Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trafikafvikling og kapacitet, dankap

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trafikafvikling og kapacitet, dankap"— Præsentationens transcript:

1 Trafikafvikling og kapacitet, dankap
Alternative title slide. Image size: 6 cm x 25,4 cm or 227 x 960 pixels

2 Overslagsberegning kapacitet
Passagetid 2,0 bil/sek. anvendes (1800 biler/time) Trafiktal omregnes til biler pr. omløb (600 biler/time = 10 biler/omløb ved 60 sek. omløbstid) Grøntidsbehov beregnes 10*2,0 = 20 sek.

3 Trafiktal Trafiktal er nødvendige for dimensionere et signalanlæg:
Trafiktælling – alle svingbevægelser i 5 min. intervaller Også cykler og fodgængere med betydning for kapaciteten Registrer kø – ved kapacitetsproblemer tælles kun afviklet trafik Nyt signalanlæg kan tiltrække ny trafik Trafikmodeller kan benyttes til at forudsige konsekvenser af f.eks. større infrastruktur projekter - Tag højde for usikkerhed på tal

4 DaNKAP

5 DANKAP input - Geometriske forhold og trafik indtastes

6 DANKAP input – Faser, mellemtider og eventuelt grøntider indtastes
1 2 3

7 DANKAP - resultat

8 DANKAP - Beregningsmetodik
Trafikmængder omregnes til personbilenheder Grundlæggende timekapacitet beregnes Køresporenes kapacitet beregnes Middelforsinkelse beregnes Kølængder beregnes

9 PassaGETIDER I signalanlæg afvikles trafikken tilnærmelsesvis med følgende passagetider: - ligeudkørende 1,8 bil/sek. (2000 biler/time) - venstresvingende 2,2 bil/sek. (ca biler/time) - højresvingende 2,2 bil/sek. (ca biler/time) Kapaciteten for de svingende reducere yderligere, hvis disse har sekundære vigepligter (skal vige for biler eller cykler)

10 Effektive grøntid Trafikken i en vognbane afvikles kun i grøntiden. Den effektive grøntid er den andel af grøntiden, hvor der afvikles trafik. Trafikken forsinkes ved opstart, men kører til gengæld også i de første sekunder af gultiden. Trafik med vigepligt for andre trafikstrømme afvikles kun, når der er frit.

11 omløbstid Omløbstiden i et signalanlæg har stor betydning for kapaciteten. - Oftest anvendes omløbstider mellem 48 og 110 sekunder

12 Køopbygning og afvikling

13 Ankomster pr. omløb, når middelværdi er 10 biler
Omløbsnr.

14 Begrænsinger i DANKAP i forhold til signalanlæg
Svingbaners længde er uendelig Usikkerhed på beregninger med belastningsgrad over 0,8 Effekt af trafikstyring kan ikke beregnes Effekt af samordning kan ikke beregnes Lokale geometriske og signaltekniske forhold i et kryds kan være svære at medregne

15 Alternativt simulere Anbefales til effektvurdering af:
Ruderanlæg og tætliggende signalanlæg Trafikstyrede signalanlæg Samordninger (simulering er ikke optimering) Busprioritering Atypiske rundkørsler

16 Fordele ved simulering
Afprøve styrestrategier Eksperimentere uden fysiske indgreb Kræver færre ressourcer end fuldskalaforsøg Faste forsøgsbetingelser og dermed muligt at sammenligne forskellige alternativer Hurtigere resultater og konklusioner Større sandsynlighed for succes ved ændring/etablering Kan benyttes til optimering af parametre i drift Overbevise beslutningstagere

17 Eksempel på simulering Ruderanlæg I Hilerød
Problem Trafik Løsning

18 Eksempel på simulering Ruderanlæg I Hilerød
Optimeret

19 Eksempel på simulering Fritliggende kryds
Antal stop Rød hvile Præference Tidsstyret Brændstofforbrug Rød hvile Præference Tidsstyret

20 End slide Endslide


Download ppt "Trafikafvikling og kapacitet, dankap"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google