Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd
Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal lydkilder Styrke Intensitet Elektroniske bearbejdninger af lyden
Rum og rumlighed Afhænger af: Rumklang (genklang af optaget rum) Fiktivt rum (musikkens eget rum) Repetition (cirkulære, pulserende bevægelser) Fading (overblænding) Andre…..
Hansjörg Pauli (B. Langkjær) Parafraserende musik (diegetisk) Polariserende musik (skubber neutral betydning) Kontrapunktisk musik (modsiger billedindhold)
Birger Langkjær 4 niveauer i betydningsdannelse i film: Sansning (de enkelte elementer opfattes) Perception (lyd og billede smelter sammen til samme fiktive helhed) Reception (emotive reaktioner, evalueringer, foregribelser, feed back til niveau 1 + 2) Kognitive makrorammer (diegetisk narrativt niveau (aktivering af tilskuerviden om kendte former, etablering af mental rammemodel og genreforventning)
Birger Langkjær Pointe: teknologien og lyddesigneren udfører et afgørende perceptuelt arbejde for os ved at udvælge optage bearbejde og mixe lyde.
Opmærksomhed Tilskuerens opmærksomhedsniveau afhænger af om lyden er i fokus eller periferi og om den er: Punktuel: (aktivitet+forandring) påkalder sig opmærksomhed Dynamisk: (ændring af lydstyrke) stigende og faldende Cyklisk: (aktivitet, kontinuum) statisk
Lydens øvrige kvaliteter Taktile kvalitet: Hårdt/blødt, stort/småt, tung/let materiale.(træ, metal, plastik, tønde, dåse etc.) Kinetiske kvalitet: sammenstødet mellem forskellige masser med hver deres taktile kvaliteter (fx skridt af stilethæle mod fliser, lastbildæk mod brosten) Pointe: disse lyde eftergøres ofte i studiet!
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner hos komponisten
Murray Schafer – The Soundscape Figure: Lyd(e) i fokus ; lyd(e) der tiltr æ kker sig opm æ rksomhed, ” lydm æ rke(r) ”. Ground: Konteksten; omgivende lyde / lyde i baggrunden. Field: Stedet hvor alle lyde forekommer; The Soundscape; ” lydscenen ”.
Murray Schafer – The Soundscape Sonological Competence: at kunne opfatte, analysere og designe/skabe/udtrykke lydscenarier. Pointe: For at kunne formidle en lyd m å man kunne udtrykke og (gen)skabe den. Lydindtryk forbundet med analyse – Udtryk forbundet med design.
Murray Schafer – The Soundscape 3-trins plan for lyddesign af soundscapes: The immediate: de lyde man skal lytte til/l æ gge m æ rke til. The support: Andre lyde i umiddelbar n æ rhed af de prim æ re lyde. The background: lyde der s æ tter scenen, baggrundslyde, droner mm.
Psykoakustik Psykoakustik (akustik + psykologi) beskriver den oplevede lydkvalitet i form af parametre som: H ø restyrke (volumen) Skarphed (kontraster) Modulationsstyrke Tekstur, fx ” ruhed ” Oplevet velv æ re ved lyde Subjektiv varighed Rytme Melodi
5 psykologiske dimensioner af lyd lydstyrke = intensitet / amplitude toneh ø jde = frekvens / pitch lydkildens placering = retning lydforl ø b = envelope klang = overtonernes unikke sammens æ tning
Lydperception Hvad opfattes lyden som …… Bottom-up: sanset lydoplevelse (objektiv, frekvens, amplitude mv.) Fokus: signal/st ø j-forhold = fx tale dB vs. gadest ø j dB Top-down: forventet, ø nsket lydoplevelse (subjektiv) Fokus: mental "udfyldning" af utydelig tale s å det giver mening, "man h ø rer hvad man vil h ø re".
Pophittet – en konvention Varighed: 3:30-4:00 min. Form: intro, vers (A), omkv æ d (B), vers (A), omkv æ d (B), kontrastykke (C), afsluttende omkv æ d (B), outro. Instrumentation: sanger (+ evt. kor), 1-2 akkordinstrumenter, 1 soloinstrument, rytmegruppe/beat. Kendetegn: melodib å ret, hookline, groove, helst ø bt sound, tekst mindre vigtig, ” et sammenh æ ngende univers ”.