Uddannelsesdag om matchning Jobparate 26. og 28. november.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Nyledigmøde i MA.
Advertisements

Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Velkommen til vejledningsmøde i MA
Magistrenes Arbejdsløshedskasse
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Håndtering af Sygefravær
Søg om støtte til et mere sikkert og rummeligt arbejde for alle Danielle Caspersen og Lærke Frøslev Bella Center, 15. april 2015.
Virksomhedsrettede muligheder Virksomhedspraktik Ansættelse med løntilskud – efter 6 måneders ledighed –Offentligt –Privat.
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.
Anbefalinger til arbejdet med ”Det gode CV” Oplæg til lokal dialog.
Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013.
Små fleksjob i Aarhus Jobcenter Aarhus. Fællesinformationsmøde: Struktur fra Nyfleks Virksomheds kontakt Kompetence afklaring Netværks café Samtale Jobsøgning.
Velkommen til cv-møde i MA. Dagens program Fælles information ca. 45 min. (slides på ma-kasse.dk) Medlemstilbud Rådighed og jobsøgning MA, jobcenter og.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. HVEM ER HRS? Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
Møde med a-kasserne om Akutpakken 18. september 2012.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Job og virksomhed Arbejdsmarkedsudvalget Mandag d. 1. februar
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
FTF Projekt Styrkelse og understøtning af jobrotation på tværs af Jobcentre.
Netværksmøde Matchningsprojekt STAR, Kirsten Vestergaard, 6. februar 2014.
Jobcenter Bornholm Netværksmøde teamledere Matchprojektet.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Inspirationsskabelon til virksomhedsoplæg ”Virksomheder møder flygtninge”
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Velkommen til cv-møde i MA
Velkommen til cv-møde i MA
JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
JobFirst seminar om virksomhedsrettet indsats
Velkomstmøde i MA
Sprog og praktik på virksomheden
Velkommen til cv-møde i MA
Velkomstmøde i MA
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Velkomstmøde i MA
Ansøgning for dummies.
Velkomstmøde i MA
Ansøgning for dummies.
Virksomhedspulje til bedre match
Velkomstmøde i MA
Når jobsamtale ikke bare er en samtale!!!!
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Præsentationens transcript:

Uddannelsesdag om matchning Jobparate 26. og 28. november

Program – Velkomst og præsentation – 09.45Matchningsproblematikken - udfordringer og løsninger – Pause – 11.00Kvalificering af de lediges CV i Jobnet.dk – Pause – 12.15Konkrete opmærksomhedspunkter virksomhedsbesøg og samtalen – 13.00Frokost – Gruppearbejde: Dialogen på virksomhedsbesøget – 14.45Gruppearbejde: Samtalen med den ledige – 15.00Afslutning og tak for i dag

Matchningsproblematikken Udfordringer og løsninger

Hvorfor fokus på matchning? Politikere Jobcenterledelse Jobcentermedarbejdere

Håndtering af matchning Hvordan er medarbejderne organiseret? Hvem har borgerkontakt? Hvordan udsøger jobcentrene ledige?

Håndtering af matchning Organisering af medarbejdere 1.Virksomhedskonsulenter/jobkonsulenter og sagsbehandlere sidder sammen i de enkelte afdelinger / teams 2.Virksomhedskonsulenter/jobkonsulenter og sagsbehandlere sidder i forskellige afdelinger / teams 3.Nogle virksomhedskonsulenter er samlet i et team under samme ledelse og andre er tilknyttet de enkelte afdelinger / teams.

Håndtering af matchning Borgerkontakt 1.Når virksomhedskonsulenten ikke har borgerkontakt 2.Når virksomhedskonsulenterne har samtaler med de ledige

Håndtering af matchning Placering af ansvar for udsøgning, fx Den virksomhedskonsulent, der har jobordren med hjem En eller flere medarbejdere har ansvaret for udsøgning af ledige i jobnet.dk / Opera /Workbase En tovholder i det borgerrettede team / afdeling Rullende ordreformidler – flere medarbejdere har vagten på skift

Jobformidling - Jobrådgivning Kontakt til virksomheden Kvalificering af jobordre Samtale med den ledige Kvalificering af jobnet.dk CV Udsøgning, overlevering og synliggørelse Jobmatch

Opmærksomhedspunkter: Virksomhedsbesøget Samtalen med den ledige Overlevering / Udsøgning

Jobformidling - Jobrådgivning Kontakt til virksomheden Kvalificering af jobordre Samtale med den ledige Kvalificering af jobnet.dk CV Udsøgning, overlevering og synliggørelse Jobmatch

Skarp på formålet med virksomhedsbesøget – Virksomhedens forventninger, 80/20 reglen, rundvisning mm. – Nyhedsbreve og folder om jobcentrets tilbud – Forventninger til den lediges kvalifikationer, responstid Kontakt til virksomheden

Eksempel: Kontakt til virksomheder/arbejdsgiver Før besøg på virksomhed: (virksomhedskonsulenter) Hjemmeside, virksomhedsmodul i Workbase, kolleger Vidensdeling: (alle) Registrering, møder, team/afdeling Ved henvisning til anden konsulent: (alle) Alle henvisninger følges til dørs. Virksomhedskonsulent følger op. Ved Henvendelser: Besvares hurtigst muligt – senest efter 24 timer. Telefoniske henvendelser/voic Praksis vedr. omstilling og henvisning til kollega Personlige henvendelser/besøg: Forventet responstid, kontakt til fagperson

Eksempel: Dialogguide ved virksomhedsbesøg Kendskab til virksomheden fx kunder/leverandører, jobtyper/fagområder Hvad fylder i virksomheder pt. – og på længere sigt fx udfordringer, udvikling i branchen, ønsker til rekruttering, uddannelse, fastholdelse mv. Hvad kan vi i Jobcentret tilbyde jer/redskabsviften fx rekruttering, fastholdelse, uddannelse, ansættelse med støtte Midlertidige kampagner/redskaber

Der skal være et kvalificeret grundlag til at udsøge ledige Dialogguide eller tjekliste – forventninger og krav til kompetencer, erfaringer, uddannelse, arbejdstid osv. Viden om de lediges jobønsker og kompetencer fra jobcentrets sagsbehandlere eller samtaler med de ledige Kvalificering af jobordren

Eksempel: Odreblanket Firma: CVR/Adresse/Antal ansatte Kontaktperson: Tlf./Mobil/Mail Ansættelsesform: Ordinær beskæftigelse/Praktik/Job m. løntilskud/Fleksjob Timetal: Fuld tid/Deltid / Skiftehold / Vikar Stillingsbetegnelse Ansættelsesdato Arbejdets art/indhold Faglige kvalifikationer: Personlige kvalifikationer:

Synliggørelse af jobordren og udsøgning af ledige i jobcentret Strategisk udvalgte virksomheder er besøgt, jobordren er godt beskrevet, så skal … indkomne jobordrer synliggøres – slås op på tavle eller skærm i jobcentret – registreres i virksomhedsmodul eller egen jobbørs Der være klar rolle og ansvarsfordeling for udsøgning af ledige – Den virksomhedskonsulent, der har jobordren med hjem – En medarbejder har ansvaret for udsøgning af ledige i jobnet.dk / Opera /workbase – En tovholder i det borgerrettede team / afdeling – Rullende ordreformidler

Eksempel: Butiksass. - OK tank (Arbejdspladsen ligger i København kommune) Vi søger en morgen frisk, ansvarsbevist, selvstændig, kundevenlig og smilende medarbejder til vores butik. Jobbet består i almindelig kundebetjening, rengøring, vareopfyldning og andet der gør det til et godt sted at handle. Arbejdstiderne er mandag - fredag fra

Eksempel: Butiksass. Motorsave og Plæneklipperservice Da vores nuværende butiksassistent søger nye udfordringer, søger vi en ny medarbejder, som kan overtage de arbejdsopgaver, der er forbundet hermed. Vi forventer at du er ansvarlig for den daglige drift har erfaring inden for salg og reparation af have-, skov- og parkmaskiner kan trives i en travl hverdag, og kan have flere bolde i luften på samme tid og samtidig bevare overblikket har ordenssans og er kvalitets- og ansvarsbevist er god til at tale med kunder og lytte dig til hvad, der er kundens behov er parat til at deltage i efteruddannelse / kurser kan bestille varer via PC Vi kan tilbyde: et spændende, selvstændigt og ansvarsfuldt job med gode kollegaer mulighed for uddannelse og personlig udvikling løn efter kvalifikationer Kørekort: B, Truck

Udsøgning af ledige til de to jobannoncer – Hvilke stillingsbetegnelser og kvalifikationer? – Mangler der evt. informationer?

Understøt og motivér til jobsøgning og kompetenceudvikling Sagsbehandleren læser altid den lediges jobnet.dk-cv igennem inden samtalen, og gennemgår det i samtalen Den ledige skal medbringe mindst tre jobønsker til første samtale Den ledige præsenteres for en kortfattet model over forløbet Sagsbehandlerne har en liste med aktuelle jobåbninger og krav til kvalifikationer, fx fordelt på brancher Samtalen med den ledige

Eksempel: Dialogguide for samtaler med ledige Hvordan har dit arbejdsliv indtil nu set ud? (ved førstegangssamtaler) Opfølgning på aftaler fra sidste møde – hvordan er det gået? (ikke ved førstegangs samtaler) Gennemgang af CV på jobnet – kan det forbedres/skal det opdateres? Jobsøgning Personlige/faglige kvalifikationer/kompetencer Aktivering Andet

Eksempel 1: Model over forløbet

Eksempel 2: Model over forløbet Info. møde (4-8 ugers ledighed) – Ret/pligt og muligheder som ledig, CV-krav 1. personlige samtale (2 mdr. ledighed) – CV på Jobnet, individuelle mål for Jobsøgning 2. personlige samtale – Kompetenceafklaring - forberedelse til aktivering Efter 6 måneders ledighed – Risiko for langtidsledighed, aktiveringen planlægges herefter

Sagsbehandleren skal understøtte, at de ledige har et kvalificeret udsøgnings-cv i jobnet.dk og et målrettet ansøgnings-cv Manual eller tjekliste til udsøgnings-cv – faglige og personlige kvalifikationer og kompetencer Virksomhedskonsulenterne opdaterer sagsbehandlerne med relevante søgeord til jobnet.dk-cv Tilbud om CV-cafe eller kursus i at udfylde cv til udsøgning og til ansøgning Drøftelse og fælles definition af ’det gode’ udsøgnings-cv Kvalificér jobnet.dk-cv

Udsøgnings CV Ansøgnings CV Bredt Søgbart (Alt)omfattende – alle kvalifikationer og kompetencer Motivation for job Målrettet Personligt Kortfattet – relevante kvalifikationer og kompetencer Motivation for jobbet

Udbudsorienteret kontakt til virksomheder. Den ledige er motiveret og jobnet.dk-cv’et kvalificeret Synliggør jobåbninger, løntilskuds- og praktikpladser via skærm eller jobtavle i jobcentret Overblik over jobmuligheder via jobnet.dk, jobcentrets virksomhedsmodul eller jobbørs Job- eller virksomhedskonsulenter opsøger virksomheder i relation til de lediges behov og ønsker Overlevering og synliggørelse af jobåbninger

Eksempel 1 - CV Personlige Oplysninger 26. juni 1964 – Mand Jeg søger job som Butiksassistent Erfaring: 1 år og 5 måneder Senest arbejdet i faget: 2012 Uddannet inden for faget: Nej Kvalifikationer: Vagt Erfaring: Ingen erfaring Senest arbejdet i faget: - Uddannet inden for faget: Nej Kvalifikationer: – centervagtskontrol – portvagt – øvrig kontrol- og vagtarbejde Erhvervserfaring 2011/ /10 Dansk Supermarked 1.assistent 2007/ /01 Supergros A/S Afdelingsleder 2006/ /11 Dansk Personaleudlejning formand 1992/ /04 Danmarks Meteorologisk Institut funktionær 1983/ /01 Forsvaret flyveroverkonstabel

Eksempel 2 - CV Personlige Oplysninger 15. sept Kvinde Jeg søger job som Butiksassistent Erfaring: Ingen erfaring Senest arbejdet i faget: Uddannet inden for faget: Nej Kvalifikationer: Erhvervserfaring 2011/ /02 sælger jeg har været sælger i en telefon forretning derudover har jeg vejledt mange kunder ang deres telefoner Uddannelser 2011/ /07 hf Anden erfaring 2009/ /03 pædagog jeg har været i praktik et par gange som medhjælperpædagog i en vuggestue.

Opkvalificering af de to CV’er – Hvordan kan de blive mere søgbare? – Hvilke spørgsmål ville I evt. stille borgerne?

1. Gruppearbejde Dialog med virksomheden 1.Tag udgangspunkt i ordreblanketten s. 5 og eget eksempel på jobordre: – Kan ordreblanketten bruges i jeres jobcenter? – Hvilke spørgsmål skal I stille virksomheden for at kunne udfylde ordreblanketten? 2.Fra jobordre til jobbet besættes: – Hvad skal overleveres fra virksomhedskonsulent til kolleger i jobcentren?

2. Gruppearbejde Samtalen med den ledige Tag udgangspunkt i dialogguide for samtaler med ledige s. 8 og eget eksempel på CV: – Lav en tjekliste til gennemgang af CV sammen med den ledige. Fra samtalen til den ledige kommer i job: – Hvad skal overleveres fra samtalen til den kollega, der har virksomhedskontakten?