Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kortfattet præsentation
Advertisements

SMED Single Minute Exchange of Dies
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Et bestillingsarbejde til en ven.. Af Lat.: Communicare (At gøre fælles).
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
MUNDTLIG FREMSTILLING
Tradition og Fornyelse
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Skriftlighed og læring
”Religion er opium til folket”
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Hvem er du i Juleevangeliet?
Vejlederens kommunikation
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Virker vi sammen? - Regionalsamlinger, februar 2011.
Børn og unge med handicap siger deres mening
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
1 Silkeborg Kommunes møder med borgeren – hvad har vi gang i?
Hallo Mirjam Du hast eine wirklich gute Mail geschrieben. Man sagt nicht recept, man sagt ”opskrift”. Ein ”recept” ist für Medizin. ”Desværre har jeg kun.
Tekstkompetence og faglig læsning
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
1.g´ere skal turde bruge sig selv og det tyske sprog - og hinanden
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Niveaudifferentiering i tysk
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
De regelmæssige verber i nutid
Mehrkanaliges Lernen Lernen mit Kopf, Herz und Hand
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Jonas/Jona Herrens ord kom til Jonas, Amittajs søn: »Rejs til den store by Nineve, og råb ud over den, at jeg har opdaget deres ondskab.« Men Jonas.
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Oplæg 5 + opgave 5 Klasse 5 Oplæg 5 + opgave 5 Haben i datid ”havde”
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
Præsentationens transcript:

Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk? Anfang gut Alles gut. Hvorfor tidlig tysk? Hvordan tidlig tysk?

Programm: 15.15-15.30: Kaffee und Kuchen 15.30-17.00: Sprachliche Aktivitäten 17.00-17.15: Pause und Essen 17.15-18.30: Sprachliche Aktivitäten

Marmor, Stein ind Eisen bricht Weine nicht, wenn der Regen fällt, dam dam, dam dam. Es gibt einen, der zu dir hält, dam dam, dam dam. Marmor, Stein und Eisen bricht, aber unsere Liebe nicht. Alles, alles geht vorbei, doch wir sind uns treu. Kann ich einmal nicht bei dir sein, dam dam, dam dam. Denk daran, du bist nicht allein, dam dam, dam dam. Nimm den goldener Ring von mir, dam dam, dam dam. Bist du traurig, dann sagt er dir, dam dam, dam dam.

10 % von dem, was wir lesen 20 % von dem, Was wir hören 30 % von dem, was wir sehen 50 % von dem, was wir hören und sehen 70 % von dem, was man selbst sagt 90 % von dem, was man selbst tut

Fremmedsprog kan læres siddende, men også stående, gående, aktivt handlende og aktivt talende Rime, remse, synge, lege, spille, agere (stimulering af hjernens affektive side) Den positive start trækkes med op i skolesystemet. Bibehold aktiviteter som Storyline, Sketchs, Stationenunterrich osv. Sproglig selvtillid, sprogligt selvværd – også for de elever, der måske ikke har så let ved at gå i skole

Fremmedsprogsforskere: Tidlig beskæftigelse med flere fremmedsprog fremmer børnenes nysgerrighed og kommunikationstrang og stimulerer udviklingen af artikulationsevnen og den generelle evne til at lære

God beherskelse af flere fremmedsprog har en positiv virkning på identitetsdannelsen. Der er altså tale om både dannelse og uddannelse Mere nuanceret Tysklandsbillede Mindst to fremmedsprog i livsbagagen Sprog læres bedst i brug

Musik gør det lettere at tilegne sig sprog Musik gør det lettere at tilegne sig sprog. Musik fremmer kommunikationen (Peter Vuust, hjerneforsker Center for integrativ funktionel neurovidenskab) Når vi bruger sproget aktivt, føler vi, vi bliver bedre til at udtale ordene og sætte ordene sammen til sætninger. Jo mere vi selv siger ordene, jo bedre forstår vi dem. Det styrker selvtilliden at høre sig selv snakke tysk. (Emilie og Maria, 8. klasse, januar 2013) Tysk bør gøres obligatorisk og starte tidligere, så sprog og handling naturligt kædes sammen

Ekspertudtalelser:  „Kommunikativ handlen kan kun udfoldes i undervisningen, når formel korrekthed og form kommer i anden række”. (Citat af Hans Eberhard Piepho, professor i fremmedsprogsdidaktik).

”Den tidlige start med tysk har støttet mig meget til at komme igennem mine læsevanskeligheder i dansk. Mange tyske ord er helt eller næsten som på dansk.” (Citat af Katya, 9. klasse) ”Jeg kan godt lide selv at være aktiv, når jeg lærer sprog. Det er som om, man husker det bedre. Jeg kan stadig huske nogle af de rim og remser, vi havde i 5. klasse.” (Citat af Camilla, 9. klasse)

”Jeg havde hørt fra nogle veninder fra en anden skole, at tysk var svært. Jeg syntes, det var let, da vi startede i 5. klasse, og det synes jeg stadig.”   (Citat af Frederikke 6.a) ”Det er godt at kunne forstå tysk allerede i 5. klasse. Jeg kan bedst lide, når vi laver noget, hvor vi skal bevæge os.” (Citat af Magnus 6.a)

Det er godt at komme tidligt i gang med et andet sprog (Citat af Mathilde 5. a) Det er godt for mig. Vi er altid på skiferie i Østrig. Folk bliver overrasket, når jeg siger, jeg har tysk fra 5. klasse (Citat af Christian 5. a)

Zungenbrecher, rim, remser: (Eksempler)   Wer will Willis wunderbares Weib werden? Wir Wiener Wäscherinnen wollen weiße Wäsche waschen Vier Verfasser vergessen viele Verse Viel Verwirrung verlangt viel von Vati Siebenundsiebzig Bienen zwingen vier Ziegen zum Zoo und fliegen weg Ein Eisbär und eine Eiderente eilen alle beide um ein Eis und ein Ei einzukaufen Blau ist ein Pfau, schwarz eine Katze, braun ein Hase und rot meine Nase

De 7 Udfordringer: Udfordringen at beskrive og placere (Zimmereinrichtung) Udfordringen at identificere (Wer bin ich) Udfordringen at matche (Im KaDeWe, Texte und Bilder) Udfordringen at ordne efter indhold, prioritere (Lieblings- , Mitbringsel Udfordringen at huske (Lesen-Laufen-Schreiben) Udfordringen at sætte i rækkefølge (Lied-Mischung) Udfordringen at gruppere (Grammatik, Wordarten)

Nysgerrighed Målrettethed Samarbejde Fællesskab Selvtillid Varme Nøgleord for en tryg og kvalificeret fremmedsprogsundervisning  Kommunikation Nysgerrighed Målrettethed Samarbejde Fællesskab Selvtillid Varme Tillid Rum

Det enkle/banale har ofte det store i sig Tak for i dag!!!