1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel 41-44 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Advertisements

Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Sidste nyt Fløjkrigen i ECB toner tydeligere og tydeligere frem. Senest har de to medlemmer George Provopoulos og Athanasios Orphanides talt varmt for.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Strukturelle niveauer
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
3.lektion: De økonomiske mål
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
1 Lektion 22 DØR – konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 1.Introduktion a. Meddelelser b. Siden sidst… 2.Om DØR og spørgsmål til DØR 3.Ekstraspørgsmål.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
2. Ifølge DØR 1.Hvordan går det med dansk økonomi nu og her ifølge DØR? 2.Hvad er fremtidsudsigterne for dansk økonomi? 3.Hvad skyldes de magre fremtidsudsigter?
Økonomisk historie – formål At udvide perspektivet på økonomi i tid og rum, dvs. At demonstrere økonomi anvendt på andre institutionelle rammer end dem.
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Samfundsøkonomi 11 Uge 20. Mål og midler Modstrid mellem målsætninger Løsning kan være kombination af forskellige politikker.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Lektion 10a: mikro, afløsning, evaluering og intro til makro
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Politisk økonomi 24. November 2016.
Præsentationens transcript:

1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 6.Næste lektion 7.Tilbagemelding på afløsningsopgave

2 1. Økonomiske vækstnyheder Alle nyheder om vækst handler om den kortsigtede udvikling –negativ vækst i tre år i træk for dansk økonomi Diskussionen om den langsigtede vækst død p.t. (velfærdskommissionen) Diskussionen om høj marginalskat, topskat osv. handler (også) om arbejdskraftsudbuddet på lang sigt = n Det CEPOS prøver at fastholde

3 2. Repetitionsspørgsmål 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? 2.Hvad er keynesianismens svar? 3.Hvad er kritikken af de to svar? 4.Ledigheden vil stige voldsomt i DK i år. Hvad er årsagen hertil ifølge henh. monetarismen, keynesianismen og Keynes?

4 2. Repetitionsspørgsmål 5.Kan strukturpolitik modvirke den stigende ledighed i Danmark? 6.Hvilken betydning har finanskrisen haft for mål og midler i den økonomiske politik i DK såvel som internationalt?

5 3. Dagens pensum 1.Hvad er vækst? (p ) –Vækst: ((BNP1-BNP0)/BNP0) x 100% –’Vækst’ ifølge bog: ((BNP1/Bf1) (capita)/(BNP0/Bf0)) x 100 %’ –Et velstandsmål = bliver der mere produktion per menneske = 1,9 % for dk –Produktivitet – der divideres i stedet med L = antal beskæftigede

6 3. Dagens pensum 2.Hvorfor er vækstens størrelse vigtig? –Angiver udviklingen i forbrugsmuligheder –Vækst per kapita positivt korreleret med (p. 383): Levetid Børnedødelighed Analfabetisme

7 3. Dagens pensum 3.Hvad driver [skaber/øger] væksten? (p. 386). Arbejdskraft, L Kapital, K Uddannelse, e Teknologi, t Institutionelle faktorer, e Vækstteori i bogen primært om L (n) og K! (s = tilvæksten i kapitalapparatet – K/Y kapitalproduktiviteten)

8 3. Dagens pensum 4. Hvorfor er opsparingen pludselig så vigtig? –På kort sigt er opsparingen jo forbrugsbegrænsende? –Fordi man med opsparing forstår investeringskvoten –Og fordi investeringer forudsætter, at man sætter ressourcer af hertil (= opsparing)

9 3. Dagens pensum 5.Hvorfor er teknisk fremskridt/teknologisk udvikling afgørende for den langsigtede vækst og hvad bestemmer den? Fordi de løbende/permanent øger produktiviteten = gør arbejdskraften stadigt mere effektiv (andre ændringer er en-gangsændringer) (Kap. 44) Tekniske fremskridt bestemmes ifølge bogen af grundforskning og anvendt forskning (p. 338 – meget snævert).

10 3. Dagens pensum 6. Hvad er pointen med vækstteorien? –Hvor den hidtidige teori beskæftiger sig med kortsigtede udsving i væksten – her hvad der bestemmer den langsigtede vækst –Investeringer, vækst i arbejdsstyrke og den teknologiske udvikling øger udbuddet = vækst Fremmes ifølge monetarismen af stabilitet Hvad med efterspørgslen?

11 3. Dagens pensum 7.Hvad udtrykker vækstteorien om den økonomiske virkelighed? –At investeringer er vigtige for produktionen per kapita –At den teknologiske udvikling er afgørende for den langsigtede vækst –Og det er institutionelle forhold også –Derfor burde der være noget om, hvad der bestemmer de to sidste (ex.: investeringer implementerer teknologi (’embodied’).

12 3. Dagens pensum 8. Hvad er institutionelle forhold? (p. 389) (Kan I huske jeg talte om institutionel konkur. evne?) –Pålidelige myndigheder (lav korruption, velfungerende offentlig sektor, skatteinddrivelse fungerer) –Velfungerende retsvæsen –Beskyttelse af ophavsrettigheder –Forenkling af virksomhedsregler –Etableringsmuligheder –Velfungerende finansielt marked –(Normer mellem/i virksomheder, på arbejdsmarkedet)

13 3. Dagens pensum 9. Hvorfor afskrivninger pludselig med? –Når vi normalt taler om I(nvesteringer), er det nettoinvesteringer – dvs. der er taget højde for afskrivninger –Men når vi begynder at tale om kapitalapparat = kumulerede nettoinvesteringer, så bliver afskrivninger vigtige –Tekniske/økonomiske afskrivninger = svært at måle kapitalapparatets størrelse

14 4. Opsummering På lang sigt er den teknologiske udvikling afgørende for væksten For u-lande vil tilvækst i beskæftigede og kapitalapparat også være vigtig Investeringer (= opsparing) bidrager til at øge produktionskapaciteten og dermed udbuddet Og det er investeringer, der implementerer den nye teknik (=procesinnovation) og produktudvikling (=produktinnovation)

15 5.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Vi fokuserer på sp.mål 1-3 og 5 og holder os fra kurverne og matematikken – som kun handler om modellen for modellens skyld Går kun dybere ind i det, hvis projektet handler om vækst

16 6. Næste lektion OBS! DØR’s efterårsrapport, Kan downloades fra: –Læs mindst: p. 1-9 af resumeet –Her sammenfattes p –Bemærk og skim: p – kommentarer fra Rådets medlemmer –Lidt læsevejledning og om DØR

17 7. Tilbagemelding på afløsn.opg. Godt seriøst arbejde Anfør når I samarbejder… (gør mange allerede) Check øvelseshæfte p. 59 Resultat:

18 7. Tilbagemelding på afløsn.opg. Karak- terer 118,575,5420Snit ,1

19 7. Tilbagemelding på afløsn.opg. Min primære tilbagemelding: –Feedbackspørgsmålene Herunder mine svar her på på hjemmeside næste uge –en sakset besvarelse af jeres bedste besvarelser –Ikke en egentlig gennemgang – spørg derfor næste gang, hvis der stadig er uklarheder –Og så et par råd og kommentarer:

20 7. Tilbagemelding på afløsn.opg. –Kommentér tallene og figurerne – de taler ikke for sig selv + viser forståelsen + hvad svaret egentligt er –Husk anfør løbende priser i opg. 1 –Skriv altid noget – ex. om multiplikatoren (ellers – 3) –Anfør når I citerer fra lærebogen (ellers plagiat = dumpning/bortvisning fra studiet)

21 7. Tilbagemelding på afløsn.opg. ’Hvis efterspørgslen i samfundet bestemmer produktionen til Y, vil dette bestemme pengeefterspørgslen, og givet et fast pengeudbud bliver renten tillige fastlagt. Dette vil bestemme investeringerne, og efter som investeringerne er den del af samfundets efterspørgsel, kan det påvirke økonomiens produktion’

22 7. Tilbagemelding på afløsn.opg. Model og virkelighed –I vil gerne have DK med –I udvider pludselig modellen med G – må man det –Kritiserer indirekte modellen for at være urealistisk Brug alt andet lige som et afgrænsningsinstrument: hvorfor pludselig finanspolitik i opg. 4 – en opgave om pengepolitik? Hvilken rente?