placeres i et ben med før-grønt for højresvingende trafik. Kommunerne skal tælle eller skønne cykeltrafikken. Maks. støtte pr boks: kr. 44.

Muligt krydsben til cykelboks? 45.

Nej. Her er før-grønt for højresving 46.

Krydsben med eksisterende cykelboks 47.

Cykelboks i T-krydsben 48.

Evaluering Før-efter konfliktteknik hvor trafikken filmes og konflikter registreres. Fordel: hurtigere konklusioner end ved at se på ulykker før-efter 49.

Kontakt: Vejdirektoratet Trafiksikkerhedsafdelingen Projektleder Karoline Lundholt Ingeniør Anne Eriksson 50.

Gode råd til vejmyndigheder mv. Reklamer og trafikfare En systematisk vurdering af en given reklames trafikfarlighed (distraktionsfare) bør baseres på en undersøgelse af relevante lokale forhold, se forslag til 6 hovedpunkter i blå boks. 51.

fortsat /sider/publikation.aspx?pubid=

Til slut… 53.

Film om sikker færdsel i trafikken Vejdirektoratets små film om adfærd i trafikken Hold til højre på motorvejen Sådan fletter du, når vejen snævrer ind Sådan kører du i en tosporet rundkørsel Tabt gods afikfilm/Sider/default.aspx#.Vcs4NnjU-Uk afikfilm/Sider/default.aspx#.Vcs4NnjU-Uk Har politiet og kommuner forslag/ønsker til små film om andre emner? 54.