En moderne klyngeopdelt skole Ca. 600 elever Børnehaveklasse – 9. klasse En af Kolding Kommunes nyeste skoler En lærende organisation Fakta om Bakkeskolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Folkeskole-reformen August 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereform august 2014………………
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
AULA.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DUBU Superbrugerrollen
Tænketankens vision i en skolekontekst
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Skolernes kvalitetsrapport
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Nysgerrighed og indsats
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolebestyrelsesmøde
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
[klik og indsæt kommunenavn]
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
professionsideal for lærere
Skypemøde for badminton-medarbejdere den 27. marts 2019
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

En moderne klyngeopdelt skole Ca. 600 elever Børnehaveklasse – 9. klasse En af Kolding Kommunes nyeste skoler En lærende organisation Fakta om Bakkeskolen

Indsatsområder på Bakkeskolen Organisationen - en lærende organisation LEAN – leanværktøjer til udvikling af fagligt fokus! Fokus på læring - team - værdier - klare holdninger - udvikling Faseopdeling - ledelsesstruktur -afdelingskoordinatorer Læringscenter – faglige vejledere Internationalisering (Ghana- US-virgin Island, Tanzania, Ethiopien), USA, Litauen, EU-programmerne, Indsats mod mobning Sundhedspolitik

Udvikling Bakkeskolen - en skole med værdier Fællesskab Ansvarstagende Tolerance Engagement

”DEN STOLTE SKOLE” Skolens opgave: At være en udviklingsorienteret skole (design – innovation – og globalt udsyn) At udfordre børnene fagligt At skabe plads til alle – elever har forskellige muligheder – alle kan noget! At understøtte dannelse og uddannelse Fagligt fokus

PARAT TIL LÆRING

Ny folkeskolereform Tre nationale mål: 1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis (Kilde: maal/Om-nationale-maal) maal/Om-nationale-maal Reformen understøtter intentionen gennem nye lovpligtige indsatser: - Understøttende undervisning - Den åbne skole - Bevægelse i skolen (Kilde:

Den åbne skole – Kommunernes Landsforening Inspirationshæfte om den åbne skole I forordet står: ”Formålet med dette materiale er at bidrage til, at forvaltninger og skoler videreudvikler den åbne skole på en måde, der øger elevernes læring og trivsel og skaber bæredygtige og udviklende rammer for skolens medarbejdere og de eksterne samarbejdspartnere.” ”I den åbne skole skal eleverne møde virkeligheden uden for skolen: Skolerne skal ud i samfundet, og samfundet skal ind i skolen, så eleverne oplever en sammenhæng og mening, der bidrager til, at de bliver så dygtige, de kan og trives. ” (Kilde: - side 2)

Den åbne skole – Vejle Kommune Projekt hvor skoler og virksomheder mødes og udvikler forskellige læringsforløb. På Vejle Kommunes hjemmeside står: ”Et centralt element i folkeskolereformen er inddragelse af foreninger, virksomheder og andre eksterne samarbejdspartnere i skolens hverdag. Undervisningen flytter ud af klasselokalet, og foregår ikke kun foran tavlen.” (Kilde: unge/Skoler/Folkeskolereformen-i-Vejle-Kommune/Den- aabne-skole.aspx) unge/Skoler/Folkeskolereformen-i-Vejle-Kommune/Den- aabne-skole.aspx

Samarbejde med eksterne aktører – Undervisningsministeriet (Deloitte) Deloitte (rådgivnings-/konsulentfirma) er blevet bedt om at forestå et projekt, der kan tilvejebringe viden om og inspiration til implementeringen af den åbne skole i forbindelse med folkeskolereformen (erfaringsindsamling fra forskellige kommuner) I indledningen skriver de: ”Som del af folkeskolereformen er skolerne fremover forpligtet til indgå i samarbejder med eksterne aktører. Med udgangspunkt i folkeskolens formål og fagenes mål skal samarbejderne bidrage med pædagogisk og læringsmæssig værdi til både den fagopdelte og den understøttende undervisning, så der opnås størst mulig effekt på elevernes læring og trivsel.” (Kilde: ide/2014/Marts/140304%20Inspirationskatalog%20om%20den%20aab ne%20skole.pdf) ide/2014/Marts/140304%20Inspirationskatalog%20om%20den%20aab ne%20skole.pdf

Hvorfor dette samarbejde? Eleverne får indsigt i arbejdslivet og bliver klædt på til fremtiden, hvor kompetencer som mod, selvtillid og det at kunne mestre noget er helt afgørende. Virksomhederne møder de børn og unge, som måske bliver deres fremtidige ansatte. Gennem samarbejdet med eleverne oplever de friske nye øjne på virksomheden og dens produkter. ( Viborg Kommune – ”Skolen på job”) (Kilde: skolen/Skolen-paa-job) skolen/Skolen-paa-job

Skolen >< virksomheder Lyst til at lære og prøve kræfter med ”rigtige problemer” Den pædagogiske forskning viser, at vi med fordel kan åbne skolen og inddrage det lokale liv i dannelsen af eleverne. I lokalsamfundet kan virksomhederne være med til at stille opgaver til eleverne, som kan give dem mulighed for at bruge de faglige kvalifikationer de tilegner sig i skolen på virksomhedens problemstillinger. Målet er, at eleverne ved at skulle løse ”rigtige problemer” får mod og tillid til egne evner og oplever ny lyst til skolearbejdet. Nye øjne på virksomhedernes produkter Virksomhederne få gennem samarbejdet med eleverne mulighed for at møde morgendagens medarbejdere og samfundsborgere. Samtidig får virksomhederne nye øjne på produktion og produkter, som kan være af værdi for virksomheder (”Skolen på job” – Viborg Kommune)

PLC – Pædagogisk Læringscenter Fra skolebibliotek til Pædagogisk Læringscenter Vejledere: Naturfagsvejleder IT-vejleder Matematik-vejleder Læse-vejleder Design-vejleder LEAN-vejleder Bakkeskolens PLC skal facilitere indsatsen ”den åbne skole”

Bekendtgørelse Undervisningsministeriet udgav i august 2014 Bekendtgørelse om folkeskolens Pædagogiske Læringscentre (PLC’erne) Indeholder: Formål Opgaver

Formål § 1. Læringscentret skal fremme elevernes læring og trivsel i en motiverende og varieret skoledag ved at udvikle og understøtte læringsrelaterede aktiviteter for eleverne samt inspirere og understøtte det undervisende personales fokus på læreprocesser og læringsresultater.

Formål Stk. 2. Det Pædagogiske Læringscenter skal herunder medvirke til at 1) understøtte skoleudviklingsinitiativer i samspil med ledelsen, 2) formidle kulturtilbud til børn og unge, 3) sætte forskningsbaseret viden om læring i spil på skolen og 4) understøtte samarbejdet mellem skolens ressourcepersoner

Opgaver § 2. Følgende opgaver varetages af det Pædagogiske Læringscenter: 1) Skabe overblik over og formidle tilgængelige læringsressourcer. 2) På baggrund af Fælles Mål (fagenes mål) at understøtte det undervisende personales planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og pædagogiske aktiviteter med udgangspunkt i navnlig: a) aktuelle indsatsområder på skolen, b) digitale medier, c) pædagogisk praksis og læring, d) samarbejdet med eksterne parter om læring, udvikling og trivsel og e) nyeste viden om målstyret undervisning, læringsaktiviteter og evaluering.

Opgaver Stk. 2. Inden for lovgivningens bestemmelser, kommunalbestyrelsens mål og rammer og skolebestyrelsens principper træffer skolens leder beslutning om, i hvilket omfang følgende opgaver varetages som en del af læringscentrets opgaver: 1) Understøtte organisering og tilrettelæggelse af en længere og mere varieret skoledag 2) Understøtte samarbejdet med idræts-, kultur- og foreningslivet 3) Koordinere og samle dokumentation om læringsresultater og evaluering

Funktionsbeskrivelse for PLC i Kolding Kommune Fire arbejdsområder: Skoleudvikling Faglig vejledning og evaluering Kulturformidling Back-office (administration)

Program for læringsledelse Mærsk – 4-årigt projekt Fokus på målstyret undervisning ud fra nedenstående model:

Case - Bakkeskolen Fra case-beskrivelsen: ”Skolen er interesseret i at få etableret et mere omfattende samarbejde med det private erhvervsliv. Formålet er at fremme elevernes læring, f.eks. motivere eleverne ved at gøre dem bevidste om, hvad fag som matematik eksempelvis kan anvendes til på arbejdsmarkedet. Forudsætningen for et godt samarbejde er dog, at virksomhederne ligeledes får værdi af samarbejdet.”

Problemstillingen (case) ”Hvordan kan Bakkeskolen etablere et samarbejde med en privat virksomhed, gerne beliggende i nærmiljøet, til fordel for elevernes læring såvel som til fordel for virksomheden?”

Fire indgangsvinkler (case) Hvilke virksomheder, eller typer af virksomheder, kan Bakkeskolen samarbejde med, og hvordan kan begge parter drage fordel af at indgå i et samarbejde? Hvordan kan virksomheden bidrage til elevernes læring, og hvordan kan eleverne bidrage med værdi til virksomheden? Børn må antages at besidde nogle særlige kompetencer, som virksomhederne kan være interesserede i. Hvad er dette for kompetencer, og hvorledes kan disse kompetencer sættes i spil i forhold til virksomhederne? Giv et bud på en implementeringsplan for Bakkeskolen for samarbejdet med private virksomheder – hvordan skal det gennemføres?

Vil du vide mere? Telefon: r/Folkeskolen