Systemisk Samtale. Overskrifter: Baggrund for systemisk teori.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Karrierelæring på egen krop
Respekt for Grænser Fakta
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Ordenes betydning Alkoholiker
Anvendelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Undervisning og formativ feedback
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
ÅRHUS AFDELING.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
Personlighed og Kompetencer
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Tendenser i forældresamarbejdet
KIGO og kommunernes opgaver
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
International økonomi for matematikere
Er græsset også grønt om natten.
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Livets tog Forfatter ubekendt.
Temagruppe Alkohol Sund By Netværket 20. november 2017
Arbejdsglæde & samarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Systemisk Samtale

Overskrifter: Baggrund for systemisk teori

Overskrifter: Baggrund for systemisk teori Systemisk samtaleteori

Overskrifter: Baggrund for systemisk teori Systemisk samtaleteori Systemisk samtaleteknikker

Overskrifter: Baggrund for systemisk teori Systemisk samtaleteori Systemisk samtaleteknikker Terapeutens / pædagogens rolle

Overskrifter: Baggrund for systemisk teori Systemisk samtaleteori Systemisk samtaleteknikker Terapeutens / pædagogens rolle Terapi / pædagogik

Overskrifter: Baggrund for systemisk teori Systemisk samtaleteori Systemisk samtaleteknikker Terapeutens / pædagogens rolle Terapi / pædagogik Videoeksempler

Baggrund for Systemteori

Definition af systemteori ”Dens grundtanke er, at man ved undersøgelse af bestemte fænomener bør betragte dem som dele af en helhed. Delenes relationer til hinanden er af stor og ofte afgørende betydning for helhedens natur og funktion.” (Nyt psykologisk leksikon 1995)

Systemteori: Baggrund Maturana, Humberto (1928- ) Biolog, Cybernetiker

Systemteori: Baggrund Bateson, Gregory ( ) Antropolog, Cybernetiker. Forskede i ´erne i kommunikation.

Baggrund Boscolo, Luigi. Psykiater, Milan Systemic Family Therapy: Conversations in Theory and Practice (1987) Milanometoden

Systemisk samtale: Teori

Autopoesis: Systemet er selvrefererende.

Systemisk samtale: Teori Når et system er fastlåst er det i Homeostase.

Systemisk samtale: Teori Når et system er fastlåst, er det i Homeostase. ”fejl” / ”sygdom” i systemet er en ukorrekt forestilling om årsagssammenhænge. Denne årsagssammenhæng er lineær.

Systemisk samtale: Teori Linær forståelse: En virkning kommer efter en årsag.

Systemisk samtale: Teori Linær forståelse: En virkning kommer efter en årsag. Eksempel: Mandens drikkeri skyldes konens depression

Systemisk samtale: Teori Cirkulær forståelse: En hændelse A er, er årsagen til hændelse B, og B er samtidig årsag til hændelse A.

Systemisk samtale: Teori Eksempel på cirkulær forståelse: Når manden føler mindreværd, drikker han.

Systemisk samtale: Teori Eksempel på cirkulær forståelse: Når manden føler mindreværd, drikker han. Når manden er fuld, bliver konen ked af det og isolerer dig fra manden.

Systemisk samtale: Teori Eksempel på cirkulær forståelse: Når manden føler mindreværd, drikker han. Når manden er fuld, bliver konen ked af det og isolerer dig fra manden. Når konen isolerer sig fra manden, føler han sig mere uduelig og drikker mere.

Systemisk samtale: Teori Eksempel på cirkulær forståelse: Når manden føler mindreværd, drikker han. Når manden er fuld, bliver konen ked af det og isolerer dig fra manden. Når konen isolerer sig fra manden, føler han sig mere uduelig og drikker mere. Når manden er mere fuld, isolerer konen sig mere og bliver deprimeret.

Systemisk samtale: Teori Konsekvens af cirkulær forståelse: Enhver beskrivelse af et individ må omfatte både individet og omgivelserne.

Systemisk samtale: Teori Konsekvens af cirkulær forståelse: Enhver beskrivelse af et individ må omfatte både individet og omgivelserne. I et system (familie) studeres relationer frem for de enkelte medlemmer.

Systemisk samtale: Teori Konsekvens af cirkulær forståelse: Enhver beskrivelse af et individ må omfatte både individet og omgivelserne. I et system (familie) studeres relationer frem for de enkelte medlemmer. Individet er ikke født med problemer. De skabes og vedligeholdes i systemet. Onde cirkler.

Systemisk samtale: Teori Konsekvens af cirkulær forståelse: Enhver beskrivelse af et individ må omfatte både individet og omgivelserne. I et system (familie) studeres relationer frem for de enkelte medlemmer. Individet er ikke født med problemer. De skabes og vedligeholdes i systemet. Onde cirkler. En ændring ét sted i systemet kan medføre en ændring et andet sted i systemet. Sneboldeffekt.

Systemisk Samtaleteknik

Systemisk samtaleteknik Cirkulære spørgsmål: Eksempel: Hvad vil din mand lægge mærke til, når du har fået løst det her problem?

Systemisk samtaleteknik Cirkulære spørgsmål anvendes også i ene-terapi for at gøre klient opmærksom på omgivelsernes forstærkende effekt – både på gode og onde cirkler.

Systemisk samtaleteknik Triadiske spørgsmål: Eksempel: Spørgsmål til et barn: Hvad gør far når mor bliver vred?

Systemisk samtaleteknik Reframing / positiv omformulering: Terapeuten introducerer en alternativ og positiv forståelse af problemet.

Systemisk samtaleteknik Reframing / positiv omformulering: Terapeuten introducerer en alternativ og positiv forståelse af problemet. Eksempel: Hvis vi tænker på at dette barn ikke er alvorligt forstyrret, men i stedet har en livlig fantasi, hvordan skal vi så forholde sig til ham?

Systemisk samtaleteknik Hypotetiske spørgsmål: Anvendes når klient ikke kan finde undtagelser på det formulerede problem.

Systemisk samtaleteknik Hypotetiske spørgsmål: Eksempel 1: Hvis du vågner op og opdager at dit problem er forsvundet, hvordan vil du så lægge mærke til at der er sket en ændring?

Systemisk samtaleteknik Hypotetiske spørgsmål: Eksempel 2: Hvad vil din kone lægge mærke til er forandret?

Systemisk samtaleteknik Hypotetiske spørgsmål: Eksempel 3: Hvad vil din kone gøre anderledes, som et resultat af de ændringer hun har bemærket hos dig?

Systemisk samtaleteknik Mål for den systemiske samtale: At tilføre systemet ny viden om sig selv.

Systemisk samtaleteknik Mål for den systemiske samtale: At tilføre systemet ny viden om sig selv. Konsekvens: Ny viden kan skabe forandring.

Opsamling: Systemisk samtale Centrale begreber: Cirkulær forståelse af problemet Cirkulære og triadiske spørgsmål Reframing / Positiv omformulering Hypotetiske spørgsmål Undersøgelse af relationer ikke individ

Pædagogens / terapeutens rolle

Pædagogens (terapeutens) rolle At stille spørgsmål og lytte (ikke give svar)

Pædagogens (terapeutens) rolle At stille spørgsmål og lytte (ikke give svar) At udtrykke minimal berøring over for klienten.

Pædagogens (terapeutens) rolle At stille spørgsmål og lytte (ikke give svar) At udtrykke minimal berøring over for klienten. Neutralitet: Antage forskellige synspunkter for ikke at blive suget ind i systemet (problemet)

Dilemma En risiko ved at anvende systemisk metode, er at man ser bort fra særlige omstændigheder der ikke kan løses i systemet.

Pædagogik / Terapi ?

Lærerens/vejlederens (Pædagogens) opgave: Ved hjælp af kognitive og didaktiske strategier at formidle "stoffet" til eleverne (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? Lærerens/vejlederens (Pædagogens) opgave: Ved hjælp af kognitive og didaktiske strategier at formidle "stoffet" til eleverne Være garant for en faglig læreproces i overensstemmelse med fagbeskrivelsen (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? Lærerens/vejlederens (Pædagogens) opgave: Ved hjælp af kognitive og didaktiske strategier at formidle "stoffet" til eleverne Være garant for en faglig læreproces i overensstemmelse med fagbeskrivelsen Styre læringsprocessen i forhold til det faglige mål (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? Terapeutens opgave: Ved hjælp af empati og intuition at forstå klientens problemer og vælge en arbejdsstrategi (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? Terapeutens opgave: Ved hjælp af empati og intuition at forstå klientens problemer og vælge en arbejdsstrategi Være garant for en personlig udviklingsproces (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? Terapeutens opgave: Ved hjælp af empati og intuition at forstå klientens problemer og vælge en arbejdsstrategi Være garant for en personlig udviklingsproces Skabe et arbejdsklima, hvor klienten kan arbejde hen imod sit personlige mål. (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? ….den afgørende skillelinje mellem undervisning og terapi går der, hvor det skal afgøres, af læreren, om og hvordan ubevidst materiale skal have plads i undervisningen…. (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? …Efter min mening vil det ganske ofte ske i … undervisning, at ubevidst materiale gøres eller bliver bevidst for eleven..… (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? …Men læreren skal afholde sig fra psykologisk bearbejdelse af dette ubevidste materiale, hvad enten det optræder i form af dybt personlige indlæg i en diskussion, symbol ladede tegninger eller drømme, gråd eller aggressivitet… (Lars Ole Bonde)

Pædagogik / Terapi ? ….læreren skal kunne rumme (containe) elevernes forskelligartede personlige udsagn. Men hun skal hverken problematisere, spejle eller bearbejde dem. (Lars Ole Bonde)

Filmklip

Er der i filmen eksempler på: Cirkulær forståelse af problemet Cirkulære og triadiske spørgsmål Reframing / Positiv omformulering Hypotetiske spørgsmål Undersøgelse af relationer ikke individ

Stoppestedet Landsforeningen Sind ”Stoppestedet er et værested for voksne sindslidende. Her er der en masse hyggelige og spændende aktiviteter i gang. Ind imellem er der også udflugts ture, og aktiviteter udenfor Stoppestedets bygning.”

Værestedet Stoppestedet Odense Organisation Stoppestedet er en selvejende institution. Driften af Stoppestedet betales af Odense Kommune i henhold til indgået driftsoverenskomst. Stedet drives af en bestyrelse med repræsentanter fra SIND, fra brugerne af Stoppestedet og fra Odense Byråd.

Værestedet Stoppestedet Odense Værested Åben rådgivning Telefonrådgivning

Værestedet Stoppestedet Odense Telefonrådgivning: –Kurser i systemisk samtaleteknik –Supervision af konsulenter.

Værestedet Stoppestedet Odense Telefonrådgivning: –Kurser i systemisk samtaleteknik –Supervision af konsulenter. –Konsulenter samles i supervisionsgruppe.

Litteratur og referencer Sind ”Stoppestedet”, Odense (29. nov. 07) Landsforeningen Sind (29. nov. 07) Bonde, Lars Ole ”Oplysning Oplevelse Oplivelse” artikel fra Debathæfte om vejledning. Århus: Daghøjskolen af Boscolo, Luigi ”Systemisk familieterapi - Milanometoden : samtaler om teori og praksis”, Hans Reitzel, 1991 Dige, Jes Sorgens ansigt : den nødvendige samtale med børn i sorg Kræftens Bekæmpelse, (Om sorg) Bog + DVD Holme, Mogens ”Fra problem til løsning : samtalebehandling på systemisk grundlag” 1. udgave, 5. oplag. Akademisk Forlag, 2000

Denne PowerPoint præsentation med relevante links kan downloades fra hjemmesiden: se menu: Undervisning HPS side:Systemisk samtale