Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lyd fra musikinstrumenter
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Fortolkning af testresultaterne
Kids n’ Tweens, Leg og læring
En mulig scenografisk metode
Lyd i film.
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
5 psykologiske dimensioner af lyd
Murray Schafer - Soundscape
Audiovisuel betydning
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Lyd i film.
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Promes ProMES The Productivity Measurement and Enhancement System.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Lyd og lufttomt rum.
Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer.
Perception og disposition af grænseflader
Broken Saints trailer En analyse…. Broken Saints Kan ses i opbygningen som 3 akter. – ligesom spillefilm akt (anslag - teaser / intro) - 2. midte.
Tagg: Introductory Notes on the Semiotics of Music.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Sonnenschein: Sound Design – The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Hvor kan man hente inspiration? fantasiens billedsprog dyrelyde.
Delphi-evaluering og Green Field
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Lydavantgarden retninger Musique concrète – 1948 Paris - RECORD Tape Music – 1951 New York - PLAY Elektronische Musik – 1952 Köln - PROCESS.
Undervisningskompendie i Lyd
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Dynamisk system teori - model
Velkommen til workshop om. Introduktion Hvorfor bruge video i virtuel undervisning? 1.For at variere arbejdsformer. 2.For at anvende flere perceptuelle.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
 .
Anne Mette, Chan, Phillip
Anne, Jonathan, Mats, Rasmus, Ronja
Coldplay- Speed of sound
Forberedelse til eksamen
Hvornår/hvorfor opstod de? . Tom Morello var tidligere i Lock up . Mødte Zack de La Rocha i L.A. . Trommeslageren Brad Wilk . Tim Commerford.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Virksomhedsnavn Virksomhedens navn, adresse, www
Vagusnerven Stresshormoner Autonome Hvorfor kan jeg ikke nervesystem
Faglig læsning og skrivning
Velkommen til DGI Miniton
Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen
Solen stiger, se det lysner
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
FAKTISKE TEKSTER PÅ NETTET
Velkommen til DGI Miniton
Jorden er flad Jorden er flad – det er os, der er runde!
Interaktionsdesign.
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Statusrapport Vejledning
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
«Livets Ord» Februar 2019.
Kunstbilleder analyse.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd

Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal lydkilder Styrke Intensitet Elektroniske bearbejdninger af lyden

Rum og rumlighed Afhænger af: Rumklang (genklang af optaget rum) Fiktivt rum (musikkens eget rum) Repetition (cirkulære, pulserende bevægelser) Fading (overblænding) Andre…..

Hansjörg Pauli (B. Langkjær) Parafraserende musik (diegetisk) Polariserende musik (skubber neutral betydning) Kontrapunktisk musik (modsiger billedindhold)

Birger Langkjær 4 niveauer i betydningsdannelse i film: Sansning (de enkelte elementer opfattes) Perception (lyd og billede smelter sammen til samme fiktive helhed) Reception (emotive reaktioner, evalueringer, foregribelser, feed back til niveau 1 + 2) Kognitive makrorammer (diegetisk narrativt niveau (aktivering af tilskuerviden om kendte former, etablering af mental rammemodel og genreforventning)

Birger Langkjær Pointe: teknologien og lyddesigneren udfører et afgørende perceptuelt arbejde for os ved at udvælge optage bearbejde og mixe lyde.

Opmærksomhed Tilskuerens opmærksomhedsniveau afhænger af om lyden er i fokus eller periferi og om den er: Punktuel: (aktivitet+forandring) påkalder sig opmærksomhed Dynamisk: (ændring af lydstyrke) stigende og faldende Cyklisk: (aktivitet, kontinuum) statisk

Lydens øvrige kvaliteter Taktile kvalitet: Hårdt/blødt, stort/småt, tung/let materiale.(træ, metal, plastik, tønde, dåse etc.) Kinetiske kvalitet: sammenstødet mellem forskellige masser med hver deres taktile kvaliteter (fx skridt af stilethæle mod fliser, lastbildæk mod brosten) Pointe: disse lyde eftergøres ofte i studiet!

Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner hos komponisten

Murray Schafer – The Soundscape Figure: Lyd(e) i fokus ; lyd(e) der tiltr æ kker sig opm æ rksomhed, ” lydm æ rke(r) ”. Ground: Konteksten; omgivende lyde / lyde i baggrunden. Field: Stedet hvor alle lyde forekommer; The Soundscape; ” lydscenen ”.

Murray Schafer – The Soundscape Sonological Competence: at kunne opfatte, analysere og designe/skabe/udtrykke lydscenarier. Pointe: For at kunne formidle en lyd m å man kunne udtrykke og (gen)skabe den. Lydindtryk forbundet med analyse – Udtryk forbundet med design.

Murray Schafer – The Soundscape 3-trins plan for lyddesign af soundscapes: The immediate: de lyde man skal lytte til/l æ gge m æ rke til. The support: Andre lyde i umiddelbar n æ rhed af de prim æ re lyde. The background: lyde der s æ tter scenen, baggrundslyde, droner mm.

Psykoakustik Psykoakustik (akustik + psykologi) beskriver den oplevede lydkvalitet i form af parametre som: H ø restyrke (volumen) Skarphed (kontraster) Modulationsstyrke Tekstur, fx ” ruhed ” Oplevet velv æ re ved lyde Subjektiv varighed Rytme Melodi

5 psykologiske dimensioner af lyd lydstyrke = intensitet / amplitude toneh ø jde = frekvens / pitch lydkildens placering = retning lydforl ø b = envelope klang = overtonernes unikke sammens æ tning

Lydperception Hvad opfattes lyden som …… Bottom-up: sanset lydoplevelse (objektiv, frekvens, amplitude mv.) Fokus: signal/st ø j-forhold = fx tale dB vs. gadest ø j dB Top-down: forventet, ø nsket lydoplevelse (subjektiv) Fokus: mental "udfyldning" af utydelig tale s å det giver mening, "man h ø rer hvad man vil h ø re".

Pophittet – en konvention Varighed: 3:30-4:00 min. Form: intro, vers (A), omkv æ d (B), vers (A), omkv æ d (B), kontrastykke (C), afsluttende omkv æ d (B), outro. Instrumentation: sanger (+ evt. kor), 1-2 akkordinstrumenter, 1 soloinstrument, rytmegruppe/beat. Kendetegn: melodib å ret, hookline, groove, helst ø bt sound, tekst mindre vigtig, ” et sammenh æ ngende univers ”.