Kondemnering Håndtering af indeklimasager – herunder fugt og skimmelsvamp Erfaringer fra to år med administration af kap. 9 i byfornyelsesloven DABYFO.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
§ 8 og indsats på frivillige/private projekter -herunder kort nyt 7. november 2012.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Tom Rønning Almene Boligdage 2. september 2011
Indsamlingsmetoder.
Rådgiverpuljen Mette Thybo. Hvem kan søge puljen? Det er en forudsætning for at opnå tilskud til køb af privat rådgivning, at:  virksomheden er registreret.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Arbejdsmiljøcertificering
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunernes udmøntning af tilsynspligten – hvad gør de?
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
FRIT VALG af boligindretning
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Håndtering af Sygefravær
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
SKABELON.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Hvordan vil du sikre dansk konkurrenceevne i fremtiden? Højere BNP. Offentlige investeringer, da det er staten der køber aktiver. Skabe højere BNP. Mere.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Kommunernes opgaver - og muligheder. Hvad vil jeg fortælle om Sagsforløbet i en skimmelsag Kondemnering Genhusning.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
SKIMMELSVAMP byggesagsbehandlingens svøbe Det følgende er dels en læsevenlig gennemgang af vejledning og bagvedliggende forskellige lovtekster, dels en.
Temadage med SJH. Arbejdsskade Ulykke En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Lokale Regnskaber 2016 & booking
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Center natur, miljø og trafik
Intro til byggeområdet
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Orientering omkring Budget
Efterskoleforeningen
Sundhedsaftale
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Økonomiske overvejelser
Fra anledning til udvikling
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Kondemnering Håndtering af indeklimasager – herunder fugt og skimmelsvamp Erfaringer fra to år med administration af kap. 9 i byfornyelsesloven DABYFO - møde i Fredensborg 31. august 2010 Frederikssund Kommune Byggeafdelingen

2 1. Kommunen bliver opmærksom på skimmelsvamp 2. Kommunen foretager undersøgelse 3. Undersøgelsen viser skimmelsvamp i sundhedsfarlige mængder 4. Nærliggende sundhedsfare 3. Undersøgelsen viser mindre skimmelsvampeangreb, som evt. kan udgøre en sundhedsmæssig risiko 4 Ikke nærliggende sundhedsfare 5. Boliger og opholdsrum (ikke almene) 6. Almene boliger 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering - Genhusning Yderligere handle muligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 4. Kommunens handlepligt: - Kondemnering med frist - Genhusning hvis skimmelsvampen ikke afhjælpes inden for fristen Yderligere handlemuligheder: - Påbud efter byfornyelsesloven til ejer om afhjælpning af det kondemnable forhold - Evt. sideløbende opfølgning efter punkt 5 eller 6 5. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer om berigtigelse af evt. ulovlige forhold efter byggeloven 6. Kommunens handlemulighed: - Påbud til ejer efter almenboligloven om yderligere tekniske undersøgelser - Påbud til ejer efter almenboligloven om afhjælpning uanset grund - Evt. påbud til ejer efter punkt 5 4 Sagsgang (Velfærdsministeriets vejledning 2008)

3

4 Sagsmængde 2008: 3 sager 2009: 19 sager - 2 kondemnerede 2010: 19 sager pr. 30. august kondemnerede Hele 2010 skønnes at kunne generere sager. Ca. 26 sager er stadig uafsluttede - heraf skal en del have opfølgningsbrev, inden de afsluttes eller viderebehandles. En sag henlægges, hvis borgeren ikke melder tilbage om omfanget – medmindre Byggeafdelingen skønner, at der er reel risiko for sundhedsfare eller byggetekniske problemer eller der er mindreårige børn.

5 Udgifter og refusioner ingen/ingen 2009 – udgifter ca ,- refusion: 50% = kr , ca /ingen Endnu ingen genhusninger, indfasningsstøtte eller flytteudgifter, men en kraftigt på vej Puljen for Frederikssund Kommune er på kr for 2010

6 Hvad var nyt? Velfærdsministeriet Vejledning fra 2008 viste, at der var områder i kommunen, som ikke var taget hånd om før Det var svært at forstå, at vi også skulle betale for undersøgelser mm til private boligejere, erhverv o. lign. Vi ”plejede” at henvise til Bolignævnet eller Huslejenævnet Kun ved byggelovsmæssige ”fejl” agerede vi i BYG Hvilke politiske udvalg var den rette – da kondemnering jo ikke kan delegeres til forvaltningen? Hvor langt i sagen kunne vi gå, før vi skulle sende den i udvalg? Hvor meget kunne vi bede udvalget om at delegere videre til os, så sagen ikke skal på udvalget flere gange? Har vi en boligkommission – eller skal vi have det?

7 Økonomi Hvem og hvordan indberetter man til BFO-BFU til refusion af tilskudsberettigede midler,, herunder undersøgelser, indfasningsstøtte o.a.? Hvem sikrer, at der søges om puljen inden fristen Hvordan sikrer man, at revisorpåtegningen sker inden deadline ( 15. august – og ingen havde gjort det?) Hvem sørger for at budgetlægge, så der er penge, hvis den store sag kommer, men ikke for mange, hvis den IKKE kommer. Hvem fastsætter og godkender indfasningsstøttens størrelse Hvem fastsætter og godkender evt. erstatninger ved påbud om f.eks. nedrivning? Kan vi spare penge til ekstern rådgivning ved selv at blive dygtigere Vores egen værkstøjskasse – (til de destruktive indgreb eller fugtmålinger)

8 Hvordan skaffer man genhusningsboligerne? BYF-loven giver muligheder (§ 64) ALM-loven giver muligheder (§ 59) Frit valg mellem de to love, men forskellige konsekvenser - kommunen skal aktivt tage stilling til hvilke de vil benytte til kondemneringsramte Borgerens rettigheder jf. BYF-loven skal efterleves uanset valget – dvs., at der er to typer borgere, som har brug for genhusning, og boliganvisningen skal informeres og efterleve dette !

9 Hvor ligger overliggeren? Svært at definere grænserne for hvad vores tilsynspligt skal omfatte Opretter vi sager på alle henvendelser, og følger vi op på dem, der ikke vender tilbage? Eksempel 1.: en lokal advokat, som udlejer en af egne boliger, beder os om at undersøge, om der er skimmel! Vedkommende behandler selv mange sager af denne slags. Boligen er pt. tom. Aftalt, at de selv undersøger, og melder tilbage til os – ellers kommer vi ud og kigger på boligen. Eksempel 2: en ejer, hvis mand er ingeniør i miljøafdelingen i et stort ingeniørfirma, beder os om at undersøge, om der er skimmel i hendes kælder – vi henviser til, at han - f.eks. via sit firma undersøger boligen, men at de vender tilbage, hvis de har brug for hjælp. Da der er små børn i familien, vil vi følge op på sagen. Eksempel 3: Tidligere lejer kontakter os EFTER fraflytning. Boligen står tom. Vi har ret, men ikke pligt til at føre tilsyn. Vi har kondemneret 4 tomme boliger fordi vi ellers skal kondemnere + genhuse de næste lejere, og de i mellemtiden kan være ramt af skimmel (sygedagpenge o.a.)

10 Sundhedsvurdering/Skyldsspørgsmål Hvordan finder man ud af, om noget er farligt eller risikabelt? – og hvilken klasse ( 1, 2 eller 3 jf. Vejledningen) Hvornår kan vi selv vurdere, om der er noget at komme efter? Embedslægen mente, at det kun var byggeloven, som skulle bruges, og ville ikke udtale sig om risikoklasser (i en specifik sag) Hvilke firmaer skal man benytte, og hvad koster det? Kan vi stole på den rapport, som kommer fra udlejers firma – hvor grundige har de været? Hvad hvis udlejer fokuserer på, at skimmelen udelukkende er personrelateret – for lidt udluftning o.a., og vi ser, at der måske bor alt for mange mennesker i en lille og dårligt isoleret lejlighed – og med mangelfuld, men lovlig, ventilation Hvordan håndterer vi skyldsspørgsmål. (Vi henviser til Huslejenævn/Beboerklagenævn – og leverer gerne materiale til dem)

11 Kommunikation Hvordan formidler man til hele kommunen, at det er BYG, som håndterer disse sager - når sagen f.eks. begynder i Miljøafdelingen med en olieforurening? - eller i Borgerservice, hvor folk henvender sig om en ny bolig, fordi de har fundet skimmelsvamp? - eller når sundhedsplejersken/hjemmehjælperen ser noget foruroligende i boligen? - eller når Jobcenteret møder en borger, som er sygemeldt på grund af indeklimaet? Hvordan får BYG tilsendt alt relevant lovstof om emnet – også de vejledninger o. lign. som sendes til kommunens fællespostkasse, og som har store konsekvenser for dette område? Hvor meget skal man lægge ud på hjemmesiden ? Mest muligt, så borgeren kan blive selvhjulpen, og mindst muligt, så vi ikke får alle de unødvendige sager. Evt. gode link til andre hjemmesider om indeklima, men husk, at disse kan gå ned Skal kondemneringssagerne kunne læses af andre afdelinger i kommunen – (der er personfølsomme data i massevis)

12 Indeklimasager skal behandles hurtigst muligt og med færrest mulige omkostninger for kommunen og borgeren Færrest mulige sygedage- eller udvikling af allergi o.lign. hos borgerne Flest mulige sunde bygningerPermanente og midlertidige erstatningsboliger til alle med sundhedsskadelige boligforhold - eller hvor risikoen vurderes som høj og nærliggende …Også tomme boliger skal vurderes mhp. evt. kondemnering Byggesagsbehandling skal have særligt fokus på indeklima Byfornyelsesloven kan medvirke til at reducere antallet af kondemnable boliger – (Se Lollandsløsningen: opkøb og påbud om nedrivning som led i strategi for bedre boliger) Ny handleplan vedr. almene bolig- selskaber= dialog om vedligeholdelse Begrebet indeklima indtænkes i eks. og nye tiltag vedr. fore- byggelse og sundhedsplaner Alle direktørområder kender formålet og handleplaner, så rette instans hurtigst muligt kan gribe ind. Jobcenteret kan have indeklima med i overvejelser om arbejdsevne Formål Der skal udarbejdes: opgørelse over nuværende behov for boliger og nuværende antal boliger til rådighed dagsorden til Byrådet om udvidelse af rådighedsretten Den private sektor undersøges evt. for mulig råderet (Boligreguleringsloven) Ny rutine: Folkeregister-oplysninger om tomme boliger indrapporteres til rette sted Omfang af forpligtigende udgifter til erstatning og tilskud skal afklares Der er balance mellem antal almene boliger til rådighed - og benyttede boliger (Kommunen kan i visse tilfælde hæfte for tomme rådighedsboliger) ) Delmål Succes- kriterier Spørg hvordan og find svaret på niveauet under Spørg hvorfor og find svaret på niveauet over Målbare succeskriterier indsættes her F.eks. Risikoområder defineres i kommuneplanen Eksempel på tværgående, Internt projekt

13 Tværgående, internt samarbejde Tværfaglig Stab Lægefaglig viden om skimmel og helbred Social Service Ventelister, sociale love bl.a. om tilskudsmuligheder Borgerservice Genhusning, ledige lejligheder, boligsikring Byrådssekretariatet Juridisk bistand, tilsyn med almene boliger = administration af evt. påbud i forbindelse med kondemnering, rådighedsret over almene boliger, ny styringsreform vedr. støttet byggeri Byggeafdelingen Administration af byfornyelsesloven vedr. kondemnering, byggeteknisk vurdering, indstilling til PLUD Plan og Udvikling Kommuneplan, lokalplaner, større byfornyelser Økonomiafdelingen Udgifter og statslige refusioner vedr. undersøgelser Husleje-/Beboerklagenævnet Tidligere eller samtidige sager om skimmel Andre….

14 Etablering og administration af erstatningsboliger Byfornyelseslovens § 64. Borger + Erstatnings bolig Byrådssekretariatet Aftale om almene boliger til kondemneringsramte Skal godkendes af Byrådet mm. Kan være ”behovsbetinget” og/eller i bestemte områder Social Service opretter venteliste og fordeler boliger efter trang iht. melding fra Byg. Bemærk tidsfrister Byggeafdelingen Formidler rettigheder og pligter til borger med kopi til Social Service, som kører genhusningssagen herfra Borgerservice tager imod udlejers anmeldelse om ledig bolig og sender besked til Social Service Hvem administrerer Udgifter og refusioner? (Se særlig opgave)

15 Administration af udgifter og refusioner via BFO&BFU Indenrigsministeriets administrative indberetningssystem på byfornyelsesområdet Afdeling ? BFO&BFU Afdeling ? Flytteudgifter Godtgørelse til husstande, som selv skaffer sig en bolig Husleje i midlertidige erstatningsboliger Indfasningsstøtte i permanente erstatningsboliger Afdeling ? Økonomisk støtte til erhvervslejere, der kondemneres Byggeafdelingen Bestilling af rammebeløb Udg. ved undersøgelser og fysiske indgreb Udg. ved påbud eller nedrivning

16 Almene boliger Procedurer og grænseområder mellem lovgivninger Almen bolig Byrådssekretariatet - almenboligloven Teknisk tilsyn Påbud iht.. alm-lov hvis risikabelt indeklima Påbud iht.. alm-lov efter evt. kondemnering Dialog med boligselskaber om overholdelse af egne interne vejledninger Byggeafdelingen – byfornyelseslov og byggelov Undersøgelse frem til farlig eller risikabel Hvis farlig = kondemnering (PLUD) Hvis risikabel = sagen henvises til almenboligloven Hvis ulovligt byggeri = byggeloven

17 Positive oplevelser Fornemmelse af at være professionel, når man kan hjælp folk videre med deres sag - herunder videre til rette afdeling i kommunen Tværfagligt samarbejde mellem kommuner letter arbejdsgange, så vi ikke alle skal begynde helt fra bunden med breve og formuleringer og vurderinger Tværfagligt samarbejde i kommunen skaber arbejdsglæde og respekt for andres fagområder Proaktiv deltagelse bl.a. fra vores kommunallæge Forståelse og accept fra egen leder og det politiske udvalg Forståelse og accept blandt egne kolleger, fordi den øvrige sagsmængde har været for nedadgående i perioden