Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Forskning, formidling og andre færdigheder
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Helhedssyn i socialt arbejde
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Nicolai Moltke-Leth.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
7. Nationale Kongres Foreningen for palliativ indsats 21. Juni 2013
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Forretning og Ledelse lektion 7
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
NOEA/Aalborg Universitet
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Sociologi – Individ og samfund
Kultur- og branchestudier
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Relationer – børn og voksne
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Mindfulness og mental sundhed
Hvad er forandring?.
Teori, metodologi og metode
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
VISL – begrænsninger og styrker
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
©2012 Experian Limited. All rights reserved. Experian and the marks used herein are service marks or registered trademarks of Experian Limited. Other products.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Humanistisk videnskabsteori
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Hvad er forløbsanalyse?
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Sundheds- og sygdomssociologi
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Den naturvidenskabelige metode
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Det handler om eleverne
Ledelse i synet af de unge
Præsentationens transcript:

Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere 2. semester Sociologi 2. Februar 2010 V/ Lars Skov Henriksen

Hvad er sociologi? Nogle udvalgte definitioner: “Sociology may be defined as the scientific study of social behaviour. […] Social behaviour is behaviour to which subjective meaning is assigned by the actor or actors and that takes account of the behaviour of others” (Nisbet & Perrin: The Social Bond, 1977:3) “Sociology is the scientific study of society, of the ways in which society is organized and operates, and of the factors contributing to both societal stability and social change” (Neubeck & Glasberg: Sociology. Diversity, Conflict and Change, 2005:3)

- ”Sociologi, læren om samfundet eller ’det sociale’, hvor studieobjektet spænder fra mikroprocesser, som en hilsen mellem to mennesker, der mødes på gaden, til makroprocesser som globale strukturer og processer. Tyngdepunktet ligger imidlertid traditionelt på ”mellemstore” mesofænomener som institutioner, organisationer og forskellige typer af kollektiv handlen” (Leksikon i sociologi, 1998:245) - ”Sociology is the scientific study of interactions and relations among human beings” (McIntyre: The Practical Sceptic, 2006:3)

Sociologiens genstandsfelt Social handling (social behaviour) Det sociale Socialt liv Samfund Interaktion Sociale relationer

Det sociales byggesten Social handling er: rettet mod andres tidligere handlinger eller fremtidige forventninger om bestemte handlinger. Der er altså tale om inter-aktion tilskrevet mening karakteriseret ved gensidig afhængighed

Sociologi som disciplin Sociologi er en videnskab om det sociale (ikke ”det naturlige”) Forklare sociale fænomener Forstå sociale fænomener Sociologi er en generel videnskab. Sociologien vil gerne generalisere til ”klasser af fænomener” eller ”generelle principper”. Sociologi er en nomotetisk (og ikke en ideografisk) videnskab Sociologi er i udgangspunktet en empirisk videnskab – ikke en normativ videnskab.

Beskrive, forklare, forstå! At bedrive sociologi drejer sig om at beskrive sociale og samfundsmæssige fænomener – ligestilling, selvmord, familieliv, solidaritet, turisme, kirkegang, kriminalitet osv. osv. – med henblik på at forklare og forstå sådanne fænomener Sociologiske analyser kan (i nogle tilfælde) bidrage til forandring

Sociologi og ”common sense” Sociologien beskæftiger sig med menneskers daglige liv. Men den adskiller sig alligevel fra dagliglivets ”common sense” betragtninger på (mindst) fire måder:

Fortsat … Den enkeltes erfaring er begrænset til dennes livsverden. Et sociologisk blik kan udvide denne horisont og inddrage sammenlignelige erfaringer (komparativt materiale i såvel tid som rum) Sociologien gør op med forestillingen om, at alting sker som resultat af individuelle intentionelle handlinger. Sociologien ser enkelthandlinger som vævet ind i et net af gensidigt forbundne handlinger. Som en proces, der forløber i en struktur.

Fortsat… 3) Common sense forståelser virker selvbekræftende. I modsætning hertil lever sociologien af at stille spørgsmål ved ”det indgroede”. (Det Weber kaldte: ”inconvenient facts”, jf. McI., p. 50) 4) Sociologien er underkastet regler for ”ansvarlig tale”; dvs. metoderegler for frembringelse af sociologisk viden. (Jf. McI., kap. 6).

Sociale fakta Sociologi insisterer på, at det sociale skal forstås som et selvstændigt realitetsniveau. Det kaldte Durkheim for ”sociale fakta”. ”Sociale fakta er forhold, det vil sige virkeligheder uden for individet”. Eller sagt anderledes: ”… måder at handle, føle og tænke på, der er uden for individerne, og som er forlenet med en tvingende kraft, der kan kontrollere dem” (Durkheim: Den sociologiske metodes regler, 1895). Det sociale er et realitetsniveau ”sui generis” Derfor skulle sociologien, ifølge Durkheim, være en selvstændig videnskab

Sociologisk fantasi At få øje på dette sociale liv og afdække dets strukturerende mekanismer (uligheder, uretfærdigheder fx) og gennemskue dem, som det de er, nemlig samfundsmæssige spørgsmål (public issues) og ikke personlige problemer (personal troubles), kræver det, C. Wright Mills kaldte ”sociologisk fantasi”