BUPL’s syn på små og store institutioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD
Set i forældreperspektiv
Alle børn skal være del af fællesskabet
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Velkommen til Temadag for ledere og souschefer
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Forældre fremmer fællesskabet
Forældremøde X årgang.
Hygiejne som strategisk indsats
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Hvad render vi rundt og laver?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Højkvalitetsdagtilbud og den sociale uligheds inkluderende potentiale
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
Mad, Måltider og Pædagogik
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Skoleparathed Sunds skole.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Tidlig indsats over for udsatte børn Handleplaner fra ministerium og kommuner.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Inklusion og Specialviden
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Velkommen til DLOs årlige konference for/om Private daginstitutioner, iår om: ”Samarbejdet med Kommunerne” Den 4. juni 2016 i Mødecenter Odense Daginstitutionernes.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Bornholms Regionskommunes samarbejde med og opgaver i forhold til de mange private daginstitutioner i Kommunen DLO konference 2. juni 2016 Leder af Dagtilbud.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Ledelsens betydning for at lykkes!
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Stort fokus på kvalitet i dagtilbud
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Målformuleringer i et børneperspektiv
Præsentationens transcript:

BUPL’s syn på små og store institutioner Rikke Lauth, Konsulent i BUPL Forbund

? Hvad var spørgsmålet? Større institutioner Færre ledere ! Pædagogisk kvalitet? Børns trivsel, læring og udvikling? Medarbejdernes trivsel og faglighed? Mere styring og kontrol? Økonomi og effektivisering? Faldende børnetal? Kommunalt prestigebyggeri?

Er der evidens? Spørgsmålet er Regeringens og kommunernes krav til institutionerne: vi vil have evidens for at den pædagogiske indsats virker! For børnenes læring og trivsel! For at de bliver skoleparate. Derfor ser vi flere koncepter og mere styring. Vi ser at ‘må’ bliver til ‘skal’ Institutionernes krav til kommunerne: Har I evidens for, at større også er bedre?

Tendensen er tydelig Kommunale sparetrends 2010-2013 82 % har sammenlagt institutioner ledelsesmæssigt 66 % har sammenlagt institutioner bygningsmæssigt Kilde: Deloitte 2015

Færre ledere, souschefer, pædagogisk personale Figuren viser en stort fald i antallet af souschefer/afdelingsleder. Det betyder at lederne har mistet en sparringspartner på mange institutioner. Indeks for ledere og pædagogisk personale følges næsten ad men der er siden 2010 sket en tydelig forskel således at antallet af ledere falder mere end antallet af pædagogisk personale. For fuldstændighedens skyld er antallet af Ledere faldet fra 4.255 til 3.627 svarende til 14,8 % Souschefer/afdelingsledere faldet fra 3.577 til 974 svarende til 72,8 % Pædagogisk personale faldet fra 23.423 til 22.637 svarende til 3,3 % på dagtilbudsområdet. Der er også blevet flere færre institutioner. I 2007 var der 4.650 institutioner og i 2014 3.793 institutioner svarende til et fald på 18,4 %. Men dette billede er ikke dækkende i det der er mange områdeinstitutioner der tæller som en institution men er spredt på flere matrikler. Her spiller definitionen af en institution altså en afgørende rolle. På andre områder fx skoleområdet ses tilsvarende tendens: ”Og så må det stoppe med at nedlægge skolelederstillinger. Der er over de sidste 4 år blevet 15 % færre skoleledere på folkeskolerne – den udvikling SKAL vendes", siger Claus Hjortdal. http://skolelederforeningen.org/nyhed/2064-debatindlaeg-staerk-ledelse-i-en-staerk-skole Note I: Tallene er hentet fra KRL og er derfor uden alle private og (flere) selvejende institutioner. Note II: Pædagogisk uddannede ledere er ledere på lederoverenskomst.

Daginstitutionsleder En leder er en leder, eller? Institutionsleder Daginstitutionsleder Leder = ansat på lederoverenskomst Pædagogisk leder Områdeleder Klyngeleder Afdelingsleder

BUPL’s syn på ledelsesspænd Ledelsesspændet har en grænse Der er behov for faglig ledelse tæt på medarbejderne Lederne skal have pædagog- og ledelsesfaglig viden Der bliver færre ledere, men ikke mindre ledelsesarbejde Kommunerne skal udvikle institutionsledelsen ikke afvikle lederne

En institution er en institution, eller? En eller flere matrikler? Lille eller stor?

Daginstitutioner i historisk lys Pædagog læser højt i 1970’erne. Kilde: BUPL’s arkiv

Institutionsbegrebet før og nu Anno 1828 »Et Tilflugtssted, hvor Forældre af den arbejdende Klasse kunne, mens de var på Arbejde, henbringe deres Børn og vide dem sikre under Opsyn.« Kilde: Pædagogprofessionens historie og aktualitet, 2015 Anno 2015 ”Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring” Kilde: Dagtilbudsloven §7 Udviklingen

Udviklingen Se mere på www.pædagoghistorie.dk Fra Til Børneasyler Daginstitutioner Privat Offentligt (til privat igen?) Frivillig velgørenhed Professionelt uddannede For de få værdigt trængende og de velstillede For de mange (også de socialt udsatte?) Opbevaring Udvikling og læring Det startede med asyler i 1828, derpå frøbelsk børnehave i 1871 Omkring 1900 var der 130 asyler Folkedaginstitutioner i første 20 år af 1900-tallet oprettet af arbejderbevægelse og kristne (statslig tilskud) Første uddannelser for børnehavelærere 1920’erne: udviklingspsykologien kom med Maria Montessori. Derpå reformpædagogikken 1930’erne: Børnehaver er veletablerede og vuggestuer og fritidshjem vinder frem 1940’erne: fire uddannelser til børnehavelærer 1950’erne: mere professionalisering. Mere fokus på udvikling gennem bevægelse, kreativitet, rytmik 1960’erne: Tilbud til alle børn. Antiautoritær pædagogik. Første statslige pædagoguddannelse i 1969. Pædagog=titel 1970’erne: Marxistisk pædagogik. Kvindefrigørelse. BUPL etableres 1980’erne: Protester over nedskæringer og overbelægning. 4772 institutioner i 1982. SFO’er opstår 1990’erne: Pasningsgaranti = vækst i institutioner. Børnerettigheder. Formålsparagraf i 1998. Kompetente børn/mange intelligenser. Tredelt uddannelse nedlægges 2000’erne: Læreplaner indføres. Formålsparagraf om at forebygge negativ social arv og eksklusion. 500+250 mio på finanslov. Ny uddannelse

BUPL’s syn på små og store … er mere nuanceret … er også skeptisk … er løsningsorienteret MEN: Vi har fortsat ikke en politik imod store institutioner Er nuanceret: Hvad styrer man på: struktur eller pædagogik? Vigtigheden af nærvær med børnene, af at kunne afvige planen, følge børnenes spor, arbejde med læreplaner i børnenes egenaktiviteter, ikke afkrydsningsskemaer Vigtigheden af fordybelse i leg – både for børn og voksne Tydelig struktur er ikke det samme som høj kvalitet Særligt fokus på børn med særlige behov – og behov for rum til små grupper Behovet for at kunne etablere ‘det lille i det store’ Betydning af faglig sparring – og tæt kendskab til forældre Den pædagogfaglige ledelse og tid til børnesnakke er vigtig: ledelse tæt på – og på OK-vilkår Betydningen af at styre på visioner: transformationsledelse Er mere skeptisk: Styrer kommuner ud fra viden om hvad der virker, eller var de positive formuleringer om bedre faglige miljøer et dække for en besparelse? Har pædagoger gode nok betingelser for det pædagogiske arbejde? Faglig sparring. Ledelsesmæssig feedback. Tid til pædagogisk nærvær. Er der potentiale i de store institutioner? Er på vagt overfor for store og for spredte enheder, og de ledelsesbetingelser det giver Er mere løsningsorienteret: Vi har fået et dialogværktøj, og vi vil netop dialogen. Vi kan sætte ord på, hvor skoen trykker, og hvor der er behov for en særlig opmærksomhed på at sikre gode rammer og vilkår for børn, forældre og pædagoger Kommunerne er ikke onde. De er pressede, men det dur ikke at sende regningen videre til børnene

BUPL anbefaler: investér i børnene – det betaler sig Kilde: Nobelprismodtager James Heckman

Lad os fokusere på kvaliteten Børn der har gået i højkvalitetsinstitutioner: begår mindre kriminalitet får højere intelligens klarer sig bedre i skolen får mere selvtillid i højere grad kommer i uddannelse får større erhvervsdeltagelse får højere indtægt har mindre tilbøjelighed til offentlig forsørgelse Kilde: SFI 2014

Hvad karakteriserer højkvalitetsinstitutioner? Normeringer og uddannelse har betydning gode normeringer gør det pædagogiske arbejde mere stimulerende og mindre passivt overvågende mindre børnegrupper ledet af uddannede pædagoger skaber bedre inklusion god normering giver lavere sygefravær erfaring (som fx pædagogmedhjælper) kan ikke erstatte betydningen af pædagoguddannelse uddannet personale har bedre interaktion med børnene og stimulerer læringsmiljøer videreuddannelse har positiv effekt på børns sociale, følelsesmæssige og kognitive udvikling Kilde: SFI 2014

Hvad kan DLO gøre? højner kvaliteten af den pædagogiske indsats Kræv evidens for at store institutioner og større ledelsesspænd: højner kvaliteten af den pædagogiske indsats fremmer børns trivsel, læring og udvikling giver mindre administration nedbringer sygefravær og stress sikrer faglig ledelse tæt på øger medarbejdertilfredshed og forældretilfredshed skaber bedre betingelser for pædagogisk arbejde resulterer i flere uddannede og efteruddannede fremmer nærværende voksne og gode normeringer er en reel effektivisering, ikke blot en besparelse