Tosprogede elever og integration Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Markant flere indvandrere i job
Advertisements

Ulighed i skoleresultater
Integration af børn og unge samt danskuddannelse for voksne
Flere indvandrere og efterkommere i fremtiden
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Flere indvandrere fra vestlige lande Antal nytilkomne indvandrere, personer Ikke-vestlige indvandrere Øvrige vestlige indvandrere Indvandrere fra.
Lavere vækst i antal indvandrere Årlig nettostigning, årige, personer KILDE: Ikke-vestlige Indvandrere & arbejdsmarkedet, fig. 1.1.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 1.
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Mandag d. 19. september 2011 v/ Pædagogisk konsulent.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sådan – gør vi… Sådan gør vi med modtageunge i Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Børn.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Kalaallit Nunaanni atuarfeqarfiit / Folkeskolen i Grønland September 2013.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Tosprogede elever Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Faldende beskæftigelse og stigende ledighed. Udviklingen i beskæftigelsen i Region Midtjylland
Jobcenterchefmøde - den 31. maj 2011, Hotel Kronprinds Frederik, Fredericia Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Tirsdag d. 28. september 2010 v/ Pædagogisk konsulent.
Den inkluderende efterskole Takster Indsatser Inklusion – ca Flygtninge – og indvandrere – Tosprogede/Dansk som andetsprog – Specialundervisning.
Beskæftigelsespolitisk udfordringer og indsats vedr. ikke-vestlige indvandrere – marts 2011 Møde med Det regionale beskæftigelsesråd den 10. marts 2011.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Min Uddannelsesdagbog
Tip en 12´er om etik og kontrakt for bestyrelser
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Hvad har EU gjort for at løse flygtningekrisen?
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Etniske minoriteter på op gangen, en udfordring?
Efterskoleforeningen
Lis Brok-Jørgensen -én af konsulenterne
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
Nyt fra Efterskoleforeningen
Kursus for nye efterskolelærere
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset?
Grønlandske unge på efterskole i danmark
SYNerGAIA Innovation - Psykoedukations projektet
Unge på kanten af fællesskabet
© Politik og forvaltning (3.udg.)
Budget 2018 Overenskomst 2018 / OK 18
Walk & talk og quiz og byt
Udvikling i kvælstofudledning
Nye elevgrupper Kursus for sekretærer
Sekretærkursus november 2017
ÅRHUS AFDELING.
Tilskud Kursus for nye efterskolesekretærer
Grønlandske unge på efterskole i Danmark
Intro - Hvem er Operation Dagsværk Præsentation af årets kampagne og projekt Podcast Film Undervisningsmaterialer Globale medborgere på din efterskole.
Uddannelsesområdet i Grønland
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
SPS på ungdomsuddannelser
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
Præsentationens transcript:

Tosprogede elever og integration Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen

Tosprogede elever og integration Hvad er en tosproget elev? - En ‘2. G’er’ fra Tyrkiet? -En elev fra Grønland? -En elev fra et EU-land? -En elev med en dansk forælder?

Tosprogede elever og integration ”Elever som har et andet modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det omgivende samfund lærer dansk” (Fra Folkeskolelovens § 4a, stk. 2) Tosprogspædagogisk behov – IKKE etnicitet

Tosprogede elever og integration Tosprogede elever på efterskolerne Hvem er de? Flygtninge, indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande Grønlandske elever Færøske elever Elever fra vestlige lande

Tosprogede elever og integration Tal på tosprogede (start skoleår 10/11) F/I/E fra ikke-vestlige lande 156 i 06/07 udgør 0,5 – 1% 420 i 10/11 udgør 1,5% Grønlandske elever 344 Færøske elever 117 Ingen samlet opgørelse

Tosprogede elever og integration Er det et problem at være tosproget elev? - Et vilkår – i enhver situation indenfor og udenfor klasseværelset -En ressource – vi ‘sproger’, siger forskerne Kan være behov for undervisning i dansk som andetsprog

Tosprogede og integration Hvad er integration i efterskolen? Hvem skal integreres og hvordan? Hvornår er der ikke tale om integration? Er det antal – majoritet/minoritet? Er det adfærd – hvilke(t) sprog tales? Hvordan grupperer man sig?

Tosprogede og integration Efterskoleforeningens integrationsindsats (2002-) Hvem: Flygtninge, indvandrere, efterkommere fra ikke-vestlige lande Hvad: 1) Rekruttering og 2) fastholdelse Hvordan: 1)Stipendieordning, opsøgende arbejde 2)Mentorordning, dansk som andetsprog, kurser og indlæg

Tosprogede og integration