Livet som kristen – i ægteskab og som single Skovgården Bibelcamping 2. august 2014 Børge Haahr Andersen Gift på 35. år Far til fire voksne børn Forfatter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nadverens indhold og betydning
Advertisements

Filipperbrevshymnen.
”Du må ikke bryde et ægteskab!”
”Åndelige discipliner for disciple”!
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Mat.5:1-2 Jesus klatrede op på et bjerg..
Nøgler til menighedens vækst
Hvad siger bibelen som socialt evangelisk arbejde? John Lorenzen Præst i Saralystkirken.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Å.
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Bjergprædikenen – kongens frihedsbrev til dig
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
Det gamle og det nye menneske. Ef 4, v17 Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, v18 formørkede.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
Livets Ord Juni 2011 ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode,
En menighed, der søger enhed
At vente på Guds time.
Vokse gennem venskab!.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Du behøver ikke at vente på et smil for at smile tilbage...
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Guds glæde gennem generøsitet
Lede til Jesus – leve i Ham
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Livets Ord November 2015 ‘At de alle må være ét’ (Joh 17, 21). Kommentar af P. Fabio Ciardi OMI.
Hvad vil Gud med mig – og hvad vil jeg? Hvordan leder Gud mig?
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11.. Lukas 11:1-4 Og det skete, da han var et sted og bad, at en af disciplene sagde til ham, da han holdt op med at bede:
Bed for forfulgte kristne i Iran 74.2 mio. indbyggere 96% muslimer 2,6% zoroastere 0,35% kristne ca ca kristne ca af de ca.
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11. Del 2. ”Fader vor” Bønnens struktur -Nærvær -Tilbedelse -Guddommelig retning -Fysiske -Moralske -Åndelige Begynd med.
Komme dit rige iblandt os
Nadver 1, S1 Indbydelse: Lad os rejse os og modtage indbydelsen til Herrens nadver. Menigheden rejser sig Jesus sagde: ”Jeg er livets brød. Den, der kommer.
Jesus Kristus indvarsler Guds rige her i verden
Det sårbare fællesskab
Kristen identitet i arbejdslivet
Paulus’ Brev til Efeserne Evangeliet om Kristi ubegribelige rigdom
Livets Ord Oktober 2017.
Endnu et år oprinder velsignet nyt for mig! O, Jesus, lad det blive
Livets Ord December 2017.
Livets Ord April 2018.
Du behøver ikke at vente på et smil for at smile tilbage...
Livets Ord August 2018 “Med evig kærlighed har jeg elsket dig, derfor bevarer jeg min troskab mod dig” (Jer 31, 3)
Guds arvinger og Kristi medarvinger
Menigheden - privilegier og ansvar
Livets Ord August 2019.
Præsentationens transcript:

Livet som kristen – i ægteskab og som single Skovgården Bibelcamping 2. august 2014 Børge Haahr Andersen Gift på 35. år Far til fire voksne børn Forfatter til bogen ”Ægte (Fælles)skab og kapitel i bogen: Evangeliet i livets overgange. Sammen med min hustru instruktør i ægteskabskurset ”PREP”.

Det er ikke godt – nøgleord fra 1. Mos 1- 2 En hjælper, der svarer til ham: Ezar Kænogdæ Samhørighed, tiltrækning, forskellighed. Mand og kvinde skabt i Guds billede med kønsforskelligheden som en del af Gudsbilledet Ægteskabet som Guds fremadrettede vilje med de to køn: Forlade Binde sig til Blive et kød

Ægteskabet i syndefaldets verden Herske i stedet for tjene, begære/misunde i stedet for selvhengivelse Bibelen er fuld af eksempler på problematiske ægteskaber Det 6. og 10. bud som bekræftelse på Guds vedblivende vilje Visdomslitteraturen med dets advarende og positive eksempler Jesus som bekræfter Guds oprindelige vilje og stadfæster ægteskabet Paulus, som i 1. Kor 7, Ef 5 m.fl. underviser om det kristne ægteskab som det sted, hvor vi skal virkeliggøre Guds vilje Ægteskabet, en model på det inderste i Guds væsen

Ægteskabet – en truet art i vores kultur Det romantiske syn på ægteskabet Ægteskabet som en kontrakt, der skal hjælpe til selvrealisering Indvandrere: Arrangerede ægteskaber, ægteskabet som en garant for slægtens videreførelse, en arbejdskontrakt o.lig. Kønsidentiteten – en social konstruktion Den seksuelle frigørelse Fokus på arbejdskarriere og materielle mål

Udfordringer til det kristne ægteskab Skilsmisserne i de kristne familier Utroskab eller seksuel afhængighed i det skjulte De dårlige ægteskaber, hvor facaden er i orden Kulturens krav til selvrealisering gennem arbejdsliv og karriere. Eller selvrealisering gennem fritidsaktiviteter og livslang læring Prioriteringen af de kristne aktiviteter på bekostning af de familiære Tavshed og uvillighed til at søge hjælp med ægteskabelige problemer

At etablere en modkultur: At elske den, man elsker At elske er at sætte den anden i centrum og få den anden til at trives At elske er at handle, at ofre, at give afkald, at tjene, at hengive sig At elske er dagligt at forny kærligheden gennem anerkendende ord, tid, gaver, tjeneste, berøring At elske er at sætte ægtefællen på førstepladsen frem for forældre, børn, arbejde, venner At elske er at være tålmodighed, barmhjertig, tilgivende, god, ydmyg At elske sin ægtefælle er at elske sin fjende eller den fremmede (på trods af kriser og fejl og ændringer)

Du skal elske med din krop Du skal elske sensuelt og seksuelt ”Drik vand af din egen cisterne” og ”unddrag jer ikke hinanden” Sex er: Et redskab for en guddommelig skaberakt – børn Et fællesskabsmarkering, der skaber og bekræfter enheden Den dybeste totalkommunikation, der findes - ”at kende” En pagtsfornyelse (Tim Keller)

Kønsforskelligheden – en velsignelse og en ressource Ifølge Bibelen har manden en lederfunktion og et særligt ansvar. Han skal forvalte dette ansvar med Jesu tjeneste som forbillede Ifølge Bibelen skal kvinden indordne sig under mandens gudgivne ansvar og udfylde sin opgave som hans ezar kenogdæ. En erfaringsbaseret parallel: John Gray: Manden skal fastholde og vedkende sig sine maskuline egenskaber, og kvinden skal fastholde og vedkende sig sine kvindelige egenskaber.

Ægteskab og forældreskab Ligesom ægteskabet er et afbillede/en kopi af relationen mellem faderen og sønnen, er forældreskabet et afbillede af relationen mellem faderen og sønnen. Gud er i Bibelen menneskehedens far, ikke blot i betydning skaber, men i betydningen ”far”, eller ”abba” Gud beskrives i Bibelen ikke som mor, men Gud beskrives med moderlige egenskaber, jf ordet ”barmhjertig” og Es 49,15

Forældreskab i bibelsk perspektiv Børn, en gave og en skaberakt med to forældre som redskab Børn – en del af Guds kald og opgave fra skabelsen Både GT og NT understreger barnets selvstændige værdi som bærer af Guds billede, som de, der har brug for Guds rige og som fuldværdige medlemmer af menigheden Målet med at være forældre: At vores børn skal lære at kalde Gud ”Abba” At de skal vide sig elsket af deres forældre Lydighed mod forældre og andre repræsentanter for Guds ordninger

Særlige udfordringer til den kristne familie Det bedste, du kan gøre for dine børn, er at være god ved dine børns mor/far At være mor og far er et kald og en gudstjeneste At prioritere de nære relationer frem for arbejdsliv og karriere At elske, kende, tjene, feste Afslutning: At tro på Guds ords magt og bønnens magt midt i vores skrøbelighed

At være single i bibelsk perspektiv Mennesket er skabt til ægteskab og forældreskab At være ugift, enke/enkemand, barnløs, forældreløs hører syndefaldets verden til I den gamle pagt skildres det udelukkende som en del af syndefaldets vilkår og smerte at være ugift Kaldet til ægteskab og forældreskab er betonet – det er gennem slægtens mangfoldiggørelse, at Gud vil sende Messias

At være single i den nye pagt Jesus og Paulus var single Paulus anbefaler og hylder ægteskabet som det normale Han hylder ægteskabet og single stand som to måder, man kan leve under Guds nåde og velsignelse. Dermed bryder han med sin jødiske fortid. Den, som er single, kan prioritere ekstra resurser på andre fællesskaber, nære venskaber og menighedens fællesskab

Sjælesørgeriske råd At vedkende sig smerten ved at leve med uopfyldte behov At sondre mellem at være single og at være ensom ved at prioritere nære venskaber At udnytte sin stand til at tjene Gud og tjene menigheden med de særlige muligheder, det giver At modtage sin livsvilkår med dets glæde og smerte af Guds hånd At være åben over for, hvad Gud kan give i morgen