Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Highlights fra fokusgrupperne Næstved, Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler.
Det svære liv i en sportstaske
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
i Ungdomsuddannelserne
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
De sidste undervisningstimer
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvor der er fokus på klimaet.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Matematik i 4 klasse.
Hvordan lettes overgangen relevant
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Gymnasietime Matematik.
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
NYT FRA SKOLEBESTYRELSEN Karaktergennemsnit og skolekvalitet på Niels Ebbesen Skolen Vi har i dette nyhedsbrev valgt at sætte fokus på Skanderborg Kommunes.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Elvis Aaron Presley Solstrålerne har i musik arbejdet med et stort projekt om Elvis. De har lært meget om rockens konge. Det mundede ud i en flot præsentation.
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Stxstudentereksamen.
STX Uddannelse.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Det gode møde i folkeskolen
Den analyserende Artikel
Naturfag.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
International økonomi for matematikere
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen til fagligt samspil
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx

Der findes mange forsknings- og udviklingsprojekter om overgangen i matematik fra grundskole til gymnasial uddannelse Undersøgelser fra på Silkeborg Gymnasium (blandt 1g-elever, gns. 400 besvarelser om året) Overgangsproblemer mellem grundskole og gymnasium i fagene dansk, matematik og engelsk (2015) Projekt om gymnasiefremmede (UVM-projekt). Særligt: Læsning af matematiktekster i gymnasiet (2012) Gymnasiets drenge – matematikfagets drenge (2011) Overgangsproblemer som udfordringer i uddannelsessystemet (2009) Evaluering af matematik C på stx og hhx – erfaringer fra det første år efter gymnasiereformen (2007) Overgangen mellem folkeskolen og gymnasiet:

…og konklusionen er : Mange elever oplever et stort spring ved start på matematikundervisningen i gymnasiet Og: Fagbilag, læreplaner mv. kan ikke forklare springet – der er relativt god sammenhæng Både fagligt stærke og fagligt udfordrede elever melder om, at springet er (for) stort Overgangen i matematik er en del sværere end f.eks. overgangen i dansk og engelsk

380 stx-elevers besvarelse af spørgsmålet: Hvordan har du samlet set i forhold til MATEMATIK/DANSK/ENGELSK oplevet overgangen til gymnasiet? (Halvårsevaluering, SG, dec. 2013) 31 % af eleverne oplever en svær eller meget svær overgang i matematik

Hvad fandt du sværest i matematik ved overgangen fra grundskole til gymnasiet? Udtrykkene - man startede med at lære plus, gange og minus osv. og pludselig må man ikke kalde det det længere. Matematik-"sproget" fylder en del mere på gymnasiet end det gør i grundskolen. Man får rent faktisk kendskab til ting, som man ikke har hørt om før. Det kan være svært at vænne sig til nye begreber. Det handler meget om at være korrekt i sproget, mens i grundskolen skulle man bare kunne forklare. Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.

Det med at man skal begynde at bevise formlerne. Det er ikke længere nok bare at regne. Derudover kan det være svært at turde sige, at man ikke er helt med, især når de andre elever i klassen har helt styr på sagerne. Jeg går i mat A-klasse, så folk der har valgt denne linje er meget dygtige. Men der kan være nogle ting, man ikke er helt med på, og så styrter undervisningen videre. Selvfølgelig er det kun grundforløbet, men jeg synes generelt, at man har meget kort tid til hvert emne, jeg er type der lige skal have gang i hjernen først, men ofte har man kun en time til at lære noget nyt. Det er ikke meget. Det sværeste (2)

35 %

At man skal skrive en hel del i en matematikaflevering oven i selve tallene. Vi må ikke bruge Excel. Jeg synes både det er svært og upraktisk at bruge Word, for Word er ikke lavet til matematik. Forklaringsopgaver er også tit sværere, fordi de ikke altid er så nemme at gennemskue. Måden hvorpå vores afleveringer skulle laves. I folkeskolen skulle man kun skrive mellemregninger som tal, på gymnasiet skal også forklare med ord, hvad man gør. Det sværeste (3)

29 %

Gode råd til gymnasiet (1) Få en bedre fornemmelse for hvad eleverne har lært i grundskolen, og rette grundforløbsundervisningen efter at få lært eleverne det de var mindre gode til i grundskolen. Tage nogle opgaver fra folkeskolen og så på gymnasiet bagefter, og snakke om forskelle og ligheder. Det ville gavne alle elever, hvis tempoet blev sat lidt ned. Ikke sværhedsgraden, bare tempoet. Det går enormt stærkt lige fra start, og hvis man i forvejen synes at overgangen i matematik er svær, er dette tempo nok ikke ligefrem en fordel. Være bedre til at forklare og besvare spørgsmål. Vi er ikke alle genier til matematik, og derfor kan man ikke bare køre fremad når halvdelen af eleverne ikke forstår noget af det.

Jeg synes at vi skulle have arbejdet mere med brobygningsopgaverne og sættes mere ind i hvad der forventes af os elever i undervisningen. Jeg synes man burde have sørget for at alle elever kan bruge regneark - fordi langt de fleste elever kan IKKE bruge regneark. Og når man i så mange matematikopgaver og fysikopgaver lige netop skal bruge regneark, synes jeg at det er tåbeligt, at man ikke viser eleverne hvordan regneark bruges. Synes min matematiklærer i grundforløbet var rigtig hensynsfuld og aldrig regnede med at vi bare kunne tingene lige meget det samme - for vi går jo i skole for at lære det. Gode råd til gymnasiet (2) Brobygningsopgaverne konkretiseres i et senere programpunkt

Gode råd til grundskolen (1) Jeg havde en god lærer, som gjorde mig så klar som man kan være. Ingenting. Mine matematiklærer lavede to hold hvor det ene var for de "dygtige” elever eller dem der skulle direkte videre på gymnasiet hvor de forberedte os på det, og vi lavede opgaver ligesom her, og det andet var for dem der lige skulle have forklaret tingene en ekstra gang. Lær os matematik-"sproget" så vi er klar på det og har bedre styr på begreberne. Faktisk bare lær os dem med det samme, så der ikke kommer en overgang, hvor man skal lære nogle helt nye udtryk. Introducere begreberne (matematiske navne og udtale) og deres betydning med det samme.

Måske at have niveauopdelt opgaverne, så man kunne få opgaver der passede til ens niveau. Forklar os hvordan man skal stille afleveringer op på gymnasiet, så man selv kan afgøre om man vil starte med at gøre det på denne måde, eller om man vil vente. Mine matematiklærere i grundskolen kunne have fortalt os noget mere om hvordan man regner med bogstaver. Og de kunne måske også have hjulpet os med at øve vores mundtlige matematik, da man skal bruge det meget på gymnasiet. Måske skulle de have givet en ide om hvad forskellen på grundskolematematik og gymnasiematematik er. Gode råd til grundskolen (2)