Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby Identitetsdannelse hos børn der rummer en dansk og anden kulturel baggrund Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Oversigt Hvorfor er Lille Eid og jeg her i dag? Dannelsestænkere Identiteter Dannelsesfaktorers indvirkning Tosprogedes identitetsdannelses Identitet er multifacetteret Min personlig, pragmatisk og tidssvarende tilgang Hvad kan Vi gør for at styrke en sund identitetsdannelse hos tosprogede?
Hvorfor er jeg her i dag? Jeg har en mission… Som engageret verdensborger har jeg valgt at påtage mig et socialt ansvar for danske børn med anden kulturel baggrund og samtidig at berige danske etniske børn med en farverig og solstrålende kultur. Min hensigt er at bidrage til et harmonisk og inkluderende samfund, med plads til vores spændende forskelligheder, uanset hvilken trosretning vi har valgt eller ikke valgt. Især når vi beskæftiger os med børn, er det vigtigt at holde fokus på en positiv og kreativ tilgang til tilværelsen.
Dannelsestænkere identitet er en kompleks størrelse Søren Kirkegaard: ”…at der i og med det enkelte menneske synes at være givet et »Jeg«, men at man kan forfejle sin bestemmelse, derivere fra sig selv og ende som en anden, end man oprindeligt var anlagt til at skulle blive.” Anthony Giddens: Selvidentitet Pierre Bourdieu: Empiri og teori / habitus Amin Maalouf: De dræbende identiteter Immanuel Kant: Udvikle vores første natur til kultur
Identiteter Samfundsmæssig identitet Psykologisk begreb Sociologisk identitet Personlig identitet Jeg identitet Social identitet Kollektiv identitet
Dannelsesfaktorers indvirkning Skole/uddannelse Etnicitet Nationalitet/er Religion Identitetsdannelse Medier F Fritid/ venner Forældre
Dannelsesfaktorers indvirkning Forældre Savn og længsel Sproglige splittelse Sekterisme Krig og konflikter Social baggrund Religion Kollektivisme/Magt balance
Tre typer af identitetsvalg Den rene identitet Bindestregsidentitet Kreolsk identitet
Identitet er multifacetteret Derfor er hvert enkelt menneske et unikt væsen trods de mange ligheder man deler med andre
Identitet er multifacetteret Forhold som kan medvirke til en unilateral identitets dominans er følgende: Begrænset kulturel indsigt Når ens modersmål ikke slår til Vedvarende religiøs og kulturel kritik Ved trussel imod ens forståelsesrammer
Identitet Når enkelte elementer i identititesudvikling bliver for dominerende medfører det en skævvridning af karakterudviklingen. Vores tendens til at gruppere os med ligesindede og manglende inklusion, resultere i parallelsamfund bestående af ”os og dem”
Min personlig, pragmatisk og tidsvarende tilgang Imødekomme vores børn Forhindre én ensidig identitet Anerkende og bekræfte at børn har identitets udfordringer Børn skal ikke tage kulturelt parti -eller tage stilling til hvad de føler sig mest… Skabe positiv association til deres kulturelle religion Øg deres kulturelle horisont Støt deres kombineret identitet Dialogskabende koncepter
Hvordan støtter vi børns identitetsudvikling? Vær åben omk. børns identitetsudfordringer Støt at en identitet rummer flere identiteter Styrk deres tværkulturelle indsigt Inspirer dem til at hvile i to/flere kulturer Arbejd mere med identitetsdannelse
Mor: ”Jeg støtter mit barns multikulturel identitet” Eid-pynt : 2015
Bøgerne/Eid-pynt skabeloner Bøgerne har fået lektør udtalelse// Godkendt af EMU www.lilleeid.dk
Spørgsmål ?
Tak Laila Muhareb Udby lmu@lilleeid.dk www.lilleeid.dk