Click to edit Master title style Anne Bøgh Fangel Alexandra Instituttet Lars Holm Svendsen Ib Mathiesen CSU Slagelse Historier fra Projekt Mobillæsning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Børn og sorg - og sprældøde døde
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Kommunikation / it.
Dansk 1. klasse.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Procesværktøjer.
Ved Jannie Asklund Mobil:
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Børn og unge med handicap siger deres mening
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Præsentationens transcript:

Click to edit Master title style Anne Bøgh Fangel Alexandra Instituttet Lars Holm Svendsen Ib Mathiesen CSU Slagelse Historier fra Projekt Mobillæsning

Click to edit Master title style EU – Socialfond projekt 6 partnere 65 deltagere med læsevanskeligheder –50 på CSU –5 på Synscenter Refsnæs –10 på Slagelse Sprogcenter Varighed: 2 år Budget: 4,9 mio. Kr. Hvad er Mobillæsning? June 23, 2009Page 2

Click to edit Master title style Projektets formål er at afprøve og dokumentere med hvilken effekt mobiltelefoner vil kunne anvendes til at understøtte læsning hos personer med oplevede læsevanskeligheder. Formål June 23, 2009Page 3

Click to edit Master title style Succeskriterier Øget mulighed for at fungere på arbejdsmarkedet Større selvstændighed og selvtillid i forbindelse med jobs, der kræver læsefærdigheder Øget forståelse af det danske sprog samt integration

Click to edit Master title style Redskab til at vurdere effekt –Hvad virker, for hvem, hvordan og under hvilke omstændigheder? Redskab til projektstyring, refleksion og erfaringsopsamling Redskab til at skabe forandring Hvad skal evalueringen? NulpunktsmålingEffektmåling Erfaringer Justering Erfaringer Justering Ændret praksis Ideer

Click to edit Master title style Hvilken rolle har vi? Deltagernes brug Projekt aktiviteter

Click to edit Master title style Fokusgruppeinterview Med deltagerne 0-punktsmåling June 23, 2009Page 7

Click to edit Master title style Hvad gjorde vi? Historiefortælling Indblik i deltagernes udfordringer -Hvilke situationer? -Hvad de gør idag? -Hvilke konsekvenser har det?

Click to edit Master title style Hvad oplevede vi? Stor lyst og engagement Mange forventninger Fulde af håb Åbne Delte erfaringer

Click to edit Master title style Historierne Jeg vil gerne følge med, Mange gange, når ting bliver udliciteret, står det i avisen. Det er svært. Nogen siger, hvorfor har du ikke budt? Jeg vidste det ikke, har ikke læst det. Jeg deltager i meget, er med i en forening, men alt står i avisen, så jeg går glip af mange arrangementer. En gang om ugen tager jeg så gerne hjem til min mor, så kigger hun på brevene. Jeg fik fra 3. klasse at vide, at jeg var dum. Hver gang jeg kommer til at snakke om det, så kommer jeg til at vræle over det. Det er der med at man er ordblind. Det har jeg lukket inde i mig selv. Jeg siger det ikke til så mange.

Click to edit Master title style Analysen Lone skal læse lektier med sine børn. Når hendes datter på 12 spørger om hjælp, løber Lone ovenpå og spørger sin datter på 18 år, og får at vide hvordan det er. Men så ender den lille alligevel oppe ved den store. Det er børnene der hjælper mig. Det skulle gerne være omvendt. Det er irriterende. Situation Resultat Handling

Click to edit Master title style Resultatbilledet

Click to edit Master title style Resultatbilledet

Click to edit Master title style Kort opsummering af resultater Det handler ikke kun om læsevanskeligheder Klar forskel på ude og hjemme Det handler om tryghed Det kræver mod Hjemme Ude Lav grad af Tryghed Tillid Risikovillighed Høj grad af Tryghed Tillid Risikovillighed

Click to edit Master title style Tekniske løsninger Capture Talk (Windows) K/ Knfb-Reader (Symbian) Prizmo /IOS) Skan Read Mobile (Android)

Click to edit Master title style Beyo (Symbian) K/ Knfb-Reader (Symbian) Prizmo /IOS) Skan Read Mobile (Android)

Click to edit Master title style Beyo (Symbian) K/ Knfb-Reader (Symbian) Prizmo /IOS) Skan Read Mobile (Android) Mobile112 lite (Android)

Click to edit Master title style Ud fra de informationer hver enkelt har givet os fordeles telefonerne.

Click to edit Master title style Hvad kan telefonerne og hvad kan de ikke!! Det vi ikke fandt ud af findes i den virkelige virkelighed. Opdatering

Click to edit Master title style 50 deltagere Tre forskellige telefoner: Nokia Samsung Iphone Hver deltager låner telefonen i projektet = FÅR telefonen når projektet slutter Brug telefonen ca. 2½ time om ugen Send to billeder om ugen Timeseddel Præsentation af projektet

Click to edit Master title style En timeseddel skal udfyldes hver måned Man skriver hver gang man bruger telefonen Husk underskrift og dato Hvorfor: Dokumentation på aktiv deltagelse Timeseddel

Click to edit Master title style June 23, 2009Page 22

Click to edit Master title style Udfordringer Deltagerne: – De fleste deltagere er svært ordblinde – uvante med mobil-telefoner generelt set – For høje forventninger til udstyret – ubehag ved administrativ kontrol

Click to edit Master title style Udfordringer Det administrative: – Stramt styret med høj grad af formalia: Timesedler, underskrifter, datoangivelser, lønsedler (E-Boks) – Projektformen ikke gearet til folk med læse-stave vanskeligheder?

Click to edit Master title style Udfordringer Det administrative: – Stramt styret med høj grad af formalia: Timesedler, underskrifter, datoangivelser, lønsedler (E-Boks) – Projektformen ikke gearet til folk med læse-stave vanskeligheder?

Click to edit Master title style Foreløbige resultater Iphone: – Stor tilfredshed generelt med telefonen – Svært at tage ordentlige billeder af tekster med: – neonfarvede baggrunde – tekster der hænger lodret – Genskær fra tekster med glasramme ”Øvelse gør mester” = stigende tilfredshed med billed/oplæsning gennem projektet

Click to edit Master title style Foreløbige resultater Samsung: – Delvis stor tilfredshed generelt med telefonen – Generel utilfredshed med SkanRead Mobile: – lang tid om at starte op – kan ikke få netforbindelse – meget følsom for farvede baggrunde Opdateringer til Android er en udfordring… Nye apps til telefonen er en succés…

Click to edit Master title style Foreløbige resultater Nokia: – Tilfredshed med telefonen – Deltagerne synes det fungerer - dog: – deltagergruppen er en den svageste gruppe i projektet: Brokker sig ikke – mange med Nokia er stoppet undervejs – store vanskeligheder med at opfylde de administrative forpligtigelser

Click to edit Master title style Nye tiltag På baggrund af erfaringer fra projektet har vi valgt: – At gå fra instruktion / erfaringsudveksling i samlet flok til Instruktion / erfaringsudveksling i mindre grupper Investere i nye apps til brugerne (Android) Formål: Holde fast i brugerne vha. de mindre grupper (nemmere at håndtere løn- og timesedler, samle op på tekniske udfordringer) Grupperne er løbende turnus-ordninger med indkald ca. hver 8 uge.

Click to edit Master title style Midtvjesevaluering June 23, 2009Page 30 Forløbige resultater

Click to edit Master title style Interviews og fokusgrupper med deltagere Hvad gjorde vi? June 23, 2009Page 31

Click to edit Master title style Situationer i hverrdagen

Click to edit Master title style Deltagertyper Har ikke fundet meningen Vil gerne, men kan ikke Vil gerne og gør

Click to edit Master title style X Tekniske udfordringerPersonlige ressourcer Drive - Vane

Click to edit Master title style Har ikke fundet meningen Jeg bruger mest telefonen derhjemme til at ringe op. Jeg får min far til at læse op. Lige da jeg fik den, var det moderne og læse avisen, men jeg gør det ikke mere. Det var noget pladder, den fortalte mig – Den læste kun det halve op og så kom der ikke noget. Jeg bliver hurtig sur, når det ikke virker, som jeg vil.

Click to edit Master title style Vil gerne, men kan ikke Det er rart af at have værktøjet ved hånden. Jeg har været i nogle situationer hvor jeg har tænkt at der skulle jeg have brugt den noget mere. Men det er nemmere at spørge. Meget af tiden handler det om at bryde de gamle vaner og tage den i brug. Det er det der er svært. Jeg syes det ligger for meget i vanen. Det går for langsomt lige nu. Det ville være anderledes hvis man kunne gøre det hurtigere. Man har ikke tålmodigheden til at vente. Det er også sjovt at undvære den for så finder man ud af hvor afhængig man er den. Det er jo bare en telefon, men man bliver temmelig glad for den. Det er rart af at have værktøjet ved hånden. Jeg har været i nogle situationer hvor jeg har tænkt at der skulle jeg have brugt den noget mere. Men det er nemmere at spørge. Meget af tiden handler det om at bryde de gamle vaner og tage den i brug. Det er det der er svært. Jeg syes det ligger for meget i vanen. Det går for langsomt lige nu. Det ville være anderledes hvis man kunne gøre det hurtigere. Man har ikke tålmodigheden til at vente. Det er også sjovt at undvære den for så finder man ud af hvor afhængig man er den. Det er jo bare en telefon, men man bliver temmelig glad for den.

Click to edit Master title style Vil gerne, og gør Før smed jeg bare brevene væk. Jeg gad ikke at læse dem. Så kom der en rykker. Det har kostet mange penge. Måske var det også dovenskab. Jeg kunne jo bare gå i gang med at stave mig igennem. Nu åbner jeg mine breve. Før var de kun interessante hvis der var et girokort med.

Click to edit Master title style Vil gerne, og gør Jeg bruger den meget til at læse. Jeg køber et blad om foto en gang om måneden. Så får jeg læst det hele igennem. Det at forstå det hele. Der er det godt. Før sprang jeg måske lidt over. Der kunne være et enkelt ord der drillede. Det vil jeg vide. Nu elsker jeg jo viden. Jeg er jo nok det bedste offer.

Click to edit Master title style Vil gerne, og gør Jeg en app til min bank, så jeg åbner aldrig computeren mere. Det er smart. Hvis jeg har glemt at betale noget, har fået en rykker. Så kan jeg hurtigt betale den- også når jeg er på arbejde. App’en er så enkel. Jeg går bare ind. Jeg har slet ikke behov for at noget skal læses op. Har brugt det med at få læst sms beskederne op. Folk ved at jeg ikke kan skrive. Men nu kan jeg indtale en besked. Min svigermor kiggede noget da jeg skrev en lang besked og skrev tilbage har du fået hjælp, men jeg havde indtalt beskeden.

Click to edit Master title style Vil gerne, og gør Det har betydet meget at have telefonen. Jeg er blevet bedre til at huske møder og komme afsted. Jeg bruger kalender. Og så vækkeuret. Når jeg skal læse godnathistorie, så går jeg bare ind på min iPad og downloader den grimme ælling, så sidder jeg med min datter og så hører vi dem sammen. Det er fedt, så kan man koncentrere sig om at putte og behøver ikke at bruge al sin energi på at skulle læse.

Click to edit Master title style Læse Skrive/indtale Fungere i samfundet

Click to edit Master title style Muligheder for stimulering Tekniske udfordringer Se/opdage mulighederne Vane- ændringer Drive Stor mulighed Ringe mulighed