Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området Ansvarlig for strategier i området – både faglighed overfor borgere, og for trivsel for medarbejdere Overordnet ansvarligt for, at udmønte de politiske målsætninger og prioriteringer Ansvar for organisering og strukturering af området Overordnet budgetansvarlig for det samlede budget i området Fokus på fagligleder Medarbejder ansvarlig/ mus-samtaler/ kompetenceudvikling af afdelingen
Fagligleder Sikre den daglige drift Sikre det faglige niveau – kvalitetssikring Sikre faglig sparring med medarbejdere i team/afdeling Kan coache medarbejderne Skabe struktur og rammer omkring møder og samtaler Medvirke til at løse samarbejdskonflikter TFU-BU Faglig supervision
Modtagelsen/ Visitationen Alle førstegangshenvendelser Vurdering af, om en henvendelse er på rette instans/ viderehenvisning Underretninger – Kategorisering – statistik Socialvagtrapporter Tidsbestillinger Akutvagt Indhentning af oplysninger Partshøring Oplæg Sagsstyring – modtagelsen alene beslutter i samarbejde med den faglige leder hvor sagen skal være.
Kategorisering Kategori 1 Kategori 2 Kategori 3 Kategori 4 Der vurderes at være en akut risiko for barnets helbred og sikkerhed, og handling skal derfor iværksættes samme dag. Mistanke om seksuelt overgreb, samt mistanke om vold mod barnet. Kategori 2 Der er formodning om væsentlig omsorgssvigt, dog uden risiko for barnets helbred og sikkerhed. Der skal iværksættes handling, i form af aftale om samtale med barnet og familien, inden for 2 dage til senest én uge, afhængig af rådgivers/ fagligleders vurdering af sagens alvor. Passiv fysisk omsorgssvigt og aktiv psykisk omsorgssvigt. Kategori 3 Der er formodning om et længerevarende omsorgssvigt af barnet, uden risiko for barnets helbred og sikkerhed. Der skal iværksættes handling, i form af aftale om samtale med barnet og familien, inden for 2 uger. Passiv fysisk og psykisk omsorgssvigt. Kategori 4 Der er formodning om et særligt behov for støtte hos barnet. Der skal iværksættes handling, i form af aftale om samtale med barnet og familien, inden for én måned. Vanrøgt. Underretninger fra f.eks. skole om manglende madpakker og fravær.
Underretningsteam Sager der kræver længerevarende sagsbehandling med løbende opfølgning. Borgersamtaler Hjemmebesøg Handleplan Netværksmøder Oplæg
Anbringelsesteam Sagsbehandling ud fra forældremyndighedsindehaveren – hele familien. Tæt samarbejde med barnet, forældrene og anbringelsessted. Og familieplejesagsbehandler, ved anbringelse i en familiepleje. Partshøring Fornyelse af handleplan Samkvemsaftaler Tilsyn Oplæg Mv.
Revisitation anbragte børn Undersøge de anbragte børns forhold Er anbringelsen stadig den passende hjælpeforanstaltning Fornyelse af handleplan i samarbejde med anbringelsesteamet Undersøge hvilke børn der vil kunne hjemgives – dette skal være fagligt ansvarligt og der skal være fokus på nænsom hjemgivelse
BFC-sagsbehandler Modtage sager der er visiteret til Børne- og Familiecentret (BFC). Samarbejde med relevante personer, både interne og eksterne. Ved afsluttet sagsbehandling fra BFC, arkivere sagen eller videre sagen videre til den rette team
Tidlig Indsats Unge mødre/familier, hvor der er bekymring for, om kvinden/familien kan varetage forældrerollen, eller hvor der er bekymring for tidlig omsorgssvigt, hvor der er tale om børn under 2 år. Der er tale om familier, der ikke har ønsket indskrivning til Tidlig indsats – men hvor der stadig er grundlag for bekymring – og dermed en myndigheds indsats. Visiterede familier og unge mødre til projekt Tidlig Indsats.
Plejefamilieafsnit Plejefamilieansøgning/ tilbagekaldelser Oplæg RUGO Adoptionssager Tæt samarbejde med anbringelsesteamet. Tilsyn
Børn med handicap Samtaler Møder Behandlingsnetværksmøder Ansøgninger Genansøgninger Samarbejde med Terapeutteamet Oplæg Borgersamtaler
Familierådslagning Uddelegeres til sagsbehandlerne En fast metode i forhold til sagsbehandlingen, samt ved anbringelser Implementere metoden i afdelingen. Motivationsarbejde. Samordner
Koordinator for rejsende sagsbehandlere og behandlerteam Koordinering af rejser Årshjul Behovsafdækning Rejserapporter Servicering pr. telefon og mail. Tjenesterejser Fagligt sparring til områderne; Paamiut, Tasiilaq og Ittoqqortoormiit
Rejsende sagsbehandlere Servicere Nuuks bygder, Ittoqqortoormiit, Tasiilaq, Paamiut Arbejde alsidigt med udgangspunkt i de gældende lovområder (Børn og unge, offentligt hjælp, pension og handicap) Lokal oplæring og praktisk hjælp