KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Børns sociale liv med digitale medier
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Er det ikke noget i klassen?
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældre fremmer fællesskabet
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Tværfagligt samarbejde
Tabulex - hvad er det? Et elektronisk komme/gå-registreringsprogram – det sikrer, at SFO´ens medarbejdere kan efterleve fremmødekontrollen. Målet er at.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forældremøder på Kalbyris
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 1 December 2006 Vintersbølle Skole.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Nyt fra skolebestyrelsen. Kære forældre, det er nu I skal gøre Jeres stemme synlig. Det er vores børn – politikerne vil behandle som kvæg og flytte dem.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Skolebestyrelsens årsberetning Hvem sidder i skolebestyrelsen? 7 forældrerepræsentanter: - Lena Uldall, formand, kontaktperson til førskolegruppe.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
Inklusion og Specialviden
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
I Skolebestyrelsen har vi blandt meget andet arbejdet med sundhedspolitik. I forlængelse af dette arbejde, besluttede vi at sløjfe kakaomælken og har i.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Velkommen til Skolen ved Sundet
Fleksible fællesskaber
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Den gode tone Lse.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE Aftenens tema er forældresamarbejde

Aftenens program 19:00-19.05: Velkommen ved Finn Holm Ewald, skoleleder 19:05-19:20: Oplæg om forældresamarbejde og introduktion til det videre arbejde i aften ved Maja Gro Lilsig & Lise Stadelund, skolebestyrelsen 19:20-20.20: Klasserne arbejder i grupper og diskuterer samarbejde med udgangspunkt i fem cases 20:20-20.50: Hver klasse fremlægger deres resultater her i auditoriet 20:50-21:00: Tak for i aften ved Maja Gro Lilsig

Hvorfor skal forældre samarbejde? For at undgå misforståelser For at vise børnene, hvordan man gør Hej igen – er I faldet godt til på skolen? Jeg fortalte jer vist sidst, at jeg selv sad i jeres stol sidste år, da min datter startede i 0. Jeg kan i huske, der var mange ting i starten, hvor jeg tænkte: Hvad snakker de om? Hvad er det der Torvet? Hvor finder de andre oversigten over, hvad man kan købe i boden? Må forældre godt skrive noget på klassens opslagstavle på intra – og hvordan gør man egentlig det? Nårh – der er ham der… hvad er det nu han hedder. Der er meget, der er nyt, når man starter her – og oven i det hele skal man lære et par og 20 nye børn og deres forældre at kende. Og lære at samarbejde om skabe en god klasse for alle. Og det er det, det handler om i aften. Men hvorfor er det egentligt så vigtigt at forældre samarbejder? Jeg har skrevet to vigtige grunde ned her. For det første for at prøve at undgå misforståelser. Misforståelser kan mega nemt opstå. Og derfor er de allervigtigste i et godt forældresamarbejde kommunikation og ærlighed. Det kan være svært, når ens søn eller datter kommer hjem og fortæller noget, der er sket i skolen. Hvis der er en kammerat, der har sagt noget dumt, nogle store børn, der har virket skræmmende eller en lærer eller pædagog, der har skældt ud. Her gælder det som regel om at slå koldt vand i blodet og gå i gang med at undersøge, hvad der faktisk er sket. Et sjovt eksempel er en dag, hvor jeg mødte en af min datters veninders mor, der sagde: Neel siger, du går på cafe hver dag og spiser frokost. (fordi jeg gør det når Neel er med på arbejde for at vi skal hygge os).

Hvorfor kan det være svært? Det er altid svært at ”sige noget” om andres børn Vi ser verden gennem vores egne briller Hvis man ikke har prøvet det før, kan det være svært at vide, hvad man gør… Mere musik, tak! Hvorfor laver de ikke noget kreativt i fritteren? Motion er vigtigt for indlæringen!

3 små tricks, der plejer at virke Sig godmorgen/ god eftermiddag og snak lidt, hvis du har tid Sæt dig ved nogen du ikke kender til klasse-arrangementer Del sjove og positive historier om børnene Mange morgener og eftermiddage er fulde at travlhed og husk nu sutskoene, og hvor er de tomme madkasser osv. Og det er selvfølgelig helt ok. Men nogen gange, når man ikke har så travlt, så er det hyggeligt at blive lidt og sludre. Når jeg deltager i konferencer eller receptioner eller lignende med mit arbejde, så undrer det mig altid, når folk sætter sig sammen med deres egne kolleger til frokosten f.eks. Det samme i klassen. Tag ansvar for, at alle føler sig godt tilpas, også dem, der måske er lidt generte eller nye i klassen eller andet, og brug chancen for at tale med andre end f.eks. dit barns bedste legekammerats forældre, som du allerede kender godt. Det er sjovt at høre fra andre forældre, hvis de har oplevet ens barn gøre noget sjovt. Jeg elsker, når f.eks. Susanne og Perle, som sidder lige der tager fat i mig og siger, ”Ved du, hvad Neel sagde til mig i går…”. Det er alletiders måde at lære hinanden godt at kende på, og der er masser af materiale at tage af 

Ekstra bonus Socialt netværk Venskab Business Jeg sagde i starten, at forældre skal samarbejde for at undgå misforståelser og for at vise børnene, hvordan man gør. Det er også rigtigt. Men jeg har fundet ud af, at der faktisk er flere ekstra bonusser forbundet med at få gode relationer forældrene imellem. For man får også et nyt netværk, der har indbygget masser af muligheder. Socialt netværk: Vi har en lille familie og ingen bedstemødre eller fædre tæt på. Derfor er det en kæmpe hjælp at kende de andre forældre så godt, at man kan sende sin datter med nogen hjem en eftermiddag, hvor det kniber med at nå at hente. Eller man kan spørge om man kan blive kørt hjem en dag, hvor cyklen er punkteret og det pisker ned. Jeg tror også, jeg risikerer at få nogle gode venner blandt forældrene i vores klasse. Nu skal jeg f.eks. løbe halvmaraton til foråret med Camilles mor og Elles familie er flyttet ind lige rundt om hjørnet og har allerede været hjemme hos os og spise en gang. Til sidst har jeg skrevet business på. Jeg er selvstændig og derfor konstant på jagt efter næste projekt eller spændende opgave. Vi er flere af forældrerne i vores klasse, der arbejder inden for samme felt, og det viser sig, og når vi kender hinanden kan vi hjælpe hinanden og se muligheder og give ideer videre. Så tænk også jeres nye klasse og kollegaforældre som en kilde til ny inspiration og venskab – for mig har det i hvert fald vist sig at være rigtigt.

DET VIDERE ARBEJDE I AFTEN I skal nu, i grupper, tage stilling til, diskutere og vurdere fem cases!

Arbejdet i klasserne 0.a går på lærerværelset sammen med Maja og Rikke 0.b går til området ved boden sammen med Lise og Lars 0.c går til bordene her ved indgangen sammen med Christina og Tina …og arbejder med fem cases Lise forklarer hvordan klasserne bruger den time, de skal arbejde.

På hjemmebane! Case # 1 Du oplever ofte konflikter mellem dit barn og en klasse-kammerat, når de leger hjemme hos dig. Hvad siger du, når forældrene kommer og henter??

Engagement og deltagelse Case # 2 Hvad bidrager du med, når du møder op til et klassearrangement, forældremøde eller skolearrangement?

At dele frustrationer Case # 3 Hvorfor kan det være svært at gå til dit barns lærer, hvis der opstår en konflikt du eller dit barn er en del af?

Indblanding i klasserummet Case # 4 Du træder ind i dit barns klasseværelse kl.7.50. Der er en del børn der kravler rundt på bordene og løber rundt. Hvad gør du?

At gøre det usynlige synligt! Case # 5 Hvordan skabes der et trygt og ærligt miljø blandt forældrene i en klasse?

TAK FOR I AFTEN OG GOD FORNØJELSE MED DET