On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
KEA KOMPETENCE.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Kids n’ Tweens, Leg og læring
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Virksomheder – Leavitt’s model
Ledelse af forandringer
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Om feedback og tilbagemeldinger
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Selvopfattelse.. STIGMA
Kultur i organisationer
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Kultur- og branchestudier
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Dansen omkring handicapbegrebet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
 Er der modsætninger mellem dem?  Ytringfrihed er at man må sige sin mening og frihed under ansvar er at man skal stå til ansvar for sit udsagn  Hvad.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Entreprenør billede-galleri Michael Mathiesen. The Entrepreneurial School  Resume  stammer fra den politiske økonomi  den der ikke er besat af ligevægte,
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
GRUPPE 1 DESIGN TIL HOSPICE IXD FINDINGS 1. Patienterne og de pårørende opfører sig som om, de var på et hospital. 2. Patienterne opfatter deres.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
Product Placement, Brand Integration eller Branded Entertainment?? Fredag d Nicklas Fjeldsted-Holm og Karen Harbo.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Almen sproglig viden og metode CLM, engelsk Semantics Introductory Lecture 1 tt.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Alexandra Instituttet and ITU collaboration
THE MENTORING JOURNEY.
Software Testing Software testing.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989

Klaus Krippendorff Kognitiv Semantiker Diplom i design fra Ulm Ph.d. i kommunikation

”…design is making sense (of things)” ”…we cannot talk about things that make no sense at all…” Kognitionsvidenskabeligt udgangspunkt >> måden objekter opfattes hos mennesker Kognition >> tankevirksomhed >> opfattelse

Produkt semantik ”…product semantics [is] a study of the symbolic qualities of man-made forms in the cognitive and social context of their use and the application of the knowledge gained to objects of industrial design.” >> Kognitive modeller af brugerens opfattelse og forståelse af et artefakts karakter og egenskaber i en given kontekst. Grundlæggende forståelse og afkodning af artefaktet i relation til kontekst >> hvordan artefaktet giver mening for brugeren og hvilke oplevelser det skaber.

Produkt semantik ”Perhaps, technology has moved too fast for culture to keep up with it.” >> Reaktion på manglende mening i moderne industrielle produkter. >> Andre faktorer end bare den rene funktion gør sig gældende for hverdagsliv og individuel velvære.

Sense-making >> Objekter forstås ikke blot som fysisk form, men som betydninger i relation til kontekst. >>Objekter giver kun mening, hvis man kan relatere sig til dem. >>”Form follows meaning, not function”

Form follows meaning >> Nyt syn på design efter modernismens ”Form follows function” >> Bygger på de kognitive modeller der er opbygget på modernismens klare formintention.

Form, mening og kontekst >> Det er afgørende af designeren betragter den kontekst, som artefaktet vil indgå i og, hvordan det vil indgå i brugerens kognitive modeller.

Operationel kontekst Layered semantics Extrinsic motivation >> Simpel brug >> Indlysende formidling af funktionen (Affordance) Layered semantics >> Kopimaskine: Daglig brug, DeBugging og Service Extrinsic motivation >> Resultatorienteret incitament for brug Intrinsic motivation >> Brug for brugens skyld

Sociolinguistik kontekst >> Brugernes tanker, følelser, udtryk og kommunikation om artefakter >> Artefaktets betydning for den enkelte bruger forandres i et socialt rum Produkter kan skabe identitet samt gruppemæssige tilhørsforhold >> Ghetto Blasters / VW Thing

Genesis kontekst – Skabelsesprocessen >> Designere, producenter, distributører og brugere bidrager alle til designet at et artefakt. >> Artefaktet/Designeren skal indgå i et større fællesskab >> Designeren skal opbygge en løsningsmodel der gør det muligt at kommunikere sine ideer videre i systemet. 80% præsentation 10% administration 10% skitsering

Økologisk kontekst >> Interne forhold mellem artefakter >> Alle artefakter påvirker hinanden og omgivelserne >> Uden central styring, kun deltagere.

Hovedtræk >> Design er en reorganisering som bygger på de kognitive modeller. Det har designeren glemt i sin teknologi begejstring >> Godt design defineres som artefakter, der bruges i overensstemmelse med designerens intentioner

Modsætninger >> affordance vs. adaptability >> form follows function vs. meaning >> semiotik vs. semantik >> regressivt vs. progressivt design

Menneskesyn >> ”jeg laver mine egne betydninger” >> Mennesket som individ/isoleret >> Kognition >> Negligerer de sociale relationer/mekanismer >> Individet sætter i forhold til grupper via artefaktet

Operationalisering af Krippendorff >> Man skal have de 4 kontekster for øje >> Redesign: nyt perspektiv >> Bevidsthed om at bygge på eksisterende kognitive modeller: Det skal give mening for brugeren i kontekst >> Valideringsværktøj i forhold til innovation

Kritik af Krippendorff >> Menneskesynet er for isoleret/simplificeret >> Manglende operationalisering >> Begrænsende (f.eks. I forhold til Wicked Problems in Design thinking)