Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Læremidler i praktikken
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Videndeling og ledelse
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Tegn et levende billede af organisationen
Forskningsperspektiver på læremidler
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Uffe Sørensen – projektleder LærIT
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digitalisering og medialisering
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
”Blog som læringsplatform”
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
It i folkeskolens matematikundervisning
Præsentationens transcript:

Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd

Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren

Wordle.net b Wordle

Glogster

Oplæggets punkter: Hvordan lærer vi Hvordan lærer vi Hvad skal vi lære Hvad skal vi lære Fagdidaktik under pres Fagdidaktik under pres Web-didaktisering Web-didaktisering

Læring forudsætter

Læringsmiljøet Understøtte muligheder for iagttagelser og kommunikationer

Konstruktivisme Ide Kommunikation Respons Fortolkning Refleksiv læreproces bnd Lær IT den med V

Undervisning som kommunikation Information – valg af information Meddelelse – valg af ytringsform/ - medie Forståelse – modtageren tolker selv ud fra egen formåen Forståelseskontrol – foregår løbende hos alle parter i kommunikationen. Har modparten forstået det, man ønskede vedkommende skulle forstå. Uffe Sørensen 2009

Undervisningens design Hvilken viden skal de tilegne sig? (kvalifikationer, kompetencer, kreativitet, socialisering) Hvordan læres den viden bedst? (pædagogiske metoder - undervisningsdesign) Hvilke rammer og betingelser vil jeg anvende? Fysiske rammer, rekvisitter, materialer…. tjenester, applikationer, programmer

Hvad betyder Web 2.0? World Wide Computer Uffe Sørensen 2009

Nye tider – nye muligheder – nye roller Web 2.0Læreren Internetbaseret CloudComputing Uafhængig af tid,sted adgang til skolen Gratis OpenSource Freeware SAAS Gatekeeperne bybasses Autonomien genvindes Komplekse tjenester Mash Up Kæmpe udvalg Manglende didaktisering Store krav til udvælgelse, overblik og styring Sikkerhed og Copyright Uffe Sørensen 2009

Betydning for IT-vejlederen IT-vejlederen Mister skruetrækkeren Installationer centraliseres Lokale server pilles ned Får nye roller – nye opgaver (der er stadig brug for vejledning, overblik, en skulder man kan græde ud ved etc.)

Web 2.0 LærerenEleven Undervisning Asymmetri Didaktisk kompetence Færdigheder GPS Mobilen Uffe Sørensen 2009

Kvalifikationer: Faktuel viden/kundskaber Kende kongerækken Programfunktioner Direkte læringsstimulering (iagttagelser) Læreroplæg Videovejledninger Video (Skoletube)Skoletube Screencording Podcasting Cool Iris Wordle.net Kompetencer At kunne udtrykke sig Iagttage sine egne iagttagelser At lære at lære Strategier til at tilegne sig kvalifikationer Projekt/eksternalisering Portfolio pæd. Logbog MindMeister.com Diigo Glogster Wix Vuvox Voicethread Kreative vidensformer skab på baggrund af dine kvalifikationer og kompetencer. Lærende praksisfællesskaber Iagttag  afprøv forståelse  respons fra felt LPF  eget virtuelle miljø. EI EI  Arbejdsrum (Fleks.) Uffe Sørensen 2009

Fagdidaktiske værktøjer MundtlighedSkriftlighedSanselighed Analoge produkter Optage lyd Benytte hyperlinks Benytte medier Digitale produkter VisuelleAudiotiveKollaborative

Constructionisme Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger Refleksiv læreproces Uffe Sørensen 2009

Webtjenester

Wordle.net b Wordle

Wix

Vuvox

MindMeister

Tubestory Creator