Det sammenhængende børneliv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Informationsaften Aftenens program:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Lærerprofessionen.
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
 HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR HULEN AUG.11.
Klasseledelse og cooperativ learning
Hvad render vi rundt og laver?
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Børn og pædagoger i en digital verden
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Den sproglige læreplan
Den usynlige klassekammerat v. Lysholm Skoles forældrebestyrelse
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
 Høj faglighed (pædagogisk kvalitet)  Ledelse  Organisering/mindre børnegrupper  Fra værested til lærested  Leg  Forældreinddragelse/fremtidens familieliv.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Vi designer børneliv, som giver livsduelige børn..
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Den pædagogiske læreplan
Børnehaven Engelshøj Årsplan 2016
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Det sammenhængende børneliv Annette Jellesen Marts 2015

Virkeligheden er altings prøve processen med at starte op den praktiske virkelighed udarbejdelse af leg- og læreplaner om at skabe plads til det nye i det ’gamle’

Historien

Det faste og det flydende

Det fælles formål Det sammenhændende børneliv i sin kultur kalder på et fælles ståsted. Derfor har vi brug for at få italesat det fælles formål – det bagvedliggende vores praksis der virker, så vi sikrer at det for forældrene og de ansatte bliver et aktivt tilvalg der kan bakkes op om

Den overordnede ideologi Den fælles mission Det skal give mening for alle i hele huset – det fælles fundament Forudsætningen for det sammenhængende børneliv er at der er overordnet og praktisk sammenhæng Hvis du kender dit hvorfor kan du leve med et næsten hvilket som helst hvordan

Det Grundtvigske Det hele menneske At oplive før du kan oplyse Dobbelttydigheden: Lære og være Individ og fællesskab Faglighed og kreativitet Pædagog og lærer

Den overordnende ideologi i praksis

Fælles artefaktor Fælles billede Billeder af familier når vi kommer ind Fælles arbejdsdage Samling hver dag Fælles ugebrev Fælles udflugt Fælles foredrag

Fælles pædagogik ICDP/LP Anerkendelse Inklusion Sansemotorik De mange intelligenser/den hele menneske Plads til forskellighed Stor bog Forældresamtaler Pædagogisk weekend

En fælles fanebærer Ledelse Morgentur Indskrivning Forældremøder/samlinger Fælles p møder Fælles uddannelse Fælles julegaver Fælles julefrokost

Ledelse af ledelse Vi skal lede nogen der leder sig selv Det kan ikke lykkes uden fælles mening Derfor er det vores allervigtigste opgave at vores værdigrundlag, leg og læreplaner og undervisningsplaner hænger sammen med det vi gør i virkeligheden

En sammenhængende dagligdag Mad Lokaler Voksne på tværs Musik Samling Fælles tema og fælles udflugt, fælles kirke til jul, juleklippedag Undervisning på tværs

Engagerede forældre Fravalg – tilvalg Sige aktivt ja Inddrages Arbejdsdage Åben skole Kaffe Inddragelse af nye forældre

Bestyrelsesarbejde

Hvad er svært Ting tager tid Balancen mellem flertydigheden