Det sammenhængende børneliv Annette Jellesen Marts 2015
Virkeligheden er altings prøve processen med at starte op den praktiske virkelighed udarbejdelse af leg- og læreplaner om at skabe plads til det nye i det ’gamle’
Historien
Det faste og det flydende
Det fælles formål Det sammenhændende børneliv i sin kultur kalder på et fælles ståsted. Derfor har vi brug for at få italesat det fælles formål – det bagvedliggende vores praksis der virker, så vi sikrer at det for forældrene og de ansatte bliver et aktivt tilvalg der kan bakkes op om
Den overordnede ideologi Den fælles mission Det skal give mening for alle i hele huset – det fælles fundament Forudsætningen for det sammenhængende børneliv er at der er overordnet og praktisk sammenhæng Hvis du kender dit hvorfor kan du leve med et næsten hvilket som helst hvordan
Det Grundtvigske Det hele menneske At oplive før du kan oplyse Dobbelttydigheden: Lære og være Individ og fællesskab Faglighed og kreativitet Pædagog og lærer
Den overordnende ideologi i praksis
Fælles artefaktor Fælles billede Billeder af familier når vi kommer ind Fælles arbejdsdage Samling hver dag Fælles ugebrev Fælles udflugt Fælles foredrag
Fælles pædagogik ICDP/LP Anerkendelse Inklusion Sansemotorik De mange intelligenser/den hele menneske Plads til forskellighed Stor bog Forældresamtaler Pædagogisk weekend
En fælles fanebærer Ledelse Morgentur Indskrivning Forældremøder/samlinger Fælles p møder Fælles uddannelse Fælles julegaver Fælles julefrokost
Ledelse af ledelse Vi skal lede nogen der leder sig selv Det kan ikke lykkes uden fælles mening Derfor er det vores allervigtigste opgave at vores værdigrundlag, leg og læreplaner og undervisningsplaner hænger sammen med det vi gør i virkeligheden
En sammenhængende dagligdag Mad Lokaler Voksne på tværs Musik Samling Fælles tema og fælles udflugt, fælles kirke til jul, juleklippedag Undervisning på tværs
Engagerede forældre Fravalg – tilvalg Sige aktivt ja Inddrages Arbejdsdage Åben skole Kaffe Inddragelse af nye forældre
Bestyrelsesarbejde
Hvad er svært Ting tager tid Balancen mellem flertydigheden