Virksomhedssekretær Ved Karen Tegllund, projektleder, DLBR Akademiet ”Det Europæiske Fællesskab og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har deltaget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Mødepakke for øverste chef på virksomheden
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Værdigrundlaget i Greve
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Om kun 3 dage kan du sige goddag til 3 højt kvalificerede kandidater 18 SER Recruitment Østerbrogade 125, 5. sal 2100 København Ø Tlf
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
Trivsel som natarbejder i Århus Amt
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Regionale Væksthuse tilbyder eksisterende og kommende væksthuse:
Tilpasning af produktionen på kort sigt
Den gode ansøgning Til LAG Himmerland
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
- At motivere og vise vej
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Udbetaling af tilskud. Hvad er proceduren og hvad skal man huske Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Recovery-mentor projektet
dinbundlinje.nu Din bundlinje nu! Nr. 1 Velkommen til Arbejdsgruppen Kampagne 2010 Hvad gør vi i Sønderjysk Landboforening?
Velkommen til Lægedage
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Arbejdsgange og etik Ø90-Temadag januar 2006 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent Landbrugsrådgivning.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Sammenlægning af 2 institutioner
Aktiviteter målrettet landmænd Din Bundlinje NU! 2010 Din Bundlinje NU! 2010 Landmandens Bundlinje NU! 2011 Landmandens Bundlinje NU! 2011 Løft Bundlinjen!
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Administrative fællesskaber - definition
Weekplanner og SOP - Idé til minikampagne i ”Din bundlinie nu” Workshop for kampagneledere den 8 juni 2010 V. Ulrik Toftegaard, projektleder, Farm Management,
SALG I CENTRUM - Et pilotprojekt i samarbejde mellem Silkeborg Iværksættercenter og Væksthus Midtjylland Målgruppe: IV / SMV 0-5 år, max.10 medarbejdere.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Fra administrator til virksomhedsleder V/ Bo Overgaard.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Hvad gør naboen bedre? Dyk ned i tallene og overhal naboen – eller dig selv Erik Maegaard, VFL, Planteproduktion Det Europæiske Fællesskab ved Den Europæiske.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Præsentation af Demografi 2013 Af Lise Kok Petersen 12. Juni 2013.
Ny medarbejder I Klynge A 16
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
Karriereudvikling på dagsordenen. Hvorfor vil vi arbejde med karriereudvikling? For at udvikle strategisk vigtige kompetencer? For at fastholde og tiltrække.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Ørkenfortets strategi 2020
Funktioner og arbejdsdeling
Virksomhed og iværksættere
Overordnede bestemmelser
”BrunT Papir” - workshop
Hjertecafèer - tilbageblik

Orientering omkring Budget
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Workshop for bilagsbehandlere
Præsentationens transcript:

Virksomhedssekretær Ved Karen Tegllund, projektleder, DLBR Akademiet ”Det Europæiske Fællesskab og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har deltaget i finansieringen af projektet”

Definition En virksomhedssekretær er en farmsekretær, der udover de traditionelle økonomifaglige opgaver også løser alle mulige administrative opgaver ude hos landmanden

Hvorfor økonomiassistenter som Virksomhedssekretærer? Flere landbrug i XL-størrelsen Mange administrative opgaver _________________________________________ Økonomiassistenter ønsker udfordringer Farmsekretærer har de fleste kompetencer

Så langt er vi nået SLF har seks virksomhedssekretærer, som vi ”følger” er opdateret Infomøder på centre i DLBR gennemføres i efteråret 2010 (10 stk.)

Opgaver - økonomi Moms- og skatteregnskab samt Årsrapport Fakturaer Budgetter Øvrige opgaver (indhente tilbud på konkrete varer, optimere anvendelsen af E-post)

Opgaver - produktionen E-kontrol / nøgletalstjek CHR-registret / dyreregistrering Medicin (registrering, indkøb) Gylle (registrere gylleflyt og ajourføre gyllebeholderlog)

Opgaver - medarbejdere Ansættelser Løn Personalemøder (dagsorden, referat) APV Øvrige (udtalelser, ferieplaner, indkøbe personalegoder/arbejdstøj, arbejdssedler m.v.)

Øvrige opgaver Holde orden på kontoret Åbne post Arkivere bilag Arkivere på PC Opdatere hjemmeside Styre og følge op på kundens kalender

Kompetencer Økonomifaglige Produktionsfaglige Administrative Personlige Økonomiske Personlige Administrative Produktionsfaglige

Personlige kompetencer Fleksibel Nysgerrig Initiativrig Positiv Løsningsorienteret

Kompetenceudvikling Individuel udviklingsplan – følg op og justér jævnligt Selve kompetenceudviklingen f.eks. - to – tre timers undervisningsforløb - sparring med kolleger - erfaringsudveksling

Hvorfor kontrakt og aftalebilag? Sikrer enighed om vigtige forhold i samarbejdet F.eks.: At virksomhedssekretæren udelukkende løser administrative opgaver og ikke opgaver af rådgivningsmæssig karakter At landmanden har det fulde erstatningsansvar ved fejl At virksomhedssekretæren har tavshedspligt Klarhed om, hvilke opgaver virksomhedssekretæren løser hos kunden

Kontrakt og aftalebilag Kontrakt Aftale om homebanking / officebanking / netbanking Aftale om arbejdsopgaver ”Tjek” af kontoret

Godt fra start Opbakning fra hele ledergruppen Informer alle medarbejdere Udvælg en tovholder

Økonomi i start- og driftsfasen Indtægter Øget salg af assistenttimer Fastholde / tiltrække kunder med store virksomheder Kryds-/ mersalg Opmærksomhed på: - max to dage ude om ugen - hele dage hos kunden

Udgifter Organisering Timer til tovholderen Udgifter til markedsføring Kompetenceudvikling af virksomhedssekretæren

Spørgeundersøgelse blandt kunderne? SurveyXact ligger til fri afbenyttelse – se sammendrag af undersøgelsen hos SLF på:

Markedsføring Slide til forhallen Pjece Virksomhedssekretær – din hjælp i en travl hverdag TID ∙ OVERBLIK ∙ OVERSKUD

Diskussion Hvilke fordele ser I ved at etablere virksomhedssekretærfunktionen hos jer? Hvilke udfordringer kunne opstå i startfasen?