”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Den oversete lyd - ? Dorthe Carlsen 28. september 2011
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
Undervisningsplanlægning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Det udvidede klasserum
Kurt og kubik-knægtene - eleven som producent
Læremidler i praktikken
Fra tekstanalyse til kontekstanalyse Forskningsprogram for medier og it i læringsperspektiv Thomas Illum Hansen Videncenterleder, ph.d. Læremiddel.dk –
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Tværfagligt undervisningsforløb
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digitalisering og medialisering
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Evaluering - metoder og værktøjer -
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Læringskultur og elevinddragelse
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Læremiddeltjek Nordborg Dorthe Carlsen
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Planlægning, proces og evaluering
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Hvordan motiverer vi de unge?
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Ungestrategiens ledergruppe
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
&.
Præsentationens transcript:

”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation” Dorthe Carlsen, UC Syddanmark & Læremiddel.dk

Se rummet med andre øjne Udgangspunktet Se rummet med andre øjne

Multimodal læring - fra det konkrete til det abstrakte Indre repræsentation Ydre repræsentation Erkendelse Symbolsk Symbolsk Sproglig Erfaring Billedlig Diagrammatisk Konkret Abstrakt Konkret Abstrakt Konkret Abstrakt Billedlig Oplevelse Sanselig Genstandsmæssig Kropslig Kilde: Illum Hansen, Thomas

”Vi lærer med hænderne” - At få kroppen med. Et blik på repræsentationsformer Hansen, Thomas Illum. Viden om læsning, nr. 7, marts 2010

Motivation: ”den bevægende årsag”

Fire faktorer, der fremmer motivation og læring: Mestring, læring og progression, som handler om den individuelle elevs oplevelse af mestring og progression, herunder elevens mulighed for at arbejde med personlige læringsmål. Relevans, anvendelse og formål, som handler om, hvorvidt eleverne oplever, at det, de lærer på uddannelsen, er relevant for dem (fagligt eller personligt). Socialt klima, relationer og tilhør, som handler om elevernes samarbejde, trivsel og sociale liv på uddannelsen. Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder, som handler om, hvordan uddannelserne arbejder med at inddrage eleven som medskaber i forhold til egen uddannelse. Kilde: Læring der rykker, http://www.cefu.dk/media/408880/l_ring__der_rykker.pdf

Fire typer motivation (for at lære sprog): Instrumentiel: når man skal bruge det lærte til noget (fx bestå eksamen Integrativ: man har lyst til at blive en del af gruppen – føle sig som Resultativ: man motiveres af at have succes i tilegnelsen – lysten til at lære mere Intrinsisk: at ”opgaverne”/undervisningen er motiverende i sig selv. Motivation skabt af læremidler og meningsfulde ”opgaver” Inspireret af Ellis, R. (1997)

Multimodalt læringsdesign Omdrejningspunket Multimodalt læringsdesign

Læringsdesign (modelleret efter Kress & Selander, 2012:90) Mål Adgange Ressourcer Iscenesættelse Formering af anvendte ressourcer Transformation Transduktion Diskussion og refleksion Repræsentation *Transformation: når man bearbejder og omformer information som et re-design. Man læser tekster og skriver selv nye tekster for at kommentere, beskrive eller analysere det læste – transformation inden for samme tegnverden. *Transduktion: Når man bearbejder og omformer information til nyt design. Det sker, når teksten forvandles til en film, et teaterstykke eller et billede. Man kan tale om gestaltning gennem en ny tegnverden (Kress og Selander, 2012:30).

Undervisnings-midler Tekster/ Anskuelses-materialer Læremiddel: Det læreren bringer ind i undervisningen med henblik på elevernes læring. Læremiddeltyper Undervisnings-midler Tekster/ Anskuelses-materialer Værktøjer/ redskaber Type Didaktiske Semantiske Funktionelle Eksempler Lærebogs-system I-bog: Multimodale muligheder En avisartikel, en gødningsplan, APV-undersøgelse Tavle og computer Mobiltelefon QR-koder Google.docs Wix For en uddybning af forskellige læremiddeltyper – og kriterier for inddeling, se Hansen og Skovmand. Mål og midler (2011) og Graf, Hansen og Hansen. Læremidler i didaktikken – didaktikken i læremidler (2012)

Slutpunktet: Multimodalt læringsdesign Mål Adgange Ressourcer Iscenesættelse Formering af anvendte ressourcer Faglige loops Evaluerings-loops Diskussion og refleksion Produkt Se også auuc.demonstrationsskoler.dk/uvd/fase4/inspiration

Læs videre Hansen, Thomas Illum. Viden om læsning, nr. 7, marts 2010 Carlsen, D. og A.-B. Krogh (2012). Kurt og kubikknægtene – om brug af QR-koder Carlsen, Dorthe og Anna-Britt Krog (2012). QR-koder som didaktisk koncept. Læring og Medier (LOM), nr. 9 – 2012 Carlsen, D., S. Gissel og K. Kabel (2010). Læsbare læremidler EUD (http://www.emu.dk/erhverv/laesevejledning/konferencer/landskonferencer/15_04_10.html) CEFU – se under publikationer og rapporter – bl.a. om motivation, fx: Læring der rykker, http://www.cefu.dk/media/408880/l_ring__der_rykker.pdf Grundforløbsprøven – en guide til god praksis på erhvervsuddannelserne, UVM 2014 (http://uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Erhverv/PDF14/Feb/140224%20grundforloebsproevenF INAL.pdf) Hansen, Thomas Illum. Viden om læsning, nr. 7, marts 2010 Hansen, T.I. og Skovmand, K (2011): Fælles mål og midler, Klim Hachmann, R. og R. Christoffersen (2014). Multimodale muligheder. Praxis Helbo, S. (2014). ”Digitale teknologier i VVS Energiuddannelsen”, oplæg (http://www.forsker- praktiker.delud.dk/filer/1071/WS%201%20Digitale%20teknologier%20i%20VVS.333854166756 793.pdf) Selander, Staffan og Gunther Kress (2012). Læringsdesign – i et multimodalt perspektiv. Frydenlund www.læremiddel.dk auuc.demonstrationsskoler.dk/uvd/fase4/inspiration