Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
God trivsel = God læring
Børn, bevægelse og motivation
Stress og ledelse på sygehuset
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tillid Temadag for AMIR
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Skolebestyrelsen & værdier
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Omgangstone og kollegialitet
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
DPS årsmøde 2013 Om mellemområdet mellem den psykoterapeutiske træning og den øvrige læring i den psykiatriske speciallægeuddannelse Hanne Stubbe Teglbjærg.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Resiliens og træning af robusthed hos læger Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Vejle
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Robusthed. ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for at lære.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Yngre Lægers arbejdsmiljø - det handler om trivsel.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Skal pædagoger være robuste?
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
…………Skal blive så dygtige som de kan
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø?
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Mental sundhed på arbejde
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Tag snakken – bryd vanerne
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger

Program Yngre Lægers fokus - fakta om stress blandt Yngre Læger (kort) - hvorfor robusthedstræning? - hvorfor ”kollektivt” fokus - … og hvordan? Robusthed kan trænes - 5 robusthedsfaktorer

Fakta om læger og stress Godt arbejdsmiljø God ledelse Oplevelse af mening i arbejde Tid til arbejdsopgaverne – oplevelse af kvalitet i arbejdet Belastende arbejdsmiljø Stor arbejdsmængde og tidspres Tidspres – ringe kvalitet i arbejdet Mange forstyrrelser Stress opleves, som den enkeltes eget problem Psykisk arbejdsmiljø – herunder taler man åbent om stress AC undersøgelsen 2015

Stressforbyggelse - få stressen ud af kroppen Personniveau Kende begyndende stress signaler Få stressen ud af kroppen Arbejde på at styrke din robusthed På afdelingen/hospitalsniveau Ærlig snak om stress Tale om belastninger, som kan føre til stress? Hvad kan der handles på? Regulere på dine/jeres jobkrav

Stress – et spørgsmål om balance Udefra kommende krav – fra job eller privat liv Egne forventning – hvad skal jeg kunne håndtere? Når dét vi vil og skal, kræver mere end dét vi har og kan

Hvorfor workshops i robusthed? Fokus på det kollektive Fokus på afdelinger – fælles input, fælles ”sprog” og tilgang Fokus på det forebyggende ”Nødvendigt” grundet stigende produktionspres Robust arbejdspladskultur Erfarings- baseret læring Bedre læringsmiljøer Måske ubekvemt Træning af robusthed Den professionelle rolle

Yngre Lægers hverdag Begejstring Belastning Relationer Mellem begejstring og belastning

Hvordan omtaler vi robusthed? Robusthed er en ressource, der - hjælper os til at håndtere modgang, stress og problemer - styrker vores handlekraft, engagement og kreativitet Robusthed medfører, at vi er bedre til at møde modstand og udfordringer, der i første omgang virker overvældende Robusthed øger evnen til at møde og håndtere udfordringer konstruktivt Robusthed kan trænes – i fællesskab Martin Seligman. Træning af soldater før afgang til Afghanistan

Hvorfor tale om at styrke robustheden? Udefra kommende krav – fra job eller privat liv Egne forventning – hvad skal jeg kunne håndtere?

Robusthed kan trænes Robusthed/livskraft Er en færdighed, der hjælper os med at håndtere udfordringer og svære hændelser Kan understøttes af de relationer vi indgår i

Mening Positive følelser Tænkning og problemløsning Relationer Selv- regulering Styrker Robusthed Fokus på din robusthed Frit efter Eva Hertz kommunikation og

Hvad kan du påvirke? Hvad er et vilkår? Hvad skal du lade ligge? Fokus på indflydelsessfæren ”Jeg bestemmer ikke alt, men jeg fokuserer på det, jeg kan gøre noget ved.” Fokus på interessesfæren ”Det er noget bras, men det er andre, der bestemmer Indflydelses- sfæren Interesse- sfæren Hvad er betydningsfyldt – og hvad kan du/I påvirke:

Tak for i dag Yngre Læger