NYBORG SEJLFORENING STRATEGIPLAN x 900
STRATEGI- GRUPPEN: Bestyrelsen:Jan Fibæk Torben Jandorf Jens Haugaard Ungdomsafdelingen:Colin Carr Jørn Grønlund Hans Kurt Jakobsen Menige medlemmer:Kurt Jakobsen Ole Olsen Niels Høirup Bjarne Kristensen
STORMØDE 22. OKTOBER 2014 Temaer til drøftelse i grupperne: Vi har ingen aktiviteter at tilbyde unge på år, når de er vokset ud af nuværende joller. Rekruttering til bestyrelsen og det frivillige arbejde? PR – arbejde. Hvordan gøres foreningen mere synlig og attraktiv? Klubhus – er klubhuset attraktivt som det er? Kapsejlads – Hvad gør kapsejlads/tursejlads mere attraktivt i klubregi? Hvordan kan Sejlforeningen påvirke og deltage i Nyborg Kommunes havne strategiplan Sejlerskole – bør Sejlforeningen have bredere uddannelsestilbud?
STRATEGI-GRUPPENS VALGTE TEMAER (HVOR STÅR VI? HVAD ER VORES UDFORDRINGER?) 1.Gennemsnits alder på 53 år 2.For lidt åbenhed 3.Aktiviteter i klubben 4.For lille synlighed 5.For lidt interesse til frivilligt arbejde 6.Klubbens aktiver
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? Ønsket situation Hvor vil vi hen? Handlingsplaner for at opnå ønsket situation
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? Ønsket situation Hvor vil vi hen? Handlingsplaner for at opnå ønsket situation 1.Gennemsnits alder på 53 år 2.For lidt åbenhed 3.Aktiviteter i klubben 4.For lille synlighed 5.For lidt interesse til frivilligt arbejde 6.Klubbens aktiver
NYBORG SEJLFORENINGS MEDLEMSSAMMENSÆTNING I RELATION TIL ALDER
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? Gennemsnitsalder på 53 år Ønsket situation Hvor vil vi hen? Inden udgangen af 2018 opnå en gennemsnitsalder på under 50 år Handlingsplaner for at opnå ønsket situation 1.Indkøb af 2 sportsbåde og 1 RIB i 2015 og evt. 1 sportsbåd yderligere i Etablere kapsejladslinje for 2. års sejlerskoleelever 3.Attraktivt klubhus med sociale aktiviteter for målgruppen
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? For lidt åbenhed Ønsket situation Hvor vil vi hen? Tilstræbe en åben og imødekommende klub Handlingsplaner for at opnå ønsket situation I 2015: 1.etableres MENTOR ordning 2.fremstilles foldere til sejlere, som ikke er medlem af NSF/nye sejlere 3.hilsepligt 4.etableres gastebørs på hjemmesiden 5.indkøbes gasgrill
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? For få aktiviteter i klubben Ønsket situation Hvor vil vi hen? Fremme kapsejlads, tursejlads og sociale arrangementer Handlingsplaner for at opnå ønsket situation 1.Lade klubbåde deltage i tirsdagssejladser fra sæson Tilstræbe afholdelse af 1 årligt stævne – f.eks. DM med start i Fastholde min. 2 fælles tursejladsarrangementer hvert år 4.Afholde min. 5 sociale arrangementer hvert år fra 2015
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? For lille synlighed Ønsket situation Hvor vil vi hen? Fremme synlighed i omgivende samfund og internt i klubben, samt at integrere sig i havnens udvikling. Handlingsplaner for at opnå ønsket situation 1.Artikel i lokalmedier min. 1 gang pr. måned angående NSF aktiviteter 2.PR materiale (folder m.v.) klar til maj Udsende nyhedsmails til alle medlemmer regelmæssigt, start Igangsætter identitetsskabende aktiviteter: Caps/Stander – start Fremme færdigudvikling af havneplanen i 2015
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? For lidt interesse til frivilligt arbejde Ønsket situation Hvor vil vi hen? Gøre det attraktivt at påtage sig frivilligt arbejde Handlingsplaner for at opnå ønsket situation 1.Udarbejde jobbeskrivelser for klubbens funktioner i Alle udvalgsposter skal kunne besættes på generalforsamling Praktiske gøremål for 2016 skal fastlægges primo 2016
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? Klubbens aktiver Ønsket situation Hvor vil vi hen? Klubbens aktiver skal til enhver tid fremtræde tidssvarende. Fremme planer for vedligehold Handlingsplaner for at opnå ønsket situation Der udvikles i 2015 en rullende vedligeholdsplan af alle klubbens aktiver med input fra udvalg til ikrafttræden fra 2016
Strategiarbejdet Nuværende situation Hvad er vores udfordring? Gennemsnitsalder på 53 år Ønsket situation Hvor vil vi hen? Inden udgangen af 2018 opnå en gennemsnitsalder på under 50 år Handlingsplaner for at opnå ønsket situation 1.Indkøb af 2 sportsbåde og 1 RIB i 2015 og evt. 1 sportsbåd yderligere i Etablere kapsejladslinje for 2. års sejlerskoleelever 3.Attraktivt klubhus med sociale aktiviteter for målgruppen
ØGE ANTAL SEJLERE I ALDEREN ÅR SÅLEDES GENNEMSNITSALDEREN I NSF FALDER TIL UNDER 50 ÅR I 2018 Fastholde egne ungdomssejlere Tilbyde sejlads til uddannelsesinstitutioner i Nyborg først og fremmest Efterskolen ved Nyborg, Nyborg Gymnasium, Nyborg-Kerteminde Handelsskole og U-Centeret (10. klasse centeret) Udbrede interessen for sejlads for ”unge” voksne: f.eks. forældre til ungdomssejlere. Desuden tilbydes foreninger og virksomheder (= sponsorer) teambuilding og markedsføring For 2. års sejlerskoleelever etableres en linje med fokus på kapsejlads
PROJEKTET OMFATTER Indkøb af 2 sportsbåde i 2015 og eventuel 1 sportsbåd i 2016 Indkøb af 1 følgebåd: 3,8-4,2m RIB med HK motor og trailer Indkøb af bærbar VHF radio Markedsføring: fremstilling af plakater og flyers
BUDGET 2015Eventuelt i 2016 Brugte sportsbåde á kr Transportudgift af sportsbåde á kr ,8 – 4,2 m RIB med motor og trailer stk. håndholdt VHF radio2.500 Fremstilling af markedsføringsmaterialer4.000 Redningsveste, almindelige Redningsveste, oppustelige1.500 I alt
FINANCIERING LAG-midler: dækkende 50% af budgettet Sikkerhedsudstyr (RIB, VHF radio og redningsveste): TRYG fonden Sportsbåde: private virksomheder, fonde osv. Sponsorer får logo på fribord og storsejl. Sponsorers navn synliggøres på NSF’s hjemmeside og i Tågehornet. Sponsorer tilbydes 2 sejladser årligt mhp. teambuilding og markedsføring. Resten financieres over NSF’s midler
PROJEKTETS SKØNNEDE EFFEKT Fastholde egne ungdomssejlere. Mindst halvdelen fortsætter, dvs. 1 halvårligt Tilbyde sejlads til uddannelsesinstitutioner i Nyborg først og fremmest Efterskolen ved Nyborg, Nyborg Gymnasium, Nyborg-Kerteminde Handelsskole og U-Centeret (10. klasse centeret). Ved projektstart skønnes at kunne rekruttere minimum 10 sejlere i alderen 15 – 20 år, herefter halvårligt 3 sejlere Udbrede interessen for sejlads for ”unge” voksne: f.eks. forældre til ungdomssejlere. Desuden tilbydes foreninger og virksomheder (= sponsorer) teambuilding og markedsføring. Minimum 1 nyt medlem halvårligt i alderen 30 – 45 år For 2. års sejlerskoleelever etableres en linje med fokus på kapsejlads. Halvdelen af 2 års elever tager imod tilbuddet.
Periode: 01/ / IndtægterantalkontingentBrugerbetaling Fastholde egne ungdomssejlere Rekruttere sejlere fra ungdomsinstitutioner Rekruttere nye unge voksne Etablere sejlerskole med fokus på kapsejlads UdgifterantalPr. stk.pris Forsikring sejlbåde Forsikring RIB13000 Vedligehold sejlbåde Vedligehold RIB (service motor)11500 Brændstof (liter) Overskud-3650
Periode: 01/ / IndtægterantalkontingentBrugerbetaling Fastholde egne ungdomssejlere Rekruttere sejlere fra ungdomsinstitutioner Rekruttere nye unge voksne Etablere sejlerskole med fokus på kapsejlads UdgifterantalPr. stk.pris Forsikring sejlbåde Forsikring RIB13000 Vedligehold sejlbåde Vedligehold RIB100 Brændstof (liter) Overskud3900
Periode: 01/ / (3. båd anskaffet) IndtægterantalkontingentBrugerbetaling Fastholde egne ungdomssejlere Rekruttere sejlere fra ungdomsinstitutioner Rekruttere nye unge voksne Etablere sejlerskole med fokus på kapsejlads UdgifterantalPr. stk.pris Forsikring sejlbåde Forsikring RIB13000 Vedligehold sejlbåde Vedligehold RIB13000 Brændstof (liter) Overskud750
Periode: 01/ / IndtægterantalkontingentBrugerbetaling Fastholde egne ungdomssejlere Rekruttere sejlere fra ungdomsinstitutioner Rekruttere nye unge voksne Etablere sejlerskole med fokus på kapsejlads UdgifterantalPr. stk.pris Forsikring sejlbåde Forsikring RIB13000 Vedligehold sejlbåde Vedligehold RIB Brændstof (liter) Overskud7800
EVALUERING Hvis projektet udvikler sig som antaget, vil der efter 2 år være rekrutteret 31 medlemmer med en gennemsnitsalder på 19 år Antal nye medlemmer skal følges nøje specielt med henblik på behov for anskaffelse af 3. sportsbåd I tilfælde af udmeldelser fra målgruppen skal der foretages interview for at klarlægge årsag hertil