Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Situationelle Metoder til Digitale Studier
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Innovation og iværksætteri
Grammatik hvorfor og hvordan?
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Skriftlighed og læring
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Karl Henrik Flyums model
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Folkeskolereformen på vores skole
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Eksamen.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Større Skriftlig opgave
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Digital skriftlig- og mundtlighed
Når børn skriver sig til læsning
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Lav en fugle-folde-bog
Introduktion til geologi på Hf
Introduktion til geologi på Hf
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Naturvidenskabelig metode
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lærerkursus CFU v/ Anette Vestergaard Nielsen
Prøven i Natur/teknologi
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen

Eftermiddagens indhold 7/4 kl – På kursets 2. dag prøver deltagerne en række af praktiske øvelser, der kan bruges i sprogbaseret læring. Med udgangspunkt i øvelserne arbejder deltagerne med forberedelse af egen undervisning. MEDBRING derfor en fagtekst, der kan danne grundlag for arbejdet i undervisningen. Deltagerne skal mellem kursusgang 2 og 3 frembringe tekster eleverne har skrevet.

Læringsmål Deltagerne kan argumentere for jordens klimaændringer i forhold til jordens geologi. Deltagerne kan formulere og udvikle aktiviteter ift en sprogbaseret læring Undersøgelsesspørgsmål Hvad er årsagerne til Jordens klimaændringer?

Lav mindmap Hvad er årsagerne til klimaændring på jorden?

Jordens rotation om solen

Hvem, hvad og hvordan Hvem eller hvad var med i filmen ? – Deltagere Hvad gjorde de? – Processer Under hvilke omstændigheder (hvor, hvornår, hvordan, med hvem og hvorfor) gjorde de det ? – Omstændigheder Formuler sætninger – klip ud og del. 2 i hver gruppe

Tegn tegningen Tag stikket ud nu! 3-4 i hver gruppe

Solen Jupiter Jorden Månen En skal ud! Diskuter og bliv enige 3-4 i hver gruppe.

Læs Side 118 Jordbanens form Side 119 Figur 3

Arbejd med egen tekst. Hvad skal inspirere eleverne? Find en tegning, der illustrerer emnet. Planlæg aktiviteten: Tegn tegningen Formuler aktiviteten: En skal ud Læse, arbejds med egen tekst og pause til 14.22

Hvad viser grafen? Diskuter 2 i hver gruppe

Oxygen Ozon Metan Kuldioxid En skal ud!

Læs Side 111 Drivhuseffekten og menneskabte ændringer.

Arbejd med egen tekst Find en graf, der illustrerer emnet. Design øvelsen: Hvad viser grafen?

Hvad betyder ordet? - Nominalisering Omskriv ordet til sætning: Deltager, proces og omstændighed OrdBetydning Subduktion Vulkanisme Forvitring Havbundsspredning Brug evt. nettet 3-4 i hver gruppe

Læs Fra side 112 Pladetektonikkens indflydelse på klimaet

Sig ordet! Sæt op!

Sig ordet! Pladetektonik Jorden Vulkaner Jordskælv Flytte Bevæge

Sig ordet! Antarktisk Syd Koldt Pol Hav is

Sig ordet! Istidsperiode Kulde År Længde Iskappe Tegnefilm

Sig ordet! Solens indstråling Stjerne Energi Skinne Ramme Jorden

Læs Side 116 Kontinenternes bevægelser og klodens istider

Arbejd med egen tekst Find normaliseringer i teksten. Formuler aktiviteten: Hvad betyder ordet? Find de vigtigste ord i teksten, brug evt. R2L. Formuler aktiviteten: Sig ordet

Hvad betyder ordet? - Passivform Omskriv fra passiv-form til aktiv-form. Tekst: side 122 Havcirkulation – havets klimapumpe optages dannes opvarmes kompenseres mødes 2 i hver gruppe

Skriv en teksk med thema/rhema progression Havcirkulation Hvad sker? Thema: Indledningen på en sætning. Kan være gentagelse fra tidligere sætning. Rhema: Den del af sætningen hvor thema udvikles. Ofte den nye information. Fx Pigen hed Katja. Katja havde gule støvler på. De gule støvler var købt i Magasin. I Magasin kan du købe nyeste mode. Moden skifter ofte.

Skriv kort Skriv i tre minutter noget af det du kan huske fra det vi har læst. Omskriv til 5 linjer Omskriv til én sætning Find sammen i grupper på 3-4 i forhold til, hvem der har skrevet hvad.

Skriv Skriv en tekst, der argumenterer for jordens klimaændringer. Uddyb en årsag og nævn andre. Teksten incl. illustrationer må maks. fylde 2 A4 sider. Præsenter jeres tekst. Vurderingskrav 1 - 5Kommentar Omdan brødtekst til diagram Fold nomaliseringer ud Tydelig thema/rhema progression Tydelig opremsning af årsager til klimaændringer

Indhold næste gang 21/4 kl – På kurset 3. dag arbejder deltagerne med analyseredskaber, der kan være med til at udvikle elevernes skriftsprogskompetencer, samt udvikler ideer til det fortsatte arbejdet inden for feltet. Alle deltagere medbringer elevtekster på flere niveauer.

Tak for i dag!